Home » » Turunkan berat badan perlu disiplin diri

Turunkan berat badan perlu disiplin diri

Oleh Halina Mohd Noor

GEMUK adalah musuh setiap orang, apatah lagi bagi wanita. Bukan saja kerana ia menjadikan penampilan kurang menarik tetapi lebih menakutkan, boleh mengundang pelbagai risiko kesihatan.

Akhir tahun lalu, Setiausaha Parlimen Kementerian Kesihatan, Datuk Lee Kah Choon, mendedahkan, sejuta wanita berusia lingkungan 25 hingga 64 tahun mengalami masalah kegemukan berbanding hanya 850,000 lelaki.

Sememangnya ia bukanlah sesuatu yang memeranjatkan berdasarkan gaya dan taraf hidup masyarakat yang semakin baik dan mewah. Malah, jumlah kanak-kanak dan bermasalah gemuk dan obesiti juga semakin meningkat.



Pengurus Besar, Slimming Sanctuary Malaysia, Lau Sieu Keng yang ditemui baru-baru ini, berkata pusat berkenaan yang menawarkan khidmat mengurangkan masalah berat badan turut dikunjungi remaja berusia seawal belasan tahun.

“Cara kita makan, bekerja dan bergerak adalah faktor utama yang menyumbang kepada masalah berat badan. Kanak-kanak hari ini lebih cenderung makan makanan segera mana kala orang dewasa pula lebih selesa makan di luar. Makanan ini kurang sihat kerana dipenuhi dengan lemak dan kolesterol. Lebih teruk, jika ia tidak seimbang dari segi zat dan khasiatnya,” katanya.

Katanya sambil merujuk kepada rekod pelanggan, kebanyakan pengunjung yang datang ke pusat berkenaan mengadu mengalami masalah pengumpulan lemak pada bahagian perut, pinggang dan paha. Berbanding lelaki yang sering berdepan masalah perut buncit, wanita pula mempunyai lemak berlebihan pada bahagian abdomen termasuk pinggang dan paha.

Katanya masalah berat badan boleh diatasi dengan disiplin diri yang tinggi iaitu menerusi amalan diet seimbang serta senaman tetap. Bagaimanapun, tidak semua individu boleh melakukannya.

Memang sukar untuk mendisiplinkan diri terutama apabila ia membabitkan gaya hidup serta tabiat yang sudah diamalkan sekian lama. Bagi mencapai matlamat menurunkan berat badan, anda memerlukan semangat kuat.

“Kebanyakan orang menjalani amalan diet salah seperti sanggup berlapar untuk kurus. Ini tidak betul kerana ia boleh menjejaskan kesihatan anda. Anda mungkin kelihatan kurus secara luaran tetapi pucat dan nampak sakit. Kehilangan berat badan yang mendadak juga boleh memberikan risiko seperti kehilangan tenaga yang menyebabkan anda pitam secara tiba-tiba,” katanya.

Justeru, nasihat pakar pemakanan diperlukan sebelum menjalani sebarang program diet. Masalah berat badan bukan saja dilihat secara luaran tetapi banyak lagi faktor lain turut diambil kira umpamanya, peratus lemak dalam badan, kolesterol, indeks jisim dan sebagainya. Bantuan pakar kecantikan juga diperlukan bagi mengembalikan bentuk tubuh lebih menarik.

“Slimming Sanctuary menyediakan teknologi canggih bagi mempercepatkan proses pembakaran lemak. Ia dikenali sebagai Gelombang Thermic (Thermic Wave) iaitu kaedah saintifik bagi membentuk tubuh melalui proses pemanasan menggunakan frekuensi gelombang radio. Menggunakan gelombang ini, suhu ideal ditetapkan bagi memperbaharui sel, mengurangkan selulit, memecahkan tisu lemak, melancarkan peredaran darah, meningkatkan pengeluaran kolagen dan merehatkan otot,” katanya.

Lau ditemui di cawangan terbaru Slimming Sanctuary yang ke 12, baru-baru ini yang terletak di tingkat tujuh (7th Heaven), Pavilion, Kuala Lumpur. Katanya, tingkat 7th Heaven adalah ruang eksklusif untuk wanita saja membolehkan pelanggan setianya menikmati ketenangan apabila mengunjungi butik mewah berkenaan.

“Butik baru ini menawarkan rawatan secara peribadi, ideal untuk golongan eksekutif yang ingin menjalani rawatan teraputik ketika waktu rehat tengah hari dan kembali segar bekerja. Setiap sesi rawatan yang mengambil tempoh dua jam sesuai untuk mereka yang memilih untuk menenangkan jiwa dan fizikal di spa kami,” katanya.

Sempena pembukaannya, Slimming Sanctuary meraikan pelanggan dengan promosi rawatan istimewa berharga RM 12 sehingga akhir Januari ini bagi rawatan tubuh eksklusif, spa dan terapi wajah. Disamping itu, Slimming Sanctuary juga turut memberikan baucer rawatan bernilai RM 200 untuk memanjakan tubuh atau wajah serta set produk kecantikan mewah dari Perancis yang bernilai RM 168. Mereka yang menjalani rawatan untuk 12 terapi juga layak menerima 12 sesi percuma untuk rawatan sama.

Butik berkenaan dilengkapi 10 bilik persendirian, bilik berkembar dan bilik VIP dengan tab jakuzi. Terdapat juga bilik mandi wap, jakuzi, ruang perundingan dan laci peribadi.



0 Komen:

Catat Ulasan

 
Chatroom