Home » » Manfaat koenzim Q10

Manfaat koenzim Q10

Saiz jantung adalah lebih kurang sebesar genggaman tangan dan ia terdiri daripada otot. Tisu otot jantung adalah menakjubkan dan dijumpai hanya pada satu tempat sahaja – iaitu di jantung. Bukan seperti dua jenis otot yang lain – otot boleh kawal dan otot luar kawal – otot-otot jantung tidak tahu berehat dan tidak pernah penat mengepam darah melalui saluran darah sepanjang 60,000 batu.

Jantung berdegup sebanyak kira-kira 72 degupan setiap satu minit, 100,000 degupan setiap hari tidak berhenti-

henti selagi anda masih hidup. Ini merupakan suatu kerja keras dan untuk melaksanakan tugas ini jantung anda memerlukan tenaga yang amat banyak.

Mendapatkan tenaga tidak menjadi masalah semasa kita muda. Badan kita mengeluarkan semua tenaga yang diperlukan oleh jantung. Tetapi apabila kita semakin tua, sistem enzim kita mula menjadi perlahan, dan tenaga yang dibekalkan kepada jantung menjadi kurang. Oleh itu, apabila usia kita mencecah 50-an dan 60-an, jantung kita secara mendadak mengalami kekurangan tenaga. Apabila jantung anda tidak memperolehi tenaga yang mencukupi, sudah semestinya ia tidak akan mampu untuk mengepam darah dengan begitu cekap menerusi arteri, urat dan kapilari yang berjumlah sepanjang 60,000 batu itu. Talian saluran darah ini menampung semua organ badan anda serta bertrilion sel dengan membekalkan oksigen dan nutrien-nutrien perlu. Sekiranya sel-sel dan organ-organ itu tidak memperolehi oksigen dan nutrien dengan mencukupi, kejadian pertama yang akan berlaku ialah anda akan berasa letih dan tidak bermaya. Jika keadaan ini dibiarkan berterusan, anda mungkin akan jatuh sakit. Oleh itu, jika anda merungut bahawa anda tidak lagi bertenaga seperti dahulu, masalah anda mungkin berpunca daripada keadaan jantung anda yang tidak memperolehi tenaga dengan jumlah yang benar-benar diperlukan olehnya.

Di mana dan bagaimana tenaga dikeluarkan dalam jantung?

Di dalam setiap sel yang bertrilion banyaknya itu, terdapat loji-loji penjana tenaga yang dikenali sebagai mitokondria. Reaksi biokimia yang kompleks berlaku di dalam mitokondria untuk menukarkan makanan menjadi tenaga kimia (adenosin trifosfhat atau ATP). ATP merupakan sejenis molekul yang mengandungi tenaga tersimpan seolah-olah seperti sebuah bateri yang diperlukan oleh sel-sel untuk berfungsi dengan licin. Koenzim Q10 (CoQ10) merupakan pemain yang penting dalam proses pengeluaran ATP dan tanpa CoQ10 tenaga tidak akan dapat dikeluarkan. Maka tidak hairanlah jika otot jantung yang merupakan suatu tisu yang paling aktif mengandungi 10 kali ganda lebih banyak CoQ10 berbanding mana-mana organ lain dalam badan.



Tetapi malangnya, pengeluaran CoQ10 oleh badan kita menjadi perlahan apabila kita semakin berumur. Apabila umur anda mencecah 40-an, anda mempunyai 40 peratus kurang CoQ10 berbanding semasa anda berumur 20-an dahulu. Dan apabila umur anda mencecah 70-an, anda akan mempunyai 60 peratus kurang CoQ10.

