Home » » Celah kangkang warna kehitaman dan melecet

Celah kangkang warna kehitaman dan melecet

Elak jangkitan kuman bahagian lipatan

Selain senggugut semasa haid, sedar atau tidak ramai wanita yang mengalami masalah kemelecetan di bahagian paha.

Soalan:
SAYA seorang remaja yang berumur 21 tahun mempunyai ketinggian 157 sentimeter dan berat 74 kilogram.

Saya berbadan gempal sejak daripada sekolah rendah lagi. Masalah saya, sejak dulu lagi saya sering kali mengalami kemelecetan di celah paha. Ini menyebabkan bahagian tersebut menjadi warna gelap dan kehitaman. Saya sangat malu dan merendah diri lebih-lebih lagi saya merancang untuk berumah tangga pada tahun hadapan. Bahagian tersebut juga selalu gatal-gatal tanpa mengira masa. Sedangkan saya selalu membersihkannya dengan pencuci khas wanita setiap hari. Saya berasa malu untuk berjumpa mana-mana doktor dan menceritakan masalah saya. Adakah apa-apa ubat atau produk yang boleh menyelesaikan masalah saya? Saya harap doktor dapat membantu.

Jawapan:

Saudari, nampaknya sudah bertahun-tahun anda menderita dengan permasalahan tersebut. Insya-Allah saya akan cuba membantu saudari. Berat jisim badan anda adalah 30 kg/m2. Memang saudari juga sedang mengalami masalah obesiti. Justeru itu, seseorang yang obes akan mengalami lipatan kulit yang berlebihan di celah ketiak, di bahagian bawah payu dara, di bahagian abdomen (perut) dan lebih-lebih lagi di celah paha. Bahagian lipatan kulit yang menggeleber atau berlebihan lemak ini boleh menyebabkan berlakunya kelembapan apabila berpeluh dan sudah tentu ia akan mudah dijangkiti kuman.

Jangkitan kuman pada bahagian ini menyebabkan saudari mengalami kegatalan pada celah paha dan menyebabkan saudari asyik menggaru pada bahagian tersebut. Justeru, kulit pada bahagian tersebut jadi melecet. Akibat kesan kemelecetan yang kerap menyebabkan ada lapisan kulit yang mengalami sel-sel yang mati dan menimbulkan warna gelap. Bagi kes yang lama dan teruk, warna kehitaman akan menjadi amat ketara. Saudari mungkin boleh mencuba cara skrub, dua hari sekali sebab skrub ini dapat mengeluarkan sel mati dan sekali gus memudarkan warna hitam tersebut. Saya sarankan saudari untuk berjumpa pakar kulit atau dermatologi terlebih dahulu bagi mendapat penjelasan yang lebih lanjut tentang rawatan skrub ini.

Jangkitan

Saudari juga dikehendaki menjaga kebersihan pada bahagian lipatan yang lain, tak kiralah di celah ketiak, di bahagian bawah payu dara dan lebih-lebih lagi di celah paha yang mengalami kulit yang menggeleber itu agar jangkitan kuman dapat dikurangkan dan seterusnya episod menggaru dapat dielakkan dan kesan kehitaman (pigmentasi) tersebut juga dapat dikurangkan. Pada masa yang sama, elok memakai seluar dalam yang diperbuat daripada kain kapas. Saudari juga perlu memakai 'panty liner' jika bahagian tersebut kerap basah akibat berpeluh atau pada masa yang sama kerap mengeluarkan cecair atau 'discaj' (lendiran). Saudari hendaklah memastikan bahagian lipatan ini sentiasa berada dalam kekeringan.

Tahniah kerana dah merancang untuk ke jenjang pelamin pada tahun hadapan. Masih ada masa untuk saudari berusaha menurunkan berat badan ke tahap ideal. Sudah tentu, masalah kulit hitam akan berkurangan.

Masalah obesiti ini juga boleh memberi kesan yang tidak baik ke atas kitaran haid dan menyebabkan saudari mengalami kesukaran untuk hamil. Bagi wanita yang berjaya hamil, masalah obesiti juga boleh mengakibatkan pelbagai masalah kepada ibu dan juga bayi dalam kandungan. Saudari hendaklah berusaha bersungguh-sungguh untuk menurunkan berat badan.

Amalkan diet yang betul dan juga senaman yang berkala bagi mencapai cita-cita tersebut. Saya berharap agar permasalahan yang dihadapi dapat dirawat dengan sepenuhnya.



 
Chatroom