Home » » Ketumbuhan dalam payu dara

Ketumbuhan dalam payu dara

KEBANYAKAN wanita masa kini akan merasa gundah apabila mendapati di dalam payu dara mereka terdapat ketumbuhan. Ini memungkinkan mereka menghidap kanser payu dara.

Kanser payu dara adalah kanser paling kerap berlaku dan kanser paling biasa di kalangan semua wanita seawal umur 20 tahun di Malaysia bagi tahun 2002 dan 2003.

Kanser payu dara paling biasa berlaku di kalangan kaum Cina, kemudian kaum India dan kaum Melayu.

Kanser payu dara juga menyumbang kepada 31 peratus daripada jumlah kes kanser wanita pada tahun 2003 (30.4 peratus pada 2002).

Namun, bukan kesemua ketumbuhan di dalam payu dara merupakan kanser payu dara. Walhal hampir 80 hingga 90 peratus adalah ketumbuhan biasa yang bukan berbentuk kanser.

Walau bagaimanapun, oleh kerana kanser payu dara merupakan satu penyakit utama di kalangan masyarakat dunia yang mengakibatkan kesengsaraan dan kematian jutaan manusia, setiap ketumbuhan pada payu dara mesti dianggap kanser sehingga terbukti sebaliknya secara saintifik.

Untuk membezakan dengan tepat antara ketumbuhan biasa (benign tumour) dan kanser payu dara secara fizikal adalah sukar.

Hanya dengan membuat kajian sitologi (kajian sel) sahaja dapat kita memastikan sesuatu ketumbuhan itu kanser atau sebaliknya.

* Kaji penyakit

Hampir 80 hingga 90 peratus ketumbuhan dalam payu dara adalah ketumbuhan biasa yang bukan berbentuk kanser.

Ketumbuhan biasa (benign tumour) yang boleh berlaku di dalam payu dara termasuklah:

Fibroadenoma

* ketumbuhan ini kerap berlaku di kalangan wanita muda. Permukaan ketumbuhan ini licin dan mungkin berbonjol serta boleh bergerak sekeliling apabila ditekan dari luar.

Fibrocystic mastopathy

* ini biasanya berlaku di kalangan wanita berumur antara 30 hingga 50 tahun yang belum putus haid. Saiznya berbeza berdasarkan pusingan haid dan bertambah besar dan sakit apabila menghampiri haid. Berdasarkan sifat percambahan sel epitelium, ia berisiko berubah menjadi kanser.

Sista (Cyst)

* ketumbuhan ini adalah biji yang mengandungi air. Kebanyakan tidak merbahaya melainkan biji yang mengandungi darah.

Nekrosis lemak

* ketumbuhan ini berpunca daripada kecederaan pada payu dara yang menyebabkan sel lemak payu dara mati dan membentuk kumpulan biji yang keras. Agak sukar untuk membezakannya dari kanser melainkan dengan kajian sel histologi.

Bisul (breast abcess)

* selalunya tidak sukar untuk membezakan bisul dengan kanser. Tetapi “antibioma” iaitu keras yang terjadi apabila bisul dirawat secara konservatif, boleh menyukarkan perbezaan ini.

* Perbezaan

Seperti yang telah disebut tadi, untuk membezakan dengan tepat antara ketumbuhan biasa (benign tumour) dan kanser payu dara secara fizikal adalah sukar.

Walau bagaimanapun, beberapa petunjuk mungkin dapat memberikan gambaran kasar sama ada ketulan di payu dara itu berkemungkinan merbahaya.

Ia melibatkan risiko individu untuk kanser, sifat fizikal ketumbuhan, penand a aras tumor (tumour marker) dan genetik.

Semakin banyak petunjuk yang positif, semakin mirip ketumbuhan itu kepada ketumbuhan kanser.

* Risiko mendapat kanser payu dara

Seperti kebanyakan penyakit kanser, penyebab utama kanser payu dara masih belum diketahui tetapi dipercayai melibatkan faktor penyebab seperti faktor genetik dan faktor alam sekitar.

Banyak telah diperkatakan mengenai petunjuk bagi mereka yang berisiko untuk menghidap kanser payu dara. Ia tetap menjadi petunjuk semata-mata.

