Home » » Koleksi Kata-Kata Hikmat (Hikmah)

Koleksi Kata-Kata Hikmat (Hikmah)

Kata-kata hikmah ini merupakan koleksi kata-kata mutiara indah yang sesuai dijadikan motivasi dan pengisian jiwa.

Jangan berputus-asa kerana biasanya anak kunci terakhirlah yang dapat membuka kunci.

Kemahuan yang tinggi akan mengubah persepsi seseorang terhadap sesuatu sehingga yang mustahil pun boleh terjadi.

Lebih baik berusaha menyalakan lilin dari menyumpah kepada kegelapan.

Jangan takut dan segan untuk setiap tindakan yang anda lakukan.Seluruh kehidupan adalah satu ujian.

Orang yang berjaya ialah orang yang melakukan tindakan yang tidak mampu diimaginasikan oleh orang lain, malah tidak mampu dilakukan oleh orang besar sekalipun.

Sebelum mencela pasangan hidupmu, bayangkan mereka yang masih menghiba untuk dikurnia jodoh.

Kata-kata Hikmah Pujangga

Manusia yang berjaya akan memperolehi keuntungan daripada kesilapannya, dan mencuba lagi dengan cara yang lain.

Berani Berkorban dan Berubah, Kejayaan adalah Ganjarannya

Setiap perkara ada gantinya. Setiap perlakuan ada ganjarannya. Setiap kejadian ada hikmah di sebalik kejadiannya.

Lawati : Koleksi Cinta

Tiada jalan singkat untuk kita sampai ke sesuatu destinasi yang sememangnya jauh. Perjalanan tetap melibatkan langkah demi langkah dan tingkat demi tingkat.

Nabi Muhammad pernah berkata, (Amal yang paling disukai Allah adalah amal yang dilakukan secara terus menerus sekalipun sedikit (HR Bukhari dan Muslim daripada Aisyah)
Kegagalan bermakna bahawa anda belum berjaya lagi.

Orang yang gagal adalah orang yang tidak mampu mengurus masalah.Hanya manusia yang mampu mengurus masalah sahaja yang boleh berjaya.

Orang yang berjaya juga mampu menimbulkan perasaan kagum serta takjub orang lain kerana kejayaan dan kehebatannya

Orang yang berjaya tidak hidup di pinggir peristiwa, bukan orang yang kosong tanpa nilai dan bukan orang yang hanya menjadi pelengkap

Belajar dari pengalaman adalah guru yang paling baik. Jatuh pada lubang yang sama adalah suatu kebodohan.

Sayidina Ali menyatakan “Kalau engkau ingin menjadi raja, maka pakailah sifat qona’ah (puas). Kalau engkau ingin syurga dunia sebelum syurga akhirat, pakailah budi pekerja yang mulia”.

Apabila anda kaya,fikirkanlah saat-saat anda pernah miskin dahulu.

Antara akhlak orang yang berjaya adalah optimis dan tidak berputus asa, mampu memperbaiki kesalahannya dan keluar daripada krisis serta mengubah kerugian menjadi keuntungan

Baik kaya adalah kaya hati, sebaik-baik bekal adalah takwa, seburuk-buruk buta adalah buta hati dan sebesar-besar dosa adalah berdusta

Kecantikan yang abadi terletak pada keelokkan adab dan ketinggian ilmu seseorang, bukan terletak pada wajah dan pakaiannya.( Hamka).

Orang yang takut menghadapi kesukaran selamanya tidak akan maju. (Home)

Yang dikatakan kawan bukanlah orang yang sentiasa memuji-muji kamu, tetapi adalah orang yang dapat menunjukkan kesalahan kamu.

"Dan berbuatlah kamu akan kebaikan supaya kamu mendapat kemenangan." (Surah al-Hajj:77)

"Maka sifat sabar itu adalah sikap yang baik, dan hanya Allah sahajalah tempat meminta pertolongan" (Surah Yusuf:18)

Berunding cerdik dengan pandai, faham dua menjadi satu.

Yang paling kita perlukan dalam kehidupan ialah adanya seseorang yang selalu memberi semangat untuk melaksanakan hal-hal yang dapat kita kerjakan. (Davey John Schwartz)

Sabar penghilang penat, tekun pembawa dekat.

Lebih berharga mutiara sebutir daripada pasir sepantai.

