Home » Simpan sel stem untuk masa depan

Simpan sel stem untuk masa depan

Dengan penggunaan teknologi yang semakin canggih dan moden, sel stem darah periferal sekarang boleh diekstrak menggunakan mesin apheresis.

Teknologi dalam bidang perubatan sentiasa berkembang. Para saintis dan doktor terus memikirkan cara yang terbaik dan selamat untuk membantu pesakit.

Menerusi mekanisme perubatan dan teknologi terkini, dibantu pula penggunaan peralatan dan mesin ia membolehkan pelbagai kaedah baru ditemui untuk rawatan pelbagai penyakit.

Kaedah penyimpanan stem sel misalnya banyak membantu pesakit. Kini individu boleh menyimpan 'darah' yang mengandungi sel-sel mereka sendiri untuk kegunaan pada masa depan menerusi sistem 'perbankan' yang ditawarkan.

Pastinya ramai di kalangan kita pernah mendengar mengenai kejayaan perubatan dan faedah yang didapati menerusi penyimpanan sel stem menerusi bank darah tali pusat yang diambil ketika bayi dilahirkan.

Darah daripada tali pusat itu akan disimpan untuk jangka masa panjang bagi kegunaan bayi tersebut pada masa depan sekiranya diperlukan.

Sekarang, bagi mereka yang telah terlepas peluang untuk menyimpan sel stem sendiri (yang hanya boleh dilakukan ketika proses kelahiran dahulu) kini boleh melakukannya menerusi proses yang serupa.

Ketua Pegawai Perubatan StemLife Berhad, Profesor Aw Tar Choon berkata, StemLife kini menawarkan bank untuk simpanan sel stem bagi mereka yang dewasa.

Sel stem itu boleh digunakan semula sekiranya keadaan memerlukan pada masa depan.

Peripheral Blood Stem Cells (PBSC) atau sel stem darah periferal yang diambil merupakan darah sel stem dewasa.

''PBSC diperoleh daripada periferal darah anda dan telah menunjukkan potensi berkesan membantu keadaan darah anda yang rosak, kecederaan akibat bersukan, kecederaan trauma dan luka kronik.

''Proses pengumpulan sel stem dilakukan ke atas pesakit dengan memastikan tiada sebarang kerosakan sel berlaku ketika proses simpanan darah itu dilakukan bagi kegunaan jangka panjang,'' katanya.

Prosedur itu juga tambahnya, akan memastikan pengumpulan sel stem dalam jumlah yang banyak sekali proses itu dilakukan.

Suntikan G-CSF (faktor untuk merangsang sel stem) akan dilakukan untuk merangsang sel dalam tulang sum-sum anda bagi mereplikakan dan menambahkan jumlah sel.

Sel stem itu akan memasuki pembuluh darah anda di mana ia akan mudah dikumpulkan.

''Ketika prosedur pengambilan darah sel stem dilakukan, anda akan diminta duduk dengan selesa dan sel stem anda akan dikumpulkan dalam tempoh empat hingga lima jam.

''Darah ini akan dikeluarkan dari lengan anda, berputar dalam mesin apheresis (untuk sel stem diekstrakkan). Darah yang tinggal akan dikembalikan semula ke dalam tubuh pesakit di bahagian lengan yang sebelah lagi.

''Ia merupakan satu proses yang mudah dan tidak menyakitkan,'' jelasnya.

Sel stem itu kemudiannya akan dipindahkan ke makmal untuk proses selanjutnya termasuk pengiraan jumlah sel.

Ia kemudiannya akan disediakan sama ada untuk kegunaan individu itu secara serta-merta atau disimpan untuk kegunaan bagi tempoh yang telah ditetapkan.

''Sel stem anda akan disimpan dalam tangki simpanan cryogenic dengan suhu di paras negatif 196 darjah celcius,'' katanya.

Tambahnya, StemLife Berhad sendiri telah mempunyai peralatan terkini dalam penyimpanan sel stem anda.

Jelasnya, ia juga merupakan yang pertama menawarkan bank simpanan untuk sel stem bagi mereka yang dewasa dan perkhidmatan rawatan terapeutik di seluruh Asia Tenggara.

''Kaedah penyejukbekuan ini memastikan sel stem anda kekal dengan kualiti dan kuantiti yang sama ketika ia diekstrakkan. Jika ia diperlukan, sel ini akan dikeluarkan untuk kegunaan anda pada saat ia diperlukan,'' katanya.

Oleh Rosmah Dain



 
Chatroom