Ramai penghidap kanser payu dara tidak mempunyai sejarah keluarga yang menghidap kanser payu dara.

Walau apapun, petunjuk-petunjuk ini bertujuan membuat seseorang lebih berhati-hati dan peka dengan penyakit tersebut dan mendapatkan rawatan dengan segera.

Secara ringkasnya, mengetahui faktor risiko akan memutuskan sama ada individu perlu atau tidak melakukan pemeriksaan saringan.

Sekiranya individu tidak mempunyai faktor-faktor risiko, tidak bermakna individu selamat. Kanser payu dara tidak boleh dicegah dan strategi utama adalah pengesanan awal dan rawatan sebelum kanser itu merebak.

* Pemeriksaan payu dara

Pemeriksaan payu dara boleh dilakukan oleh pengamal perubatan atau individu itu sendiri. Tiada siapa yang lebih arif akan badan seseorang melainkan individu itu sendiri.

Adalah digalakkan setiap individu membuat pemeriksaan payu dara sendiri setiap bulan.

Bahagian ketiak patut juga diberi perhatian dengan urutan untuk memastikan ia normal dan tiada ketulan.

* Saiz ketumbuhan

Kebanyakan ketumbuhan yang bersaiz lebih daripada satu sentimeter dapat dirasai secara fizikal dengan pemeriksaan sendiri.

Kadang kala, kesukaran untuk merasai ketulan berlaku disebabkan tidak banyak perbezaan konsistensi antara ketulan dan tisu payu dara di sekelilingnya, atau kedudukannya yang terlalu dalam.

Kebiasaannya, saiz yang kurang dari satu sentimeter sukar untuk dirasa. Di dalam keadaan begini ujian ultrasound atau mammogram dapat membantu mengenalpasti kewujudan ketulan itu.

Oleh Dr Jamaludin Yusak



3 Komen:

freewriting berkata...

Salam doktor, izinkan saya untuk berkongsi 1 jalan alternatif untuk masalah Cyst ini. Pernah dengar pasal Premium Beautiful Corset (PB)?? Dengan pemakaian PB selama minimum 8 jam, cyst yang berada didalam badan pesakit akan mengecut dan seterusnya hilang dari badan. Ini telah dibuktikan sendiri oleh agen2 PB yang sebelum ini telah mengidap ovarian Cyst dan setelah memakai PB, Alhamdulillah cyst itu telah disahkan hilang oleh doktor (malah doktor pun terkejut dengan kenyataan itu).
Selain drpd itu PB juga dapat mengembalikan bentuk badan yg ideal kepada ibu2 yang lepas bersalin atau wanita yang dah out of figure. PB tak khusus untuk hilangkan Cyst sahaja, ia juga dapat mengatasi masalah2 lain yang berada dalam badan kita InsyaAllah.
Bagi wanita yang sukar mendapatkan zuriat, InsyaAllah pemakain PB juga dapat membantu anda dan PB dah terima pelbagai testimoni2 yang sangat2 positif dikalangan penghidap Cyst, wanita yg ingin kembali kepada figure d BOM, Pesakit Slip Disc dan Tulang Belakang, Asthma, wanita yang sukar hamil (pernah ada kes tunggu 10 tahun untuk dapatkan anak. then ALhamdulillah selepas pakai PB beliau berjaya mendapatkan zuriat).

PB = 70% Kesihatan + 30% Kecantikan.

Tanpa Nama berkata...

adakah orang yang terlalu aktif dengan sukan berisiko mendapat penyakit tersebut

Tanpa Nama berkata...

Salam doktor.saya berumur 19 tahun dan baru2 ini saya mndapati ada dua ketulan dalam payudara saya. Ia sangat menyakit kan dalam satu2 masa. Juga memberi effek terhadap diri saya .kebelakangan ini badan saya menjadi lemah.tulang belakang sakit.kaki kebas dan sejuk. Saya telah merujuk kepada doktor.tetapi hingga sekarang tiada sebarang keputusan y saya perolehi.arwah ibu saya juga pernah menghidap kanser payudara.jadi adakah saya juga berkemungkinan mendapat penyakit y sama juga?

Catat Ulasan

 
Chatroom