Terbang bangau sepanjang hari, ke tasik jua akhirnya dicari.

Biar kamu tidak cantik di mata penduduk bumi tetapi namamu menjadi perbualan penduduk langit.

Siapa yang banyak bicara, banyak pula salahnya; siapa yang banyak salah, hilanglah harga dirinya; siapa yang hilang harga dirinya, bererti dia tidak warak; sedangkan orang yang tidak warak itu bererti hatinya mati. (Saidina Ali Abu Talib)

Sabda Rasulullah s.a.w: "Akhlak yang buruk merosakkan amal seperti cuka merosakkan madu."

Kita sering mengimbas kembali kenangan lalu tetapi jarang sekali berusaha untuk mengejar impian hari esok.

Manusia yang berbuat baik dengan mengharapkan sesuatu balasan bukanlah manusia yang jujur. Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat, asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh dengan agama Allah. (Surah Al-Baqarah:214)

Kekitaan yang erat tiada yang berat.

Jika pada awalnya anda tidak berjaya,cubalah cari kembali arah haluan yang pernah anda lemparkan ke dalam tong sampah.

Tunjuk menjadi telaga budi, ajar menjadi suluh hati

Belajarlah berdiri dahulu sebelum cuba untuk berlari.

Kekayaan yang hilang boleh dikejar dengan usaha yang bersungguh-sungguh.

Kesihatan yang hilang boleh diperoleh dengan ubat-ubatan yang baik tetapi masa yang hilang sekali hilang akan terus hilang.

Jadilah seperti pohon kayu yang berbuah lebat, dibaling dengan batu dibalas dengan buah.

Follow me : http://twitter.com/luvhaniey



382 Komen:

Anonymous said...

ISI-ISI YANG PADAT DAN RINGKAS.

Putera5507 said...

i like pink also..hihh

Anonymous said...

hmm...sya sedih la

Anonymous said...

=)..i like it..

Anonymous said...

nice...

Anonymous said...

bagus.. menarik

Anonymous said...

Belajarlah berdiri dahulu sebelum cuba untuk berlari......hahahaha

Anonymous said...

stiap apa yg berlaku smua ada sebabnya,,,,mngkin pada hari ini kta ditimpa dgn plbagai masalah....tp kta xtau pe yg akan kta dpt pd sok ari sbg ganjaran diatas kesbran kta...

Anonymous said...

minta izin pemilik blog ntuk copy paste.

zmah said...

Minta izin ...salin..

Anonymous said...

cun....
have a nice day

Anonymous said...

bagus...

Anonymous said...

izin share

Anonymous said...

ma'nyozzz

Anonymous said...

minta izin untuk berkongsi kata kata hikmah di perhimpunan pagi di jabatan kami. t.kasih. semoga di Rahmati Allah.

Anonymous said...

tahniah, teruskan usaha murni. mohon untuk dishare...

Anonymous said...

pdat..

cikGu aMin said...

minta izin copy yer

cg nang said...

sangat baik penulisan anda....

Anonymous said...

ana nk amek satu yew..

Anonymous said...

menarik..thnx 4sharing..^^

Anonymous said...

Jarak antara lidah dan hati hanya sejengkal.. tapi sering berbeza pendapat. - acoi

Anonymous said...

fikirlah yang terbaik kerana ia tidak sia-sia bahkan membawa hati mu ke suatu tmpt bernama kedamaian

Anonymous said...

minta izin salin ye......

Anonymous said...

mohon izin share...bleh kan..

Anonymous said...

Banyak yang boleh jadikan panduan dalam kehidupan...minta izin share....

Anonymous said...

minta izin share.....

Anonymous said...

..ckgu sye soh cri kte2 hikmah tok stdy ..mx izin ..sye nk copy .. (:

Anonymous said...

minta izin untuk dikongsi ye..tq

Anonymous said...

camne nak tulis kata hikmat sendiri. ape2 pun bleh ke.........

Anonymous said...

intk izin share

semanis bicaraku said...

mintak izin shre yea....

Anonymous said...

minta izin copy yek terima kasih

Anonymous said...

minta izin utk copy..

~alish~

Anonymous said...

minta izin copy

Anonymous said...

sy mtk izin tk copy ye..

