Home » » Koleksi Kata-Kata Hikmat (Hikmah)

Koleksi Kata-Kata Hikmat (Hikmah)

Kata-kata hikmah ini merupakan koleksi kata-kata mutiara indah yang sesuai dijadikan motivasi dan pengisian jiwa.

Jangan berputus-asa kerana biasanya anak kunci terakhirlah yang dapat membuka kunci.

Kemahuan yang tinggi akan mengubah persepsi seseorang terhadap sesuatu sehingga yang mustahil pun boleh terjadi.

Lebih baik berusaha menyalakan lilin dari menyumpah kepada kegelapan.

Jangan takut dan segan untuk setiap tindakan yang anda lakukan.Seluruh kehidupan adalah satu ujian.

Orang yang berjaya ialah orang yang melakukan tindakan yang tidak mampu diimaginasikan oleh orang lain, malah tidak mampu dilakukan oleh orang besar sekalipun.

Sebelum mencela pasangan hidupmu, bayangkan mereka yang masih menghiba untuk dikurnia jodoh.

Kata-kata Hikmah Pujangga

Manusia yang berjaya akan memperolehi keuntungan daripada kesilapannya, dan mencuba lagi dengan cara yang lain.

Berani Berkorban dan Berubah, Kejayaan adalah Ganjarannya

Setiap perkara ada gantinya. Setiap perlakuan ada ganjarannya. Setiap kejadian ada hikmah di sebalik kejadiannya.

Lawati : Koleksi Cinta

Tiada jalan singkat untuk kita sampai ke sesuatu destinasi yang sememangnya jauh. Perjalanan tetap melibatkan langkah demi langkah dan tingkat demi tingkat.

Nabi Muhammad pernah berkata, (Amal yang paling disukai Allah adalah amal yang dilakukan secara terus menerus sekalipun sedikit (HR Bukhari dan Muslim daripada Aisyah)
Kegagalan bermakna bahawa anda belum berjaya lagi.

Orang yang gagal adalah orang yang tidak mampu mengurus masalah.Hanya manusia yang mampu mengurus masalah sahaja yang boleh berjaya.

Orang yang berjaya juga mampu menimbulkan perasaan kagum serta takjub orang lain kerana kejayaan dan kehebatannya

Orang yang berjaya tidak hidup di pinggir peristiwa, bukan orang yang kosong tanpa nilai dan bukan orang yang hanya menjadi pelengkap

Belajar dari pengalaman adalah guru yang paling baik. Jatuh pada lubang yang sama adalah suatu kebodohan.

Sayidina Ali menyatakan “Kalau engkau ingin menjadi raja, maka pakailah sifat qona’ah (puas). Kalau engkau ingin syurga dunia sebelum syurga akhirat, pakailah budi pekerja yang mulia”.

Apabila anda kaya,fikirkanlah saat-saat anda pernah miskin dahulu.

Antara akhlak orang yang berjaya adalah optimis dan tidak berputus asa, mampu memperbaiki kesalahannya dan keluar daripada krisis serta mengubah kerugian menjadi keuntungan

Baik kaya adalah kaya hati, sebaik-baik bekal adalah takwa, seburuk-buruk buta adalah buta hati dan sebesar-besar dosa adalah berdusta

Kecantikan yang abadi terletak pada keelokkan adab dan ketinggian ilmu seseorang, bukan terletak pada wajah dan pakaiannya.( Hamka).

Orang yang takut menghadapi kesukaran selamanya tidak akan maju. (Home)

Yang dikatakan kawan bukanlah orang yang sentiasa memuji-muji kamu, tetapi adalah orang yang dapat menunjukkan kesalahan kamu.

"Dan berbuatlah kamu akan kebaikan supaya kamu mendapat kemenangan." (Surah al-Hajj:77)

"Maka sifat sabar itu adalah sikap yang baik, dan hanya Allah sahajalah tempat meminta pertolongan" (Surah Yusuf:18)

Berunding cerdik dengan pandai, faham dua menjadi satu.

