Home » » Diet Asia Lebih Baik

Diet Asia Lebih Baik

Bilangan pelanggan seperti Bill Chung kian bertambah. Dia kini dalam usaha menguruskan badan, selepas berat badannya naik sebanyak 30 kilogram (kg).

Justeru, syarikat-syarikat makanan berharap dapat menarik minat pengguna apabila mereka mula meluaskan jualan makanan kesihatan ke negara Asia.

Kekayaan dan gaya hidup tidak aktif telah menimbulkan masalah-masalah kesihatan seperti obesiti dan diabetes di Asia. Keadaan ini memaksa orang ramai seperti Chung untuk memenuhkan troli beli-belah mereka dengan produk seperti oat, yoghurt dan vitamin.

"Saya pergi ke kedai buku dan membaca mengenainya," kata Chung, 33, yang berkerja sendiri dan merupakan penduduk Taipei. Dia berjaya mengurangkan sebanyak enam kg sejak dua bulan lalu.

"Saya berbelanja lebih sedikit dan semua makanan ini sihat. Jadi, saya berada di landasan yang betul," katanya.

Berbanding rantau lain, Asia sedikit ketinggalan dari segi penggunaan makanan kesihatan yang sudah dipaket, sedangkan keseluruhan diet itu secara relatifnya adalah sihat. Sayur-sayuran menjadi ramuan utama dalam kebanyakan hidangan tempatan.

Diet Asia

Kepesatan ekonomi di rantau ini mendorong rangkaian makanan segera menambah cawangan masing-masing. Aiskrim dan coklat juga semakin popular.

Menurut pemain industri, ke mana makanan tidak berkhasiat dan berkalori tinggi pergi, makanan sihat akan mengikutinya. Mereka turut meramalkan pertumbuhan mantap produk kesihatan di Asia dalam beberapa tahun akan datang.

"Makanan kesihatan merupakan produk yang kian berkembang. Ia tumbuh cukup pantas di negara-negara membangun," jelas ketua makanan dan minuman firma ramalan pasaran Asia yang berpangkalan di London, Business Monitor.

Secara tradisionalnya, masyarakat Asia memiliki diet yang lebih sihat sebenarnya. Mereka mahu membeli makanan kesihatan yang siap dipaket, tetapi produk sebegitu tiada di pasaran. Dalam aspek ini, rantau Asia ketinggalan berbanding dengan benua lain di dunia.

"Dari segi perubahan, ia telah berlaku sepenuhnya," katanya. Dia menjangkakan pertumbuhan berterusan terhadap sektor makanan berharga tinggi menjelang penghujung 2010 atau awal 2011 apabila ekonomi kian pulih.

Makanan kesihatan sudah pun merangkumi lima peratus rangkaian produk yang dijual oleh syarikat-syarikat pengeluar makanan di Asia.

"Pasaran untuk makanan berkhasiat seperti serat, gandum dan produk berasaskan soya hingga yogurt probiotik, bernilai AS$20 bilion (RM70 bilion) semakin diterima di Asia, termasuk Jepun," tambah Anderson.

Menurut perangkaan firma penyelidikan, DataMonitor, sebagai tambahan kepada standard makanan kesihatan, industri suplemen yang merangkumi vitamin-vitamin dan gabungan protein bernilai sekitar AS$14 bilion (RM49 bilion) pada tahun 2006, tidak termasuk Jepun turut berkembang.

"Di Asia, penduduknya semakin kaya. Pastinya, pasaran makanan kesihatan pun meningkat," kata seorang pakar pemakanan di Hong Kong, Shirley Ivarsson.

Apa yang memenuhi ruang di rak-rak di pusat beli-belah di bandar-bandar besar dari Shanghai sehingga Singapura adalah produk-produk kesihatan seperti serbuk akar kayu, teh-teh herba dan pelbagai variasi sup ayam yang menjadi penawar kegemaran masyarakat Cina.

Syarikat Cerebos Pacific yang beribu pejabat di Singapura dan membotolkan produk Essence of Chicken, menyaksikan pertumbuhan keuntungan sebanyak 33 peratus dari tahun 2003 hingga 2008.

Masalah diabetes

"Para pengguna yang mencari jalan mudah untuk memenuhi keperluan kesihatan sewaktu usia meningkat kian bertambah kerana mereka tiada masa untuk bersenam akibat tuntutan kerja," jelas syarikat itu dalam satu kenyataan.

