Home » » Petua Awet Muda Ella, Ratu Rock Malaysia

Petua Awet Muda Ella, Ratu Rock Malaysia

Jika tak kenal Ratu Rock negara Ella, pastinya kita tidak akan menyangka usianya telah melepasi angka 40. Gaya, penampilan dan sifat manja Ella atau nama sebenarnya Nor Zila Aminuddin membayangkan dirinya masih `muda’.

Rahsia Awet Muda Ratu Rock Ella

Namun pada hakikatnya, usia penyanyi lagu Rama-Rama itu hampir mencecah 45 tahun.

Ditanya apakah rahsia awet muda yang dipegangnya, tanpa teragak-agak, Ella menjawab:

“ Berfikiran positif dan senaman merupakan jamu yang saya amalkan untuk terus kelihatan muda.”

Bagi Ratu Rock berperwatakan manja dan suka mengirai rambutnya, penjagaan kesihatan seperti itu penting untuk memastikan badan sentiasa segar dan kelihatan ceria.

“Selalunya Ella akan melakukan senaman ringan di rumah ataupun berjoging. Bagi Ella, dengan senaman ia menjadikan diri kita lebih segar dan rileks.

“Macam mana sibuk sekalipun, Ella akan pastikan ada masa diperuntukkan untuk melakukan senaman.

“Itu sudah menjadi kebiasaan Ella tetapi kalau sibuk dengan nyanyian sekurang-kurangnya dua atau tiga hari seminggu pasti Ella bersenam,” katanya yang ditemui pada sidang media Konsert Untukmu Loloq di Istana Budaya, baru-baru ini.

Menurut Ella lagi, untuk mengekalkan rupa paras agar tidak kelihatan dimamah usia, dia akan memastikan dirinya tidak terbeban dengan masalah.

Justeru, katanya yang tetap bernada manja apabila berbicara dengan rakan wartawan, dia sentiasa mengajar dirinya untuk berfikiran positif.

Katanya lagi, apa yang penting adalah mengikut kata hati sendiri dan jangan memikirkan perkara-perkara yang buruk atau negatif.

“Seboleh mungkin kita mesti bersikap optimis dalam segala hal. Jika kita sentiasa berfikiran yang bukan-bukan, sudah pasti ia akan mengganggu fikiran, menjadi berkecamuk dan itulah yang menjadi punca kita stress.

“Jadi untuk menghilangkan rasa stress, perlulah menggunakan psikologi sedikit sebab apabila kita fikir secara baik, ia akan menimbulkan kepercayaan dan keyakinan dalam diri kita.

“Akhirnya dengan keyakinan dan kepercayaan yang dibina itu, sudah pasti kita tenang dan gembira.

“Apabila kita gembira, muka pun nampak ceria dan air muka tidak nampak tua,” ujar Ella disusuli dengan senyuman yang tidak pernah lekang dari bibirnya.



 
Chatroom