Yang paling kita perlukan dalam kehidupan ialah adanya seseorang yang selalu memberi semangat untuk melaksanakan hal-hal yang dapat kita kerjakan. (Davey John Schwartz)

Sabar penghilang penat, tekun pembawa dekat.

Lebih berharga mutiara sebutir daripada pasir sepantai.

Terbang bangau sepanjang hari, ke tasik jua akhirnya dicari.

Biar kamu tidak cantik di mata penduduk bumi tetapi namamu menjadi perbualan penduduk langit.

Siapa yang banyak bicara, banyak pula salahnya; siapa yang banyak salah, hilanglah harga dirinya; siapa yang hilang harga dirinya, bererti dia tidak warak; sedangkan orang yang tidak warak itu bererti hatinya mati. (Saidina Ali Abu Talib)

Sabda Rasulullah s.a.w: "Akhlak yang buruk merosakkan amal seperti cuka merosakkan madu."

Kita sering mengimbas kembali kenangan lalu tetapi jarang sekali berusaha untuk mengejar impian hari esok.

Manusia yang berbuat baik dengan mengharapkan sesuatu balasan bukanlah manusia yang jujur. Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat, asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh dengan agama Allah. (Surah Al-Baqarah:214)

Kekitaan yang erat tiada yang berat.

Jika pada awalnya anda tidak berjaya,cubalah cari kembali arah haluan yang pernah anda lemparkan ke dalam tong sampah.

Tunjuk menjadi telaga budi, ajar menjadi suluh hati

Belajarlah berdiri dahulu sebelum cuba untuk berlari.

Kekayaan yang hilang boleh dikejar dengan usaha yang bersungguh-sungguh.

Kesihatan yang hilang boleh diperoleh dengan ubat-ubatan yang baik tetapi masa yang hilang sekali hilang akan terus hilang.

Jadilah seperti pohon kayu yang berbuah lebat, dibaling dengan batu dibalas dengan buah.

Follow me : http://twitter.com/luvhaniey



382 Komen:

Tanpa Nama berkata...

ISI-ISI YANG PADAT DAN RINGKAS.

Putera5507 berkata...

i like pink also..hihh

Tanpa Nama berkata...

hmm...sya sedih la

Tanpa Nama berkata...

=)..i like it..

Tanpa Nama berkata...

nice...

Tanpa Nama berkata...

bagus.. menarik

Tanpa Nama berkata...

Belajarlah berdiri dahulu sebelum cuba untuk berlari......hahahaha

Tanpa Nama berkata...

stiap apa yg berlaku smua ada sebabnya,,,,mngkin pada hari ini kta ditimpa dgn plbagai masalah....tp kta xtau pe yg akan kta dpt pd sok ari sbg ganjaran diatas kesbran kta...

Tanpa Nama berkata...

minta izin pemilik blog ntuk copy paste.

zmah berkata...

Minta izin ...salin..

Tanpa Nama berkata...

cun....
have a nice day

Tanpa Nama berkata...

bagus...

Tanpa Nama berkata...

izin share

Tanpa Nama berkata...

ma'nyozzz

Tanpa Nama berkata...

minta izin untuk berkongsi kata kata hikmah di perhimpunan pagi di jabatan kami. t.kasih. semoga di Rahmati Allah.

Tanpa Nama berkata...

tahniah, teruskan usaha murni. mohon untuk dishare...

Tanpa Nama berkata...

pdat..

cikGu aMin berkata...

minta izin copy yer

cg nang berkata...

sangat baik penulisan anda....

Tanpa Nama berkata...

ana nk amek satu yew..

Tanpa Nama berkata...

menarik..thnx 4sharing..^^

Tanpa Nama berkata...

Jarak antara lidah dan hati hanya sejengkal.. tapi sering berbeza pendapat. - acoi

Tanpa Nama berkata...

fikirlah yang terbaik kerana ia tidak sia-sia bahkan membawa hati mu ke suatu tmpt bernama kedamaian

Tanpa Nama berkata...

minta izin salin ye......

