Home » » Sinopsis Makbul, drama bersiri TV2

Sinopsis Makbul, drama bersiri TV2

Sinopsis Makbul, drama bersiri TV2

Makbul mengisahkan seorang kontraktor berjaya, Anuar yang kurang mempercayai keberkatan doa dalam kehidupan harian. Bagi Anuar, kejayaan diraihnya kini bersandarkan kegigihan, usaha serta kebijaksanaannya mencari peluang.

Namun, di kampung dia sekeluarga menetap, tinggal seorang pemuda lurus bendul yang sering dibuli, Bol yang sentiasa rajin berdoa. Malah, Bol menyimpan impian untuk menziarah makam Rasulullah s.a.w di Tanah Suci ketika mengerjakan umrah.

Di saat Anuar diuji dengan masalah yang melanda perniagaannya, Anuar terbuka hati menaja seramai 12 orang kampung mengerjakan umrah. Tujuannya, supaya mereka yang ke Tanah Suci itu dapat mendoakan dia mendapat kelulusan pinjaman bank.

Apakah yang berlaku seterusnya? Adakah Anuar memperoleh hajatnya untuk kelulusan pinjaman itu? Semua jawapan pada kisah teladan ini dimuatkan di dalam Makbul. Ia drama rantaian istimewa yang pastinya menyentuh perasaan dan padat dengan pengajaran.

Drama hebat ini menemui penonton sebanyak 15 episod gandingan pelakon lama dan baru seperti Datuk Jalaluddin Hassan sebagai Anuar, Kartina Aziz (Jamiah), Yushazizi Yusof (Bol), Zakaria Yusoff (Pak Aji), Mubarak Majid (Ustaz Rahim) dan Zulkifli Ismail (Datuk Borhan).

Tidak ketinggalan, pelakon lain yang membintanginya ialah Fathil Dani (Imam Rosdi), Khatijah Tan (Hajah Tam), Dr Samad Salleh (Penghulu), Banrul Munir Md Isa (Haji Salim), Bustamam Haron (Haji Badar), Wan Maimunah (Rosnah), Isa Mean (Burn) dan Kazar (Jamil).

Diterbitkan produksi dalaman Radio Televisyen Malaysia (RTM), drama kisah kemasyarakatan ini diarah dan diterbitkan Asri Alias. Skrip ditulis Zabidi Mohamed, penggambaran drama ini pada Jun hingga September tahun lalu dibuat sepenuhnya di utara tanah air.



 
Chatroom