Home » » 3 Kesalahan Diet

3 Kesalahan Diet

Diet, sesiapa sahaja yang berdiet tentunya mempunyai tujuan yang sama iaitu menurunkan berat badan, bukan?

Pun begitu, akibat pemahaman yang salah tentang diet, tubuh yang berisi bukannya semakin kurus, sebaliknya menjadi lebih besar dan gebu.
Jadi, penting untuk kamu mengetahui sama ada diet kamu lakukan itu betul atau salah.Jom semak tiga fakta berikut...

SALAH

Jangan makan sebelum bersenam.
Tanpa makanan sebagai pembekal tenaga, tubuh akan mengambil tenaga daripada gula yang terkandung di dalam jaringan otot.Ini akan menyebabkan kamu berasa cepat letih dan penat.

BENAR

Makanan yang kaya protein dan karbohidrat sangat penting sebelum memulakan senaman.Jika tidak sempat, cukup sekadar mengambil sebiji pisang.

SALAH

Tidak makan selepas bersenam.
Tubuh memerlukan protein untuk menegangkan jaringan otot dan membaiki metabolisme tubuh.Oleh itu, kamu perlu makan selepas bersenam untuk menggantikan tenaga yang terbuang ketika bersenam tadi.

BENAR

Ganti makanan berprotein dengan puti telur atau dada ayam bakar.Jangan lupa senaraikan sekali makanan yang mengandungi karbohidrat, buah-buahan dan juga serat.

SALAH

Gemarkan makanan yang sihat
Walaupun kamu gemarkan makanan yang sihat, namun jika makan dalam jumlah yang banyak, ia tetap membuatkan tubuh kamu mengembang dan mengembang.

BENAR

Atur jumlah makanan yang diambil.Pastikan makanan yang diambil dalam jumlah yang sedikit.


FAKTA: Salah satu program diet yang boleh kamu cuba adalah lakukan diet hijau dengan menggantikan makanan yang biasa kamu makan dengan makanan berdaun hijau.Ini tentunya akan menyihatkan tubuhmu kerana sayuran hijau selain kaya dengan serat, ia juga baik untuk diet harianmu...

Sumber: VirtualFriend



0 Komen:

Post a Comment

Affiliates

 
Chatroom