Home » » » Tips Berbelanja Produk Kecantikan

Tips Berbelanja Produk Kecantikan

Anda fikir anda tidak menggunakan begitu banyak produk penjagaan? Fikirkan semula.

Akademi Dermatologi Amerika (American Academy of Dermatology ) melaporkan, secara purata, seseorang dewasa menggunakan sekurang-kurangnya tujuh produk penjagaan yang berlainan setiap hari. Produk yang dimaksudkan termasuklah pelindung tabir suria, alat solek, wangian, produk selepas bercukur, syampu, pembersih wajah, pelembap dan deodoran. (tidak kira lelaki atau wanita)

Tips di bawah mungkin dapat membantu anda mengelak daripada berbelanja lebih untuk produk penjagaan dan kecantikan.

1) Mulakan dengan tidak berbelanja untuknya langsung. Jika anda bijak mencari peluang, anda sebenarnya boleh mendapatkan sampel produk secara percuma dari kaunter kecantikan di pusat beli-belah, terutama jika anda mendapatkan makeover di situ.

Jika anda tidak mendapatkan khidmat makeover pun, anda sebenarnya boleh meminta (secara baik) dengan petugas di kaunter kecantikan, akademi kosmetologi atau pembekal produk kecantikan.

2) Dapatkan juga sampel percuma secara online. Anda selalunya boleh mendapatkan sampel atau kupon berharga dengan mengisi borang yang terdapat di laman web produk kesukaan anda. Antara cara mudah untuk melakukannya adalah dengan menaip nama produk yang anda idamkan itu bersama perkataan ‘sampel’ atau ‘kupon’.

3) Jualan murah dan jualan istimewa. Periksa akhbar dan lihat iklan mengenai diskaun istimewa atau jualan murah di tempat anda. Terdapat banyak tawaran hebat seperti ‘beli satu percuma satu’ atau harga rendah untuk produk yang anda sukai.

4) Pastikan produk yang anda beli itu benar-benar tidak menimbulkan alahan kepada anda. Jika tidak, anda hanya akan membazirkan wang anda dengan membeli produk yang memberi alahan dan kemudian terpaksa mengeluarkan belanja lagi pula untuk membeli produk yang baru.

5) Kedai yang menjual ubat-ubatan seperti farmasi biasanya menawarkan harga lebih rendah untuk bermacam jenama produk kosmetik dan juga peralatan solek seperti berus atau span bedak padat. Apa yang penting, anda harus lebih peka dengan tawaran harga yang diletakkan pada setiap produk yang ada. Pada masa tertentu juga, farmasi akan menawarkan harga menarik untuk produk terpilih.

6) Rancang masa anda ke pusat beli-belah. Dengan berbuat demikian, tidak mustahil anda dapat membawa pulang beg berisi produk penjagaan mewah secara percuma. Lebih beruntung jika anda sememangnya menggunakan produk yang diperoleh itu kerana banyak yang anda dapat jimatkan. Biasanya, pemberian percuma seperti ini diadakan pada pelancaran produk ataupun sambutan perayaan.

7) Lihat juga di tempat yang jarang menjadi tumpuan ramai. Kadangkala anda boleh menemui pelbagai produk dengan nilai menguntungkan di gedung pembekal barangan kecantikan, jualan gudang ataupun kedai yang sememangnya menawarkan produk dengan harga yang murah.

8) Buat kira-kira. Apabila membeli produk penjagaan, jangan dikelirukan dengan pembungkusan yang menarik. Periksa sama ada bayaran yang akan anda buat itu bernilai (dari segi berat produk) selepas membuat perbandingan. Hati-hati, sesetengah produk memaparkan berat produk yang tidak tepat kerana ia sudah dijumlahkan dengan pembungkusannya sekali.

9) Periksa warna alat solek anda di bawah cahaya matahari. Sukar untuk menentukan sama ada sesuatu produk itu bersesuaian dengan anda jika dilihat di bawah sinaran lampu kalimantang saja. Sebelum membeli, cuba dulu ‘produk cubaan’ atau minta bantuan pembantu jualan memakaikan produk sampel untuk anda (kosmetik). Jika boleh, biarkan produk kosmetik yang anda kenakan itu untuk beberapa jam supaya anda boleh melihat ketahanannya.



1 Komen:

infogue berkata...

Artikel di blog ini sangat menarik & bagus. Untuk lebih mempopulerkan artikel (berita/video/ foto) ini, Anda bisa mempromosikan di infoGue.com yang akan berguna bagi semua pembaca di tanah air. Telah tersedia plugin / widget kirim artikel & vote yang ter-integrasi dengan instalasi mudah & singkat. Salam Blogger!
www.infogue.com
http://infogue.com/pengetahuan_umum/tips_berbelanja_produk_kecantikan/

Catat Ulasan

Affiliates

 
Chatroom