Tanpa Nama berkata...

mohon izin share...bleh kan..

Tanpa Nama berkata...

Banyak yang boleh jadikan panduan dalam kehidupan...minta izin share....

Tanpa Nama berkata...

minta izin share.....

Tanpa Nama berkata...

..ckgu sye soh cri kte2 hikmah tok stdy ..mx izin ..sye nk copy .. (:

Tanpa Nama berkata...

minta izin untuk dikongsi ye..tq

Tanpa Nama berkata...

camne nak tulis kata hikmat sendiri. ape2 pun bleh ke.........

Tanpa Nama berkata...

intk izin share

semanis bicaraku berkata...

mintak izin shre yea....

Tanpa Nama berkata...

minta izin copy yek terima kasih

Tanpa Nama berkata...

minta izin utk copy..

~alish~

Tanpa Nama berkata...

minta izin copy

Tanpa Nama berkata...

sy mtk izin tk copy ye..

Tanpa Nama berkata...

minta izin copy untuk dibuat penanda buku..

gopa berkata...

kethui lha ape2 yg kite rase, lau adew rase suke, terus trg lh ckp yg kite mmg suke

Tanpa Nama berkata...

minte izin utk copy ye..trima kasih

Tanpa Nama berkata...

minta izin tuk copy ye...tq

Tanpa Nama berkata...

Hidup utk bkrja..dan bdoa utk mdapat redho nyaa..(^^;)

Tanpa Nama berkata...

minta izin copy ye..utk ltak dlm buletin hehe..thanks

Miera berkata...

nx copy leh x???thanxs...huhu

Tanpa Nama berkata...

nice..
mntk izin nk copy yer..

Tanpa Nama berkata...

mntk izin copy..

Tanpa Nama berkata...

ok jgk nie....

Tanpa Nama berkata...

kata-kata yg baik...

Tanpa Nama berkata...

nice.....
kadang2 kata yang simple tu buat
kita menginsafi dri :-)

Tanpa Nama berkata...

Sye pn nk mntk izin copy ya? Tima kasih..

Tanpa Nama berkata...

terima kasih....kata2 dlm blog ni sgt memberi kesan yang mendalam dlm hati saya..thks a lot..nk share ye...to make my friends realize about it..

Tanpa Nama berkata...

SIMPLE N BEST..GUD WORK
KEEP IT UP

zul hafiz berkata...

maksud yang mendalam....

ain_strawberry berkata...

nice!!

eisya syza berkata...

wow!!! cantik lah....

Tanpa Nama berkata...

Wah!!! Deeppp..

zul hafiz berkata...

usaha lif kejayaan..teruskan............

zul ashraff berkata...

kalau makan nasi biar sampai habis.........

Tanpa Nama berkata...

thanx...

Tanpa Nama berkata...

nk mtk share boleh kn??

Tanpa Nama berkata...

Thanks for the words. :)

Tanpa Nama berkata...

mx izin nk c0py ...

emoesea berkata...

izinkan dikongsi :)

firdaus berkata...

Kata-kata mempunyai maksud yang tersendiri...time kasih....

zul hafiz berkata...

do the best,you will get the best...........

Tanpa Nama berkata...

bgus .. ak suka ne . add ak Prince Inda' House d facebook . okei .

zarina berkata...

bagus la blog ni...nk copy blh x?hehehe

Tanpa Nama berkata...

MINTE IZIN NK COPY YEP..
:)

mimik berkata...

saya suka kata2 hikmah yg tdpat di dlm blog si pemilik......sungguh indah setiap kata yang d lakarkan.....kalau boleh update sllu eh..... suka ssgggtttt

Tanpa Nama berkata...

minta izin utk saya baca dan tenangkan hati dengan damai dan penuh pengamatan

Tanpa Nama berkata...

pengisian yg amat bermakna..minta izin copy ea. :)

Tanpa Nama berkata...

