Home » » Tip Memakai Maskara

Tip Memakai Maskara

Mata tanpa maskara seperti jendela tanpa katupnya. Solekan kurang menyerlah, walau anda bersungguh meriasnya. Menyedari kesan dramatik dari helaian bulu mata yang panjang dan melentik, penggunaan alat kosmetik seperti maskara berkesan untuk menjelmakan solekan memukau dengan serta-merta. Ikuti panduan bijak mengaplikasi sapuan maskara agar ia kekal lama tanpa kesan comot atau bergumpal.



8 CARA MUDAH...
1.Selepas mengadun debu pembayang mata, layangkan mascara di atas bulu mata yang bersih. Lapisan maskara akan berketul jika masih ada sisa maskara lama.
2.Gunakan alat pelentik bulu mata jika anda memiliki bulu mata pendek. Elak dari mengepit bulu mata terlalu kuat, selama lebih kurang 30 saat.
3.Sapukan maskara asas atau berfiber untuk memanjangkan bulu mata anda. Ia berwarna putih dan perlu disapu dari arah pangkal bulu mata hingga ke hujung.
4.Mula mengacu berus dari arah sebelah dalam mata (hidung) menuju ke luar, satu-persatu dengan gerakan zig-zag.
5.Kenakan juga pada bulu mata bawah untuk mencipta kesan mata yang besar. Jangan sapukan ke seluruh barisan tetapi hanya di bahagian luar mata sahaja.
6.Sapukan lapisan maskara baru di atas dan bawah bulu mata SEBELUM lapisan pertama kering. Jika tidak, ia akan gugur dan masuk ke dalam mata.
7.Apabila maskara kering, nyahkan ketulan yang tinggal dengan sikat bulu mata. Ini juga membuatkan bulu mata anda lebih semulajadi.

TIP JURUSOLEK PROFESIONAL
● Semasa menyapu lapisan awal maskara, tumpukan pada bahagian akar/pangkal bulu mata untuk menebalkannya.
● Lapik bawah bulu mata dengan tisu atau span untuk mengelakkan pemakaian maskara daripada comot.
● Elakkan dari mengepam berus maskara keluar-masuk tiub, sebaliknya hanya masukkan dan pusing beberapa kali.
● Bagi mengelakkan maskara bergumpal, lapkan hujung berus dengan tisu dan sapu dengan cermat. Penyikat bulu mata juga boleh membantu.
● Sekiranya anda memakai kanta lekap, gunakan maskara kalis air dan selamat untuk pengguna kanta lekap.



 
Chatroom