Pada tahun 2005, dianggarkan satu pertiga penduduk di Asia dan Pasifik Barat memiliki berat badan berlebihan. Angka itu dijangka meningkat kepada 53 peratus dalam kalangan lelaki dan 44 peratus wanita menjelang tahun 2015, jelas Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO).

"Kita telah berubah daripada nilai-nilai tradisional," kata pengarah eksekutif pergerakan pengguna yang berpangkalan di Amerika, Lifestyles of Health and Sustainability, Ted Ning.

Di China, 23 peratus populasinya mempunyai berat badan berlebihan dan kencing manis telah menjadi masalah kesihatan yang serius. WHO meramalkan menjelang tahun 2030, kes diabetes akan berganda kepada 42 juta kes.

Sementara India pula menjadi pusat kepada masalah diabetes dengan 40 juta kes. Jumlah itu dijangka berganda menjelang tahun 2025 dan pasaran makanan kesihatan dianggarkan bernilai AS$200 juta (RM700 juta) setahun, jelas firma rundingan, Frost & Sullivan.

Ia turut meramalkan angka itu akan tumbuh sehingga AS$1 bilion (RM3.5 bilion) pada tahun 2012.

Firma itu turut menyebut bahawa golongan obes merangkumi satu perempat daripada populasi di beberapa bandar raya di India, hasil daripada peningkatan pendapatan.

Pasaran produk minuman juga memberangsangkan dengan syarikat Coca-Cola memperkenalkan minuman botol (spring water) yang baru di Jepun pada bulan lalu. Inisatif itu dibuat selepas Coca-Cola memperluaskan rangkaian produknya di Hong Kong menerusi minuman berperisa dengan badam, jujuba dan buah pir.

Meyakinkan pengguna


Pada Oktober lalu, PepsiCo melancarkan minuman SoBe iaitu rangkaian produk yang meliputi minuman tenaga, teh dan buah-buahan di India.

Manakala Nestle pula menjadi syarikat pertama memperkenalkan yogurt probiotik di India pada tahun 2007. Sementara syarikat teh terkemuka India, Tata Tea baru-baru ini melancarkan siri minuman sejuk dengan ramuan teh, buah-buahan dan ginseng.

Menurut Charu Harish, bukan mudah untuk meyakinkan pengguna bahawa makanan ini boleh membantu mereka. Harish bertanggungjawab membuat publisiti di Hong Kong dan Malaysia bagi pihak GlaxoSmithKline yang menghasilkan Horliks dan minuman buah-buahan, Ribena.

"Ia bukan satu bentuk jualan yang senang. Kesihatan dan kesejahteraan menjadi perkara pertama yang difikirkan oleh masyarakat Asia. Kami cuba untuk memasarkan produk-produk setelus mungkin," kata Harish.

Atas sebab itu, syarikat-syarikat mengambil lebih banyak inisiatif untuk memberi penekanan terhadap aspek kesihatan yang ada dalam produk masing-masing apabila berdepan dengan pengguna Asia.

Dalam kempen pemasarannya di rantau ini, Almond Board of California yang mewakili 6,000 orang petaninya menekankan bahawa kacang itu mengandungi bahan antioksidan dan protein.

Hasilnya, lembaga itu menyaksikan pertumbuhan 24 peratus dari tahun 2006 hingga 2008. Ahli-ahlinya memperoleh AS$486 juta (RM1.7 bilion) daripada jualannya di empat buah negara Asia termasuk China dan India, jelas ketua pegawai pemasarannya, Shirley Horn.

Pada satu perkembangan lain, pengguna sering mengaitkan makanan kesihatan dengan kualiti yang lebih baik. Ia satu isu sensitif yang timbul berikutan skandal produk makanan yang dihasilkan di China. Skandal-skandal itu memaksa pusat beli-belah di seluruh rantau Asia menarik kembali produk yang mengandungi bahan kimia seperti melamine.

Kesan daripada kesedaran pengguna terhadap keselamatan produk makanan di Asia, Wanpen Thongsri, 49, seorang eksekutif syarikat di Thailand memberitahu, dia sanggup berbelanja lebih untuk mendapatkan makanan sihat.

"Sejujurnya, saya tidak tahu saya boleh berasa selesa dengan semua jenama. Tetapi, saya sanggup membayar lebih demi kesihatan," katanya. - Reuters



0 Komen:

Catat Ulasan

 
Chatroom