Maksud Ayat Al-Qur'an Surah Al BAqarah 214?

Tanpa Nama berkata...

terima kasih..mintak izin copy

jah berkata...

salam singgah..minta izin copy ye..tq

Tanpa Nama berkata...

minta izin copy ekk..

Tanpa Nama berkata...

mnx izin copy ea....

Tanpa Nama berkata...

mnta izin mengcopy yea..:)

Tanpa Nama berkata...

saya pun

Tanpa Nama berkata...

mintak izin share dlm fb

Tanpa Nama berkata...

terbaekk la ayat2 kt dalam blog ni...pinjam ayat2 ni yer tuk buat pedoman diri...

sheree amri anuar berkata...

minta izin copy yer.. hehhee

Tanpa Nama berkata...

mintak izin copy 1 2 ayat.. :)

Tanpa Nama berkata...

nk mtk izin copy....;)

Tanpa Nama berkata...

minta izin copy dan share. TQ

Tanpa Nama berkata...

minta izin nak copy..thanks

Tanpa Nama berkata...

minta izin nak copy ya.....terima kasih.....mau baca utk assmbly next month

Tanpa Nama berkata...

minta izin nk copy ye......terime kasih bnyk2.....

Tanpa Nama berkata...

sgt bermanfaat utk dijadikan sbg kata-kata semangat dikala mghadapi cabaran dan dugaan..mohon dikongsi...

Tanpa Nama berkata...

harap ramai manfaatkan kata2 hikmah ni..
dan sebarkan kpd org d sekeliling kta..
wlpn sudah era modenisasi..usahakn kta2 kita dpt d sampaikn dan d fahami.
krna kita thu kebiasaanya akn d katakn kolot..jadi sma2 lah berjuang..Allahuakhbar
(harap d fahami)

Tanpa Nama berkata...

terima kasih..nk mntk izin copy ye..

Tanpa Nama berkata...

terbaik...

Tanpa Nama berkata...

mntx izin copy

Tanpa Nama berkata...

kata2 y best...
izinkn sy mengambil sedikit kata-kata diatas..

Tanpa Nama berkata...

mintak izin nak copy yer..tq

Tanpa Nama berkata...

kata2 yg sgt membina..saya sgt suka...mtk izin utk copy paste..utk kegunaan harian.

aFiz TypewRiTer berkata...

copy paste dalam buku ! haha , kje skola beb

Tanpa Nama berkata...

SAYA MINTAK IZIN NAK COPY YE..AYAT2NYE BAGUS.TERIMA KASIH

♥ MiMi ShAliZa ♥ berkata...

mintak izin copy paste yer...

Tanpa Nama berkata...

SLM.. MINTA IZIN COPY YE..

Penjana Minda Strategik berkata...

Minta Izin Untuk Share yerr

Tanpa Nama berkata...

Wahh , sangat bagus ! Saya nak buat mural dengan kata2 hikmah . Saya mahu copy :) TerimaKasih :)

Tanpa Nama berkata...

minta share yer...tq

Tanpa Nama berkata...

kelmarin dan malam tadi sudah berlalu, hanya tinggal hari ini dan esok, esok pun belum tentu.....

Tanpa Nama berkata...

menarik... minta izin copy & paste

Tanpa Nama berkata...

tq. terima kasih, mohon izin saya guna dan sebar kata-kata indah ini

Tanpa Nama berkata...

mohon izin untuk salin & dikongsi bersama rakan2 yg lain ye..terima kasih..

Tanpa Nama berkata...

mohon share

Tanpa Nama berkata...

minx copy juge...halal

shidah berkata...

minta izin copy paste ya.. tk bnyk2!!!

Tanpa Nama berkata...

terima kasih, memang saya cari-cari kata-kata yang amat indah ini.minta dikongsikan bersama terima kasih.

whiteroses91 berkata...

mohon copy and share ea..=))

Tanpa Nama berkata...

bgus...

