Home » » Pasrah terima ujian

Pasrah terima ujian

RAMAI orang yang kerap mengalami trauma putus asa dalam hidup atau perjuangan mereka apabila berhadapan dengan persaingan dan kekalahan.

Terlalu berfikiran negatif hinggakan tidak ada usaha untuk mencari penyelesaian.

Pejuang-pejuang Melayu ketika menuntut kemerdekaan tidak pernah berasa gusar dengan penjajah British. Tok Janggut, Mat Kilau, Datuk Bahaman, Datuk Maharaja Lela dan Md. Salleh adalah di antara wira yang berani. Perjuangan adalah kemenangan. Walaupun mereka tewas dalam pertempuran, tetapi perjuangan yang dibawa oleh mereka berakhir dengan kemerdekaan negara.

Mereka tidak lari daripada perjuangan kerana sikap dan keyakinan mereka terhadap kemenangan. Imam Abdullah Haroon, salah seorang pejuang dasar aparteid di Afrika Selatan adalah seorang yang berketurunan Melayu.

Walaupun kisah perjuangannya tidak seharum nama Nelson Mandela, kubur Imam Abdullah pernah diziarahi oleh bekas Presiden Afrika Selatan itu.

Demi perjuangan menentang dasar yang zalim itu, Imam Abdullah ditahan selama 130 hari dengan seksaan yang sungguh sakit dan tidak berperikemanusiaan.

Panglima perang Islam, Khalid Al-Walid tidak pernah kalah dalam pertempuran, semangat juangnya sangat tinggi dan beliau hanya mengeluh kerana tidak mati syahid di medan perang.

Sebagai contoh, jika ada orang mengatakan Melayu tidak mampu dan tidak boleh buat sesuatu kerja, jangan terus melenting, mengamuk dan terus rasa putus asa.

Melenting, mengamuk dan putus asa merupakan satu imbasan perlakuan tidak mampu menerima kritikan.

Jadi, macam mana kita hendak maju? Yang terbaik ialah dengan mengambil kritikan itu sebagai cabaran kita bertindak bagi membuktikan kita boleh buat. Apa yang mereka buat, kita juga boleh buat malah lebih baik daripada mereka.

Melayu hari ini pun rata-ratanya telah mendapat pendidikan yang sangat baik dan mampu membuat analisis yang mudah. Perubahan ketara yang Melayu kena berani lakukan ialah bersedia menerima kritikan sebagai peluang membuktikan kemampuan dan keupayaan diri sendiri.

Individu yang berjaya adalah orang yang berhenti menyalahkan orang lain. Menuding jari ke arah apa sahaja kecuali diri sendiri tidak akan memberi sebarang makna dalam hidup.

Paulo Coelho, seorang penulis yang terkenal di peringkat antarabangsa, memulakan usaha menulis buku novel bermodalkan kisah sebenar beliau kerana perasaannya tidak gembira dan sukar mencapai matlamat dalam hidup.

Kisah ceritanya sangat berkait dengan perjalanan kerohanian. Justeru, The Alchemist, buku paling laris beliau mengisahkan pengalamannya melawat Mesir, berkawan dengan orang Islam dan melihat kehidupan perjalanan hidup rakannya sebagai seorang Islam yang taat.

Dalam ceritanya itu, Coelho mendengar bacaan al-Quran yang kuat menusuk hatinya yang kemudiannya memberikannya penuh inspirasi bahawa Tuhan, pada hakikatnya, menunjuk arah kepada manusia. Katanya: "Jika kita mendengar apa yang Tuhan beritahu, tidak ada pilihan untuk kita melakukan kesilapan."

Jika seseorang memberi fokus kepada hidupnya, masa depannya dan orang di sekelilingnya maka setiap hari adalah pembawa perubahan. Apabila hidup bersama keinginan yang membuak-buak, kita mula belajar untuk berbakti dan menghambakan diri kepada Allah, Tuhan yang maha Pengasih lagi maha Penyayang.

Allah menimbulkan keinginan kita terhadap sesuatu yang menjadi hajat kita dengan mencampakkannya ke dalam hati. Dan rahsia mendapatkannya ialah dengan yakin sepenuh hati bahawa Allah akan menunaikan hajat kita.

Cubalah biasakan diri kita untuk menerima qada' dan qadar Allah. Apa yang kita boleh lakukan jika tidak dapat menerima qada' dan qadar? Apakah kita boleh masuk perut bumi atau membina tangga untuk ke langit?

Jalan keluarnya adalah dengan rasa reda dan kita pasrah. Renungkan firman Allah: "Di mana pun kamu berada, kematian akan menemui kamu, meskipun kamu berada di dalam benteng yang tinggi lagi kukuh" - surah An-Nisa': 78. Rasulullah memberi peringatan dalam sabdanya yang bermaksud: "Maka barang siapa yang reda (terhadap ujian yang Allah timpakan) maka ia akan memperoleh reda Allah (dan pahalanya) dan barang siapa membenci (dan tidak reda terhadap ujian yang Allah timpakan), maka dia akan memperoleh kemurkaan Allah (dan seksanya)."

Dari Kosmo!



0 Komen:

Catat Ulasan

 
Chatroom