Home » » Puasa dan Kesihatan

Puasa dan Kesihatan

Diet Ramadan

Apabila seseorang itu berpuasa, lemak dan karbohidrat yang tersimpan di dalam tubuhnya akan digunakan sebagai suatu sumber tenaga.

Pada masa yang sama, kadar metabolik asas kita akan menjadi lebih perlahan bagi menjimatkan sebanyak tenaga yang boleh semasa berpuasa.

Suhu tubuh dan paras gula kita juga akan menurun semasa berpuasa. Puasa boleh memanfaatkan tubuh kita jika dilakukan dengan betul.

Sebenarnya, ia adalah baik untuk sistem penghadaman kerana akan 'merehatkan' dan menjadikannya lebih efektif.

Kajian saintifik juga telah mencadangkan bahawa pergerakan peristaltik usus akan menjadi lebih kuat dalam tempoh ini.

Dalam pada masa yang sama, detoksifikasi sistem penghadaman juga akan berlaku semasa berpuasa.

Masalah penghadaman lazim

Pilihan makanan yang tidak sihat, makan secara berlebihan, makan dengan gelojoh dan tabiat makan lain yang tidak sihat semasa berbuka puasa merupakan punca lazim timbulnya isu penghadaman di bulan Ramadan.

Peningkatan keasidan gastrik yang dirasai semasa berpuasa dimanifestasikan sebagai sensasi panas terbakar di dalam perut, rasa berat perut dan rasa masam dalam mulut.

Kebanyakan masalah kesihatan semasa musim berpuasa kemungkinannya berpunca daripada pengambilan diet yang tidak sihat atau akibat daripada terlebih makan dan kurang tidur.

Tiga masalah yg sering berlaku yg melibatkan masalah perhadaman ialah refluks (angin), sembelit dan muntah serta cirit-birit disebabkan oleh keracunan makanan.

Refluks, angin atau dyspepsia merupakan keadaan di mana pesakit akan mengadu sakit perut, kembung dan pedih ulu hati, loya, muntah dan rasa kurang selesa.

Ini berlaku apabila asid daripada perut telah naik ke atas saluran bawah esofagus. Masalah ini kerap berlaku terutama sekali selepas makan dalam kuantiti yang banyak.

Sembelit! Semasa bulan puasa, keadaan ini berlaku kerap dalam bulan puasa kerana faktor kekurangan air dan tidak mengambil makanan secara seimbang.

Apa yang sering berlaku adalah kebanyakan dari kita mengambil banyak makanan dengan karbohidrat tinggi tanpa mengutamakan makanan yang mengandungi serat seperti bijirin, buah dan sayur-sayuran.

Gastroenteritis akut (muntah dan cirit birit). Ini sering berlaku di waktu bulan Ramadan kerana kebanyakan kita sering membeli makanan daripada luar.

Disebabkan sesetengah gerai kurang mengutamakan kebersihan dan mutu makanan, maka ini boleh membawa kepada keracunan makanan dan menyebabkan gejala muntah dan cirit birit.

Kebersihan dan penjagaan pemakanan dengan sebaiknya adalah sebahagian dari ajaran Islam, terutamanya semasa berpuasa.

Pencegahan

l Reflux - Kebanyakan pesakit akan bertambah baik apabila berpuasa kerana kandungan asid dan simptom (gejala) akan berkurangan.

Bagi pesakit yang masih dalam rawatan, dinasihatkan untuk meneruskan pengambilan ubat manakala yang mengalami sakit yang berterusan dinasihatkan untuk berjumpa doktor.

Cara pencegahan adalah mengelak makan yang berlebihan, makanan berlemak dan berhenti daripada merokok.

Bulan Ramadan adalah peluang keemasan untuk seseorang berhenti merokok dan mengamalkan cara pemakanan yang sihat.

- Sembelit - Kita perlu mengambil makanan yang seimbang, secara amnya, mengamalkan pemakanan yang sihat seperti mineral dan vitamin (buah dan sayur-sayuran), serat, bijirin dan pengambilan air sebanyak lima hingga lapan gelas sehari, iaitu pada waktu berbuka dan juga sewaktu bersahur.

- Gastroenteritis akut (muntah dan cirit birit) - Bagi mengelak masalah ini, kita digalakkan untuk menyediakan makanan di rumah dan menjaga tahap kebersihan.

Bagi yang ingin membeli, amatlah digalakkan untuk mengutamakan kebersihan persekitaran makanan tersebut dijual.

Anda perlu mengambil pelbagai jenis makanan secara seimbang dan sederhana serta berdasarkan Piramid Panduan Makanan.

Selain daripada mengamalkan gaya hidup yang aktif dan sihat, diet yang berkhasiat serta seimbang sememangnya boleh membantu mencegah atau mengurangkan keasidan gastrik, sembelit serta masalah penghadaman lain.

Diet Ramadan

Diet semasa bulan Ramadan perlulah sihat dan hampir menyamai diet anda pada hari biasa.

Pastikan anda mengambil makanan daripada kumpulan makanan yang utama - nasi, roti dan bijirin sarapan, sayuran dan juga buah-buahan, ikan, daging, ayam-itik, kekacang, susu dan produk tenusu.

