Home » » Kelebihan Aerobik & Aerodanze

Kelebihan Aerobik & Aerodanze

Fahami aerobik

Aerobik membawa maksud 'dengan oksigen' manakala senaman aerobik ini boleh didefinisikan sebagai jangka masa panjang melakukan rutin senaman yang bermula dari impak rendah, sederhana hingga maksima sebelum disudahi dengan irama perlahan kembali. Keseluruhan rutin senaman ini melibatkan penggunaan keseluruhan otot tubuh seperti kaki, tangan, belakang tubuh dan peha dalam dan luar. Maksud jangka masa panjang dalam bidang aerobik ini adalah apabila mencapai tempoh impak tinggi itu, cuba kekalkan untuk tempoh 20 minit atau lebih lama lagi. Inilah yang dikatakan melakukan gerakan dan mengekalkan sasaran degup jantung.

Senaman aerobik ini mula diperkenalkan pada tahun 1970 di mana pengasasnya Dr. Kenneth H. Cooper mereka gerak senam ini bertujuan untuk memperbaiki tahap fizikal individu serta memperbaiki fungsi sistem kardiovaskular. Matlamat setiap gerakan di dalam aerobik adalah untuk membantu tubuh menyerap dan mengangkut oksigen ke segenap tubuh dengan lebih berkesan. Ada pelbagai jenis senaman berbentuk aerobik ini dan tempoh waktu bagi setiap kategori juga berbeza. Dr. Cooper yang juga bekas Leftenan Kolonel Tentera Udara Amerika Syarikat ini telah menulis 18 buah buku tentang manfaat dan teknik aerobik yang sesuai malah telah dikenali sebagai 'Bapa Aerobik' di kalangan penggiat kecergasan seluruh dunia.

Apa Kelebihan Aerobik?

Aerobik boleh dilakukan sekurang-kurangnya tiga kali dan maksima lima kali seminggu. Daya intensiti dalam aerobik adalah mengikut keupayaan tubuh. Latihan senaman aerobik mengandungi 3 peringkat:

1. Sesi Memanaskan Badan

- Ia membantu otot otot jantung dan sendi-sendi bersedia untuk melakukan aktiviti sebenar.
- Ini akan dapat melindungi dari kecederaan.

- Ciri-ciri memanaskan badan termasuk :

a. Jangka masanya lebih kurang 10 minit.

b. Mulakan dengan senaman ringan seperti berjalan atau berlari anak-anak dan diakhiri dengan regangan.
Revolusi 'Aerodanze'

Walaupun bersenam itu penting dan boleh dikatakan satu keperluan 'wajib' bagi tubuh, namun ramai yang masih mencari alasan untuk tidak melakukannya. Bersenam masih dianggap hal yang remeh dan tak seronok. Bagi memberikan anda lebih variasi dengan tambahan keseronokan yang diimpikan, anda mungkin
boleh mencuba 'dance aerobics' atau lebih sinonim di kalangan penggemar rutin kecergasan yang rancak sebagai 'aerodanze'.

Kelebihan 'Aerodanze'

Tidak banyak bezanya jika dilihat dari segi manfaat yang diperolehi dari kedua rutin senaman ini. Bagaimanapun, 'aerodanze' yang lebih santai ini senang diikuti oleh golongan amatur atau anda yang baru saja berjinak jinak dengan dunia kecergasan atau 'workout' ini. Di antara manfaatnya adalah:
1. Membantu menguatkan tubuh termasuklah bahagian 'weight bearing bones' dan
otot kardiovaskular.

2. Ia juga membantu anda menurunkan berat badan di samping membina otot tubuh menjadikan penurunan berat anda sihat dan tubuh kekal fit. 'Aerodanze' ini juga amat sesuai dilakukan bagi anda yang ingin membentuk kembali tubuh khususnya di bahagian bawah tubuh khususnya pada bahagian punggung, paha dan betis.



Affiliates

 
Chatroom