Home » » Sinopsis 7 Ramadan, slot Samarinda TV3

Sinopsis 7 Ramadan, slot Samarinda TV3

Sinopsis drama 7 Ramadan

7 Ramadan mengisahkan seorang ibu bernama Sufiah lakonan Ellie Suriaty yang tinggal seorang diri di kampung dengan mengambil upah mengurut, membuat kuih dan apa sahaja yang termampu demi menyara kehidupan bersama anak angkatnya, Ramadhani (Fir Affandi) yang amat disayangi. Ramadhani atau lebih mesra dengan panggilan Dhani kini sudah dewasa dan baru sahaja menamatkan pengajiannya di sebuah universiti.

Hari yang ditunggu-tunggu kini tiba. Hari itu adalah 7 Ramadan, hari konvokesyen Dhani dan juga ulang tahun arwah anak kandungnya, Iqram yang meninggal dunia ketika berumur tiga bulan dalam sebuah peristiwa hitam.

Drama 7 Ramadan

Sufiah tidak akan melupakan tarikh 7 Ramadan itu serta kematian Iqram akibat dicampak oleh suaminya, Mustaza yang kini meringkuk di penjara. Sufiah teruja dan amat gembira bersiap-siap untuk menghadiri majlis konvokesyen Dhani. Baju baru siap dijahit, kuih seri muka kegemaran Dhani siap dimasak dan hadiah untuk anaknya turut disediakan.

Namun, subuh itu Dhani menelefonnya dan menegah Sufiah daripada hadir ke majlis itu. Sufiah terasa hati. Dhani tidak mahu teman wanitanya, Ana (Ana Dahlia) mengetahui ibu dan latar belakang hidupnya yang sebenar. Hanya kerana ingin mengambil hati ibu Ana iaitu Datin Audrey (Tania Zainal) yang sangat mementingkan darjat, Dhani berbohong bahawa ibunya sudah meninggal dunia. Dhani yang sudah bosan hidup dalam kemiskinan nekad untuk mengubah hidupnya walaupun terpaksa melukai hati ibunya, Sufiah.

Sufiah nekad pergi ke majlis itu dengan menumpang suami Chah iaitu Kassim (Khai Taufan) ke kolej Dhani. Dia tiba di kolej Dhani agak lewat namun masih sempat melihat dari luar pintu dewan Dhani menerima skrolnya. Dia bangga dan gembira. Selesai majlis, hatinya berdebar-debar menunggu Dhani keluar. Tetapi, hancur luluh hati Sufiah apabila Dhani tidak mengendahkannya seolah-olah tidak mengenalinya. Ana perasan kehadiran Sufiah dan bertanyakan kepada Dhani namun Dhani menjawab dia tidak mengenali wanita itu. Selepas kejadian itu, Dhani dilanda rasa bersalah. Dia segera mencari ibunya dan meminta maaf atas sikapnya tadi. Oleh kerana sifat keibuannya, Sufiah segera memaafkan Dhani. Petang itu mereka berbuka bersama. Ana cuba menghubungi Dhani namun Dhani tidak menjawab panggilannya. Ana yang semakin risau cuba bertanya tentang Dhani melalui kawan baik Dhani iaitu Bob dan mendapat tahu yang Dhani keluar dengan seorang mak cik. Anna terus teringat seorang mak cik semasa di luar dewan petang tadi.

Kejadian yang berlaku menjadikan perasaan ingin tahu Ana semakin menebal. Apakah Dhani akan berterus-terang kepada Ana mengenai ibunya, Sufiah dan status sebenar keluarga mereka? Sebesar mana dosa yang dilakukan oleh Dhani, tidak pernah terbuku di hati Sufiah untuk menghukum anak lelakinya itu, persoalannya sampai bila Sufiah mampu bertahan? Saksikan drama 7 Ramadan yang bakal menyentuh jiwa penonton menerusi slot Samarinda setiap hari Selasa dan Rabu jam 10.30 malam manakala Khamis jam 9.30 malam.

"Seorang lelaki datang berjumpa Nabi Muhammad s.a.w, beliau meminta izin untuk berjihad, lalu Nabi Muhammad SAW bertanya: "Adakah kedua ibu bapamu masih hidup?" Beliau menjawab: "Ya", Baginda bersabda: "Maka kepada keduanyalah engkau berjihad (berbuat baik kepada keduanya dengan jiwa dan harta)." - (Hadis riwayat Al- Bukhari dan Muslim)

Barisan pelakon 7 Ramadan: Ellie Suriaty, Fir Affandi, Ana Dahlia, Tania Zainal, Mustapha Kamal, Sherry Abdullah, Nabila Huda dan Roy Azman.
Produksi 7 Ramadan: Radius One Sdn Bhd
Sutradara : Shahrulezad Mohamedin 



 
Chatroom