Tanpa Nama berkata...

suka baca pnulisan ni.ia mberi smgat kpda sya.. mnta izin salin yea...

Tanpa Nama berkata...

izin share ea...

Tanpa Nama berkata...

minta izin utk copy ye.

^_^.
thanx..

Tanpa Nama berkata...

nice... mntk izin copy eykk .:)

Tanpa Nama berkata...

Mohon share..t.ksh

Tanpa Nama berkata...

Mohon izin share/copy..t.ksh<>

ummiiza berkata...

Mekasih... nk minta izin tuk copy...

Tanpa Nama berkata...

mtak izin copy tau...hehe..terima kasih have a nice day ya

4TH FLOOR TEAM berkata...

Salam....
Kata2 yg mberangsangkn...
selamat berpuasa semua...

miey chan berkata...

mohon dishared ya,...

Tanpa Nama berkata...

minta izin share

Tanpa Nama berkata...

minta izin share ya... hehehe

Tanpa Nama berkata...

mohon izin.. xerox serangkap dua..

Tanpa Nama berkata...

w0w

Tanpa Nama berkata...

Minta izin copy ye...

Tanpa Nama berkata...

sungguh bermakna,dan baik utk direnungi..

Tanpa Nama berkata...

sgt bgus....mintk copy ye...

nOr aIsHa berkata...

assalam..smat lh..nk mnta izin tuk copy paste ek utk djadikn kata motivasi..i also like pink n purple..nice blog..

Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine berkata...

nak amek satu quote tu leh :)

Tanpa Nama berkata...

mintak izin

Tanpa Nama berkata...

boleh buat banyak lagi tak???????????

Tanpa Nama berkata...

copy yer....thankss....

Tanpa Nama berkata...

.Sahabatku………
seberat apapun masalahmu
sekelam apapun beban hidupmu
jangan pernah berlari darinya
ataupun bersembunyi.............................?????

Tanpa Nama berkata...

Be The Best, Beat The Rest.....
Jangan jadi macam Raksaksa yang selalu menyusahkan orang,jadilah macam Ultraman yang selalu menolong orang....hehehe...

Tanpa Nama berkata...

Be The Best, Beat The Rest.....
Jangan jadi macam Raksaksa yang selalu menyusahkan orang,jadilah macam Ultraman yang selalu menolong orang....hehehe...

Tanpa Nama berkata...

bagus utk renungan bersama..

IBNU ZAFRI berkata...

mohon di copy..

Tanpa Nama berkata...

sangat bagus.. minta copy ye.. trimakasih

Tanpa Nama berkata...

Terbaik yang pernah saya baca

imtisal berkata...

salamunalyk...minta izin copy ya...

Tanpa Nama berkata...

Minta izin baca & share pada yg lain2...

Tanpa Nama berkata...

nak copy paste gak ,minta izin

A.Z.M.A.H berkata...

izin copy

Tanpa Nama berkata...

mintak izin share

Tanpa Nama berkata...

nk copy ye,,,mtk izin..

Tanpa Nama berkata...

can i copy this?

Tanpa Nama berkata...

mohon share

is91 berkata...

terbaik!.. Tambah lagi.. :)

Tanpa Nama berkata...

boleh copy x?

Tanpa Nama berkata...

nak copy bole??

just call me sofia berkata...

salam, izinkan sy share, nak buat bahan utk LDP(Lajnah Dakwah & Penerangan kolej kediaman),
-student (n_n)

FiqaComey Chocochocolate berkata...

minta izin ae? nak copy? hehehe

Tanpa Nama berkata...

sy nk minta izin... nak copy boleh????????

Tanpa Nama berkata...

mintak copy ye

Tanpa Nama berkata...

Sy nk mntk kbnaran utk copy ya...

Tanpa Nama berkata...

mintak copy ye...apapun ianya hebat

Tanpa Nama berkata...

ALHAMDULILAH...KATA-KATA HIKMAH..COPY YE

Tanpa Nama berkata...

