Home » » Tip Mengendalikan Kemarahan Anda

Tip Mengendalikan Kemarahan Anda

Mengendalikan kemarahan anda pada masa anda hampir naik darah dan melakukan sesuatu yang kiranya mungkin akan anda sesalkan kemudian.

Langkah-langkah yang boleh diambil:

1. Tarik nafas panjang dan perlahan dan kira hingga 10 apabila anda merasa kemarahan semakin meluap. Gunanya masa pernafasan ini ialah untuk menahan diri anda daripada melakukan sesuatu secara terburu-buru.

2. Cuba pertimbangkan keadaan yang menyakiti hati itu dari semua sudut pandang, bukan dari diri anda saja, kerana mungkin pihak yang tersinggung itu tidak mempunyai pilihan lain. Pertimbangkan,kemarahan anda itu mempunyai alasan yang kuat atau tidak.

3. Fikir mengenai sebab yang menjadi puncak kemarahan anda. Jangan cepat menyalahkan orang. Fokuskan fikiran ke titik awal yang mencetuskan kemarahan anda.

4. Ambil tindakan yang positif untuk memperbaiki situasi itu setelah anda dalam keadaan fikiran yang lebih tenang. Sebagai contoh, sekiranya anda merasakan ketua anda melayani anda secara tidak adil, tenangkan diri anda dahulu dan kemudian bicarakan dengannya mengenai perkara tersebut. daripada melepaskan kemarahan dan melepaskan geram kepada orang-orang bawahan atau rakan sejawat anda.

Petua-petua:


· Keletihan boleh membuatkan anda lebih cepat marah dan mudah menjadi marah. Pastikan anda mendapat tidur yang cukup dan makan makanan yang berkhasiat.

· Buat satu program senaman untuk melepaskan ketegangan dan sifat agresif yang masih ada secara fizikal.

· Sekiranya anda tahu akan isu-isu khusus yang membangkitkan kemarahan anda, hindarilah daripada berhadapan dengannya selagi boleh.

· Terlambat atau merasa ketinggalan mungkin boleh mencetuskan kemarahan anda dengan lebih mudah. Jadualkan hari anda dengan memberikan masa yang lebih daripada cukup untuk anda berulang-alik dari rumah ke sekolah, dari rumah ke kelas, atau dari rumah ke kelas, mengerjakan pekerjaan rumah, tugasan dan perkara-perkara lain yang perlu.

.Kuatkan rasa perspektif anda dan hindari melihat sesuatu keadaan dengan terlalu serius. Cuba cari sesuatu yang lucu atau yang tidak membosankan, kerana tertawa dapat melenyapkan kemarahan dengan cepat.



0 Komen:

Catat Ulasan

 
Chatroom