Anonymous said...

minta izin copy untuk dibuat penanda buku..

gopa said...

kethui lha ape2 yg kite rase, lau adew rase suke, terus trg lh ckp yg kite mmg suke

Anonymous said...

minte izin utk copy ye..trima kasih

Anonymous said...

minta izin tuk copy ye...tq

Anonymous said...

Hidup utk bkrja..dan bdoa utk mdapat redho nyaa..(^^;)

Anonymous said...

minta izin copy ye..utk ltak dlm buletin hehe..thanks

Miera said...

nx copy leh x???thanxs...huhu

Anonymous said...

nice..
mntk izin nk copy yer..

Anonymous said...

mntk izin copy..

Anonymous said...

ok jgk nie....

Anonymous said...

kata-kata yg baik...

Anonymous said...

nice.....
kadang2 kata yang simple tu buat
kita menginsafi dri :-)

Anonymous said...

Sye pn nk mntk izin copy ya? Tima kasih..

Anonymous said...

terima kasih....kata2 dlm blog ni sgt memberi kesan yang mendalam dlm hati saya..thks a lot..nk share ye...to make my friends realize about it..

Anonymous said...

SIMPLE N BEST..GUD WORK
KEEP IT UP

zul hafiz said...

maksud yang mendalam....

ain_strawberry said...

nice!!

eisya syza said...

wow!!! cantik lah....

Anonymous said...

Wah!!! Deeppp..

zul hafiz said...

usaha lif kejayaan..teruskan............

zul ashraff said...

kalau makan nasi biar sampai habis.........

Anonymous said...

thanx...

Anonymous said...

nk mtk share boleh kn??

Anonymous said...

Thanks for the words. :)

Anonymous said...

mx izin nk c0py ...

emoesea said...

izinkan dikongsi :)

firdaus said...

Kata-kata mempunyai maksud yang tersendiri...time kasih....

zul hafiz said...

do the best,you will get the best...........

Anonymous said...

bgus .. ak suka ne . add ak Prince Inda' House d facebook . okei .

zarina said...

bagus la blog ni...nk copy blh x?hehehe

Anonymous said...

MINTE IZIN NK COPY YEP..
:)

mimik said...

saya suka kata2 hikmah yg tdpat di dlm blog si pemilik......sungguh indah setiap kata yang d lakarkan.....kalau boleh update sllu eh..... suka ssgggtttt

Anonymous said...

minta izin utk saya baca dan tenangkan hati dengan damai dan penuh pengamatan

Anonymous said...

pengisian yg amat bermakna..minta izin copy ea. :)

Anonymous said...

Maksud Ayat Al-Qur'an Surah Al BAqarah 214?

Anonymous said...

terima kasih..mintak izin copy

jah said...

salam singgah..minta izin copy ye..tq

Anonymous said...

minta izin copy ekk..

Anonymous said...

mnx izin copy ea....

Anonymous said...

mnta izin mengcopy yea..:)

Anonymous said...

saya pun

Anonymous said...

mintak izin share dlm fb

Anonymous said...

terbaekk la ayat2 kt dalam blog ni...pinjam ayat2 ni yer tuk buat pedoman diri...

sheree amri anuar said...

minta izin copy yer.. hehhee

Anonymous said...

mintak izin copy 1 2 ayat.. :)

Anonymous said...

nk mtk izin copy....;)

Anonymous said...

minta izin copy dan share. TQ

Anonymous said...

minta izin nak copy..thanks

Anonymous said...

minta izin nak copy ya.....terima kasih.....mau baca utk assmbly next month

Anonymous said...

minta izin nk copy ye......terime kasih bnyk2.....

Anonymous said...

sgt bermanfaat utk dijadikan sbg kata-kata semangat dikala mghadapi cabaran dan dugaan..mohon dikongsi...

Anonymous said...

harap ramai manfaatkan kata2 hikmah ni..
dan sebarkan kpd org d sekeliling kta..
wlpn sudah era modenisasi..usahakn kta2 kita dpt d sampaikn dan d fahami.
krna kita thu kebiasaanya akn d katakn kolot..jadi sma2 lah berjuang..Allahuakhbar
(harap d fahami)

Anonymous said...

terima kasih..nk mntk izin copy ye..

Anonymous said...

terbaik...

Anonymous said...

mntx izin copy

Anonymous said...

kata2 y best...
izinkn sy mengambil sedikit kata-kata diatas..

