Home » » Senaman Berlari

Senaman Berlari

Berlari merupakan senaman yang paling mudah, tidak memerlukan sebarang kos atau dibebani dengan sebarang kelengkapan atau peralatan. Paling istimewa, ia dapat dilakukan di mana dan bila-bila sahaja. Senaman ringkas seperti ini jika dilakukan selalu dapat menjauhkan kita daripada tekanan, depresi dan kesan negatif yang terhasil daripada menopaus dan kehamilan. Bagaimana berlari boleh memberi manfaat terhadap emosi?

# Memberi rasa ketenangan

Aktiviti berlari meningkatkan aliran darah dan ini membuatkan kita lebih tenang dalam menghadapi tekanan dan mampu "melarikan" kita dari masalah yang dihadapi serta meregangkan otot-otot. Selain itu, beta-endorphin yang dihasilkan semasa berlari dapat meningkatkan emosi kita. Sebuah kajian menunjukkan bahawa berlari adalah efektif dalam menyembuhkan depresi yang berlaku akibat ketegangan/stress.

# Meningkatkan keyakinan diri

Kajian yang dilakukan Melpomene Institute mendapati bahawa berlari dapat meningkatkan kepercayaan diri. Ini dibuktikan oleh segolongan wanita yang menjalani aktiviti berlari adalah lebih berfikiran positif terhadap diri di mana mereka mampu memberi fokus pada kekuatan tubuh berbanding penampilan tubuh mereka.

# Meningkatkan kuasa kawalan diri

Aktiviti berlari juga mampu meningkatkan emosi. Menurut kajian Universiti Melbourne, ibu hamil yang melakukan senaman ini jarang mengalami kegelisahan dan memiliki tahap psikologi dan bentuk tubuh yang lebih baik. Tetapi mereka perlu mendapatkan nasihat daripada doktor sebelum menjalani aktiviti ini.



1 Komen:

aiman said...

berlari latihan yang memenatkan tapi dengan badan,tak mungkin kawan.

Post a Comment

Affiliates

 
Chatroom