TERIMA KASIH..YANG BAIK..SAMA2 KITA SEBARKAN..SEMOGA SEMUA MENDAPAT KEBERKATAN..

Tanpa Nama berkata...

minta izin copy. terima kasih.

Tanpa Nama berkata...

Nk copy...Nk copy..Terima kasih

Tanpa Nama berkata...

sungguh menarik..

Tanpa Nama berkata...

mohon share..

Cutegirl =) berkata...

wei tanpa nama!!!apsal asyik kau je yg komen ha!!??serabutla....tau x???!!! =P

nJ berkata...

kata2 yg mmbwa mksud mndalam..

Tanpa Nama berkata...

cutegirl,tanpa nama tu bknnya sorang je yg komen tpi rmai...diorang tulis tanpa nama sbb diorang xnk gtau nma diorang...fhm?sory klau sy keterlaluan.. :)

Tanpa Nama berkata...

ooopppssssss.sudah copy baru mntk ijin..mf..mntk ijin di copyin yaa pak

Tanpa Nama berkata...

smart gilerw , nk c0py leyh erk , thanx =P

Tanpa Nama berkata...

mintak copy ye, thanks

Tanpa Nama berkata...

minta copy paste ye....thanx

Tanpa Nama berkata...

byk yg indah dan boleh dijdkan renungan bersama..

Tanpa Nama berkata...

minta izin copy yer...thankx

ingat hati...! berkata...

nk copy bole tak... semua yg terpapar kat sini...best sangat...

Tanpa Nama berkata...

MINTA IZIN COPY YER

Finah berkata...

mohon share :)

zharif_ world berkata...

MINTA IZIN COPY JUGK YER... HEHE

leondeparadise_208 berkata...

nk C&P ! tq ~ ^^

Tanpa Nama berkata...

lawak betol cutegirl 2

Hang Lekir berkata...

mtk izin ye copy :D

roodey berkata...

minta copy..

Tanpa Nama berkata...

boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pulak kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.

Tanpa Nama berkata...

like... mohon share yer..:)

ashraf_asiah berkata...

salam minta izin utk copy...

Tanpa Nama berkata...

mita izin buat olahan ye :)

Tanpa Nama berkata...

salam....sya minta izin copy yup..;)

Tanpa Nama berkata...

mintak dikongsi sebaris dua :)

Tanpa Nama berkata...

salam minta izin copy :)

Tanpa Nama berkata...

mohon share yea.. smoga smua dpt manfaat nya.. =)

Mohamad Hairul berkata...

mintak izin copy ea =)

Tanpa Nama berkata...

kta2 y amt mmbangun

Tanpa Nama berkata...

mohon copy n paste

yena hea berkata...

salam, mohon copy ea :)

Tanpa Nama berkata...

Mudah-mudahan kata2 hikmah ne dapat memotivasikan diri...

Tanpa Nama berkata...

Ana mohon share ya...mudah-mudahan memberi manfaat kpd semua..

Tanpa Nama berkata...

saya nk copy ye. cun2 lah kate2 hikmah kat blog ni. Puji eh bkan bodek!Jgn slah faham ! ;)

Tanpa Nama berkata...

minta izin copy ye tq

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum..
mohon copy ya..

Tanpa Nama berkata...

MOHON SHARE YE

Tanpa Nama berkata...

Assalamaualaikum. Mohon izin untuk ambil sedikit: kongsi dengan pelajar saya. Moga kita dalam keadaan sentiasa ingat-mengingatkan tentang kebaikan, insyaAllah. Terima kasih

GURL'Z from kundasang berkata...

woah...best o..suka nie..kata-kata hikmat la paling sa suuuuuukaaaaaa sangat sb dr skolah rendah sa da pandai bt cm nie...teruskan ky...sentiasa disokong! DO THE BEST! IF U FEEL TIRED DO IT SLOWLY, BUT DON'T GIVE UP!

Catat Ulasan

Affiliates

 
Chatroom