Home » » Senaman tentukan tahap kecergasan

Senaman tentukan tahap kecergasan

Bersama Dr Noordin Darus

Kajian saintifik menunjukkan manusia hanya perlu bersenam 15 hingga 20 minit untuk mengekalkan kesihatan tubuh

SAMA ada sedar atau tidak, sebahagian daripada badan anda bersenam ketika anda menjalankan kegiatan lazim. Misalnya, apabila berjalan di sekitar pejabat, meregangkan badan untuk mencapai sebuah buku, mengangkat barang runcit atau mendukung anak berumur tiga tahun atau membongkok untuk mengutip sesuatu.

Namun, tahap senaman berbeza antara setiap individu, yakni mereka yang mengamalkan rutin senaman yang berjadual secara khusus atau yang bersukan dan mereka yang tidak membuat sebarang senaman tambahan.

Senaman memainkan fungsi penting dalam hidup seharian kita. Senaman menentukan tahap kecergasan dan seterusnya menentukan tahap tenaga yang kita miliki untuk menjalankan kegiatan seharian. Kecergasan sebenarnya boleh dibahagikan kepada kecergasan fizikal dan kecergasan mental. Secara amnya, seseorang dianggap cergas dari segi fizikal sekiranya seharian bekerja.

Justeru, kebanyakan eksekutif akan gagal ujian kecergasan dengan mudah. Ini kerana duduk di meja selama lapan jam sehari menyebabkan suatu kelesuan yang tidak dapat dihilangkan di hujung hari. Oleh itu mereka tidak ada baki tenaga untuk menikmati masa lapang yang bermutu dengan keluarga.

Ada beberapa aspek kepada manfaat yang dapat diperoleh daripada senaman:

a) Minda

b) Kecergasan fizikal

c) Kesihatan

d) Lain-lain / keseronokan

Menurut kajian, untuk mencapai fungsi jantung dan peredaran darah yang optimum, sepatutnya anda perlu bersenam minimum tiga hari seminggu dan maksimum lima hari seminggu. Bagaimanapun, ia bergantung kepada jenis dan kegigihan senaman yang dilakukan.

Mulakan dengan senaman ringan dahulu kerana jantung anda tidak akan bersedia untuk menangani kegiatan tambahan yang mengejut. Anda juga akan berisiko diserang sakit jantung sekiranya bertindak keterlaluan.

Ada yang beranggapan senaman itu memerlukan masa yang banyak. Itu tidak semestinya benar. Bagi individu biasa seperti kita, kajian saintifik menunjukkan bahawa senaman berterusan selama 15 hingga 20 minit, tidak termasuk masa untuk memanaskan badan dan menyejukkan badan, memadai untuk menyelenggarakan peredaran darah yang baik dan otot yang sihat.

Senaman yang paling sesuai sepatutnya membabitkan penyedutan banyak oksigen yang “bersih”. Maksudnya, senaman itu seelok-eloknya dilakukan dalam persekitaran yang bersih dan bebas daripada pencemaran. Jika tidak, anda akan menyedut lebih banyak zarah karbon yang akan menyebabkan paru-paru anda terpaksa bekerja lebih masa untuk menghasilkan oksigen bersih.

“Saya terlalu tua untuk bersenam”. Anda patut berasa malu sekiranya anda menggunakan alasan itu untuk mengelakkan diri daripada bersenam. Seseorang itu tidak mungkin terlalu tua untuk bersenam. Semuanya berada di dalam minda saja. Tidak menjadi masalah sekiranya anda sudah berusia melebihi 55 tahun tetapi tidak pernah bersenam sehari pun dalam hidup anda. Anda boleh bermula hari ini!



0 Komen:

Catat Ulasan

 
Chatroom