Anonymous said...

mintak izin nak copy yer..tq

Anonymous said...

kata2 yg sgt membina..saya sgt suka...mtk izin utk copy paste..utk kegunaan harian.

aFiz TypewRiTer said...

copy paste dalam buku ! haha , kje skola beb

Anonymous said...

SAYA MINTAK IZIN NAK COPY YE..AYAT2NYE BAGUS.TERIMA KASIH

♥ MiMi ShAliZa ♥ said...

mintak izin copy paste yer...

Anonymous said...

SLM.. MINTA IZIN COPY YE..

Penjana Minda Strategik said...

Minta Izin Untuk Share yerr

Anonymous said...

Wahh , sangat bagus ! Saya nak buat mural dengan kata2 hikmah . Saya mahu copy :) TerimaKasih :)

Anonymous said...

minta share yer...tq

Anonymous said...

kelmarin dan malam tadi sudah berlalu, hanya tinggal hari ini dan esok, esok pun belum tentu.....

Anonymous said...

menarik... minta izin copy & paste

Anonymous said...

tq. terima kasih, mohon izin saya guna dan sebar kata-kata indah ini

Anonymous said...

mohon izin untuk salin & dikongsi bersama rakan2 yg lain ye..terima kasih..

Anonymous said...

mohon share

Anonymous said...

minx copy juge...halal

shidah said...

minta izin copy paste ya.. tk bnyk2!!!

Anonymous said...

terima kasih, memang saya cari-cari kata-kata yang amat indah ini.minta dikongsikan bersama terima kasih.

whiteroses91 said...

mohon copy and share ea..=))

Anonymous said...

bgus...

Anonymous said...

suka baca pnulisan ni.ia mberi smgat kpda sya.. mnta izin salin yea...

Anonymous said...

izin share ea...

Anonymous said...

minta izin utk copy ye.

^_^.
thanx..

Anonymous said...

nice... mntk izin copy eykk .:)

Anonymous said...

Mohon share..t.ksh

Anonymous said...

Mohon izin share/copy..t.ksh<>

ummiiza said...

Mekasih... nk minta izin tuk copy...

Anonymous said...

mtak izin copy tau...hehe..terima kasih have a nice day ya

4TH FLOOR TEAM said...

Salam....
Kata2 yg mberangsangkn...
selamat berpuasa semua...

miey chan said...

mohon dishared ya,...

Anonymous said...

minta izin share

Anonymous said...

minta izin share ya... hehehe

Anonymous said...

mohon izin.. xerox serangkap dua..

Anonymous said...

w0w

Anonymous said...

Minta izin copy ye...

Anonymous said...

sungguh bermakna,dan baik utk direnungi..

Anonymous said...

sgt bgus....mintk copy ye...

nOr aIsHa said...

assalam..smat lh..nk mnta izin tuk copy paste ek utk djadikn kata motivasi..i also like pink n purple..nice blog..

Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine said...

nak amek satu quote tu leh :)

Anonymous said...

mintak izin

Anonymous said...

boleh buat banyak lagi tak???????????

Anonymous said...

copy yer....thankss....

Anonymous said...

.Sahabatku………
seberat apapun masalahmu
sekelam apapun beban hidupmu
jangan pernah berlari darinya
ataupun bersembunyi.............................?????

Anonymous said...

Be The Best, Beat The Rest.....
Jangan jadi macam Raksaksa yang selalu menyusahkan orang,jadilah macam Ultraman yang selalu menolong orang....hehehe...

Anonymous said...

Be The Best, Beat The Rest.....
Jangan jadi macam Raksaksa yang selalu menyusahkan orang,jadilah macam Ultraman yang selalu menolong orang....hehehe...

Anonymous said...

bagus utk renungan bersama..

IBNU ZAFRI said...

mohon di copy..

Anonymous said...

sangat bagus.. minta copy ye.. trimakasih

Anonymous said...

Terbaik yang pernah saya baca

imtisal said...

salamunalyk...minta izin copy ya...

Anonymous said...

Minta izin baca & share pada yg lain2...

Anonymous said...

nak copy paste gak ,minta izin

A.Z.M.A.H said...

izin copy

Anonymous said...

mintak izin share

Anonymous said...

nk copy ye,,,mtk izin..

Anonymous said...

can i copy this?