Ada baiknya jika anda mengambil makanan yang mengandungi bijirin dan bijian seperti gandum, tepung mil penuh, oat, barli, kekacang, lentil dan beras kampung (unpolished rice), terutamannya semasa waktu sahur kerana makanan ini akan mengambil masa yang lebih lama (sehingga 8 jam) untuk dihadam dan oleh yang demikian, boleh mengurangkan tusukan rasa lapar di siang hari.

Kurangkan pengambilan minuman berkafein seperti air berkarbonat, kopi atau teh. Walau bagaimanapun, ini perlulah dilaksanakan secara beransur-ansur kerana pengurangan pengambilan kafein secara mendadak boleh mengakibatkan sakit kepala, perubahan mood dan kejengkelan.

Semasa bulan Ramadan, ada baiknya jika anda boleh mengelakkan makanan bergoreng, makanan yang terlampau pedas dan makanan mengandungi gula yang terlalu banyak seperti gula-gula kerana boleh mengakibatkan ketidakcernaan makanan, pedih hulu hati (heartburn) dan masalah berat badan.

Anda juga perlu memasak makanan yang sihat dan berkhasiat untuk diri sendiri dan keluarga serta cuba mengurangkan membeli makanan di luar. Ini juga membolehkan anda mengawal pilihan makanan dan juga cara penyediaannya.

Kanak-kanak, wanita hamil, warga emas dan penghidap penyakit kronik

Kanak-kanak yang belum baligh tidak diwajibkan untuk berpuasa tetapi adalah bagus untuk mendidik dan melatih mereka untuk berpuasa.

Bagi kanak-kanak yang sihat, tidak ada masalah untuk berpuasa berdasarkan kemahuan mereka sendiri.

Ibu bapa pula mesti memastikan kanak-kanak mengambil makanan yang seimbang dan berkhasiat.

Wanita hamil dinasihatkan supaya mendapatkan nasihat doktor mereka sebelum berpuasa kerana situasi dan keperluan setiap wanita hamil adalah berbeza.

Namun demikian, wanita hamil dan bayi yang belum lahir atau ibu menyusu dan bayinya mungkin boleh mengalami komplikasi kesihatan jika tidak mendapat keperluan tenaga dan nutrien yang diperlukan akibat berpuasa.

Bagi warga emas, mereka boleh berpuasa tetapi adalah diharuskan untuk tidak berpuasa apabila keadaan fizikal tidak lagi mampu atau berupaya (uzur) untuk melaksanakan ibadah ini.

Secara amnya, bagi mereka yang mengidap penyakit kronik, tetapi stabil, boleh berpuasa mengikut kemampuan masing-masing.

Sebagai contoh, bagi mereka yang mengidap kencing manis, pesakit berkenaan perlu menilai keadaan fizikal, sama ada stabil atau tidak.

Jikalau dengan berpuasa keadaan mereka kurang memuaskan, diharuskan berbuka puasa. Dalam ajaran agama Islam, jika seseorang itu uzur, dia dikecualikan untuk berpuasa.

Berpuasa dalam bulan ramadan tidak akan melemahkan sistem imuniti. Kelemahan imuniti hanya akan berlaku apabila menghadapi masalah-masalah lain seperti mengidap penyakit-penyakit yang berisiko tinggi seperti kencing manis.

Dari pengalaman Dr. Muhammad Radzi, buat masa sekarang, tiada bukti yang menunjukkan bahawa dengan berpuasa maka seseorang itu akan lebih terdedah kepada jangkitan, seperti kepada virus Influenza A H1N1.

Nasihat

Sepatutnya semasa bulan puasa, segala kegiatan rutin kita tidak seharusnya menjadi masalah dalam menjalankan ibadah ini.

Kita masih boleh meneruskan aktiviti senaman dan keperluan lain mengikut kadar kemampuan masing-masing.

Apatah lagi sepanjang bulan puasa, kita disunatkan untuk menunaikan solat tarawih. Ini secara tidak langsung merupakan salah satu cara untuk kita bersenam dan meningkatkan daya tahan diri.

Makanlah secara sederhana dan amalkan diet yang seimbang kerana kedua-duanya adalah kritikal dalam mengekalkan kesihatan yang baik.

Anda juga perlu meminum air dan jus yang mencukupi antara waktu iftar (sahur) bagi mengelakkan dehidrasi (kekurangan air).

Kita perlu menjadikan bulan ramadan ini sebagai bulan latihan untuk mengamalkan cara hidup sihat seperti mana telah dilandaskan dalam agama Islam.

Kita tidak sepatutnya menjadikan bulan puasa ini sebagai bulan pesta makanan semata-mata dalam melayan nafsu makan.

Ini akan menjadi salah satu faktor penyumbang kepada masalah penghadaman dan seterusnya menjadi punca segala penyakit kepada diri sendiri.

Mereka yang merokok pula digalakkan supaya berhenti merokok kerana ia akan menjejaskan penggunaan pelbagai nutrien di dalam tubuh.

Akhir sekali, amalkanlah gaya hidup aktif pada setiap hari untuk tubuh dan minda yang lebih sihat.



1 Komen:

armouris berkata...

banyak info kesihatan tentang puasa kat sini - Info Puasa @ Info-Kesihatan-Anda

Catat Ulasan

Affiliates

 
Chatroom