Kesensitifan tisu otot jantung terhadap paras CoQ10 yang rendah

Semua sel memerlukan CoQ10 tetapi sesetengah daripadanya adalah lebih sensitif terhadap paras CoQ10 yang rendah. Beberapa sel, tisu atau organ mungkin mengalami rendah CoQ10 tetapi masih lagi dapat berfungsi dengan baik. Namun, sel, tisu atau organ yang lain mungkin amat sensitif terhadap kekurangan CoQ10 walaupun kekurangan itu sedikit sahaja, dan ia boleh membawa kepada kelemahan, keletihan dan beberapa penyakit yang lain. Organ-organ yang sensitif terhadap paras CoQ10 yang rendah ialah jantung, sistem imun, otak dan tisu-tisu gusi . Organ yang paling sensitif terhadap paras CoQ10 yang rendah ialah jantung. Ini mungkin satu sebabnya mengapa penyakit jantung merupakan antara beberapa penyakit yang tersenarai paling atas sebagai suatu penyakit pembunuh utama.

Tetapi ada berita baiknya; tenaga dapat dikembalikan kepada sel-sel dengan mengambil suplemen CoQ10.

Sumber CoQ10

Walaupun CoQ10 boleh didapati secara semulajadi dalam banyak makanan seperti daging lembu dan sayuran, jumlah CoQ10 dalam makanan ini adalah sangat kecil. Adalah amat sukar untuk memperolehi lebih daripada 5 miligram CoQ10 sehari daripada makanan kita. Tiada cara lain lagi untuk memperolehinya melainkan dengan mengambil suplemen CoQ10.

Penyerapan yang lebih baik daripada CoQ10 yang larut air (hydrosoluble)

Bentuk-bentuk tradisi suplemen CoQ10 (serbuk CoQ10 yang disampaikan dalam minyak soya dan dimasukkan ke dalam gel lembut, pil-pil yang berasaskan serbuk, kapsul gelatin keras yang diisikan dengan serbuk) adalah tidak mudah diserap oleh badan. Masalahnya ialah saiz zarah CoQ10 adalah sangat besar, serta tidak larut air dan juga tidak begitu larut dalam lipid, membuatkan ia sukar untuk diserap oleh badan anda.

Dengan CoQ10 yang berbentuk yang larut air (hydrosoluble) yang diperbuat dengan menggunakan teknologi BioSolv yang dipatenkan, saiz zarah CoQ10 itu dapat dikecilkan sehingga menjadi lebih kecil daripada saiz bakteria! Pada umumnya, dalam keadaan yang sedemikian, lebih kecil saiz zarah itu maka lebih baik pula penyerapannya. Bentuk CoQ10 yang larut air (hydrosoluble) memberikan lebih tiga kali ganda lebih tinggi penyerapan CoQ10 ke dalam badan berbanding suplemen-suplemen CoQ10 yang lain.

Oleh kerana ramai orang selepas umur 35 tahun mempunyai paras CoQ10 yang rendah, maka mengambil suplemen CoQ10 adalah difikirkan sebagai suatu pelaburan yang amat berharga untuk mencapai penuaan yang optimum.

Ramai orang yang mengambil suplemen koenzim Q10 lazimnya melaporkan peningkatan mendadak dalam paras tenaga mereka sebaik sahaja mereka mula mengambil bentuk CoQ10 yang larut air itu. Mereka dapat bermain lebih banyak golf, dapat kembali semula ke gelanggang tenis, dan selepas itu mampu lagi dapat meluangkan masa bersama anak-anak dan cucu-cucu mereka.

Maklumat dalam artikel ini adalah untuk tujuan pendidikan sahaja dan seharusnya tidak digunakan sebagai ganti nasihat kesihatan peribadi. Jika anda sedang mengalami masalah kesihatan, anda dinasihatkan supaya berjumpa dengan pengamal pakar kesihatan.

Artikel ini disumbangkan oleh Live-well. Untuk maklumat lanjut mengenai CoQ10, sila hubungi Live-well INFOline 03-61407605 (Isnin-Jumaat: 9pg-5ptg) atau e-mail kepada livewell2u@pahangpharmacy.com.my



 
Chatroom