Anonymous said...

mohon share

is91 said...

terbaik!.. Tambah lagi.. :)

Anonymous said...

boleh copy x?

Anonymous said...

nak copy bole??

just call me sofia said...

salam, izinkan sy share, nak buat bahan utk LDP(Lajnah Dakwah & Penerangan kolej kediaman),
-student (n_n)

FiqaComey Chocochocolate said...

minta izin ae? nak copy? hehehe

Anonymous said...

sy nk minta izin... nak copy boleh????????

Anonymous said...

mintak copy ye

Anonymous said...

Sy nk mntk kbnaran utk copy ya...

Anonymous said...

mintak copy ye...apapun ianya hebat

Anonymous said...

ALHAMDULILAH...KATA-KATA HIKMAH..COPY YE

Anonymous said...

TERIMA KASIH..YANG BAIK..SAMA2 KITA SEBARKAN..SEMOGA SEMUA MENDAPAT KEBERKATAN..

Anonymous said...

minta izin copy. terima kasih.

Anonymous said...

Nk copy...Nk copy..Terima kasih

Anonymous said...

sungguh menarik..

Anonymous said...

mohon share..

Cutegirl =) said...

wei tanpa nama!!!apsal asyik kau je yg komen ha!!??serabutla....tau x???!!! =P

nJ said...

kata2 yg mmbwa mksud mndalam..

Anonymous said...

cutegirl,tanpa nama tu bknnya sorang je yg komen tpi rmai...diorang tulis tanpa nama sbb diorang xnk gtau nma diorang...fhm?sory klau sy keterlaluan.. :)

Anonymous said...

ooopppssssss.sudah copy baru mntk ijin..mf..mntk ijin di copyin yaa pak

Anonymous said...

smart gilerw , nk c0py leyh erk , thanx =P

Anonymous said...

mintak copy ye, thanks

Anonymous said...

minta copy paste ye....thanx

Anonymous said...

byk yg indah dan boleh dijdkan renungan bersama..

Anonymous said...

minta izin copy yer...thankx

ingat hati...! said...

nk copy bole tak... semua yg terpapar kat sini...best sangat...

Anonymous said...

MINTA IZIN COPY YER

Finah said...

mohon share :)

zharif_ world said...

MINTA IZIN COPY JUGK YER... HEHE

leondeparadise_208 said...

nk C&P ! tq ~ ^^

Anonymous said...

lawak betol cutegirl 2

Hang Lekir said...

mtk izin ye copy :D

roodey said...

minta copy..

Anonymous said...

boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pulak kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.

Anonymous said...

like... mohon share yer..:)

ashraf_asiah said...

salam minta izin utk copy...

Anonymous said...

mita izin buat olahan ye :)

Anonymous said...

salam....sya minta izin copy yup..;)

Anonymous said...

mintak dikongsi sebaris dua :)

Anonymous said...

salam minta izin copy :)

Anonymous said...

mohon share yea.. smoga smua dpt manfaat nya.. =)

Mohamad Hairul said...

mintak izin copy ea =)

Anonymous said...

kta2 y amt mmbangun

Anonymous said...

mohon copy n paste

yena hea said...

salam, mohon copy ea :)

Anonymous said...

Mudah-mudahan kata2 hikmah ne dapat memotivasikan diri...

Anonymous said...

Ana mohon share ya...mudah-mudahan memberi manfaat kpd semua..

Anonymous said...

saya nk copy ye. cun2 lah kate2 hikmah kat blog ni. Puji eh bkan bodek!Jgn slah faham ! ;)

Anonymous said...

minta izin copy ye tq

Anonymous said...

assalamualaikum..
mohon copy ya..

Anonymous said...

MOHON SHARE YE

Anonymous said...

Assalamaualaikum. Mohon izin untuk ambil sedikit: kongsi dengan pelajar saya. Moga kita dalam keadaan sentiasa ingat-mengingatkan tentang kebaikan, insyaAllah. Terima kasih

GURL'Z from kundasang said...

woah...best o..suka nie..kata-kata hikmat la paling sa suuuuuukaaaaaa sangat sb dr skolah rendah sa da pandai bt cm nie...teruskan ky...sentiasa disokong! DO THE BEST! IF U FEEL TIRED DO IT SLOWLY, BUT DON'T GIVE UP!

Post a Comment

Affiliates

 
Chatroom