Home » » Menentang komplikasi berkaitan kencing manis

Menentang komplikasi berkaitan kencing manis

Sebelum ini, bahaya kepada penghidap penyakit kencing manis dan juga risiko kesihatan terhadap mereka yang berada di peringkat pra kencing manis telah dihuraikan. Telah dinyatakan bahawa bukan penyakit itu yang harus dirisaukan tetapi akibat daripada tidak membetulkan ketidakseimbangan atau kerosakan kepada toleransi glukosa yang perlu ditangani, sama ada pesakit kencing manis jenis kedua atau pra kencing manis.

Penyakit biasa yang diketahui ada hubungkaitnya dengan kencing manis ialah penuaan pra masa, tekanan darah tinggi, aterosklerosis, kegagalan jantung kogestif, strok, osteoporosis, masalah mata (katarak, glaukoma, retinopati), kepincangan fungsi erektil serta neuropati (kekebasan atau rasa berdenyut di kaki atau tangan). Anda mungkin tidak berasa sakit sepenuhnya, oleh itu kudis akan berkembang lebih buruk dan anda rentan kepada jangkitan. Kerosakan teruk pada saraf penghidap kencing manis merupakan sebab utama pemotongan paha dan kaki dan kegagalan buah pinggang. Mereka mungkin menanggung risiko lebih tinggi untuk mendapat jangkitan dan kematian akibat jangkitan. Gula darah yang tinggi membuatkan lebih susah untuk badan menentang jangkitan.

Pesakit kencing manis juga menanggung risiko lebih tinggi untuk menghidapi beberapa penyakit lain. Sebaik sahaja penyakit menimpa, mereka menghadapi masalah besar untuk pulih. Oleh itu adalah penting bukan sahaja menumpukan usaha untuk menurunkan paras gula darah, tetapi juga menjaga penentangan insulin. Satu lagi perkara penting yang harus dilakukan ialah mencari jalan bagaimana kita boleh mencegah komplikasi ini daripada berkembang atau menjadi bertambah buruk.

Pemantauan secara kerap beberapa unsur berkaitan dengannya merupakan langkah penting yang mesti diambil. Apabila ini dilakukan, maka ia menjadi lebih mudah untuk membetulkannya sama ada melalui pemakanan atau mengambil suplemen nutrien tertentu.

Mencegah daripada menderita komplikasi kencing manis

Anda pasti tidak mahu menderita akibat komplikasi penentangan insulin ataupun penyakit kencing manis. Jika anda mempunyai masalah toleransi glukosa, maka memakan jenis makanan yang wajar dan mengambil pelbagai suplemen nutrien penting adalah perlu untuk membantu mencegah dan menangani komplikasi kencing manis.

Terdapat banyak suplemen nutrisi penting untuk pesakit kencing manis. Mintalah nasihat pakar kesihatan yang arif dalam kedua-dua bidang nutrisi dan pemakanan. Diberikan di sini senarai nutrien penting yang disyorkan sebagai sebahagian daripada rawatan kencing manis.

Sebagai seorang pengamal perubatan holistik, lazimnya pesakit kencing manis akan dinasihatkan supaya memulakan dengan mengambil formula multivitamin dan mineral yang baik dengan kandungan 19 nutrien penting termasuk Kromium, Vanadil Sulfat, Biotin dan Asid Alfa Lipoik (ALA).

ALA, salah satu antioksidan paling penting untuk kencing manis, telah dinilaikan sebagai pengawal gula darah, neuropati kencing manis dan penyakit buah pinggang. Satu dos yang mengandungi antara 50 miligram (mg) hingga 300 mg ALA dibahagikan bergantung kepada dos mengikut tahap ketenatan penyakit supaya boleh ditangani dengan jayanya. Jika dos lebih tinggi diperlukan, ambil kapsul suplemen ALA tambahan yang memberi tindakan lebih lama.

Pati Kayu Manis (satu hingga lima gram setiap hari) akan memperbaiki paras gula dan mengurangkan lipid darah. Pilihlah suplemen yang mengandungi pati Kayu Manis larut air yang telah distandardkan dan digabungkan dengan Banaba untuk memperoleh manfaat maksimum dalam meningkatkan kesensitifan insulin dan mengimbangi gula darah.

Selain dari suplemen asas tersebut, suplemen lain juga disarankan tetapi bergantung kepada tahap komplikasi:

~ Minyak ikan akan mengekalkan aliran darah yang sihat, terutama sekali dalam peredaran mikro.

~ Rawatan menggunakan Acetyl-L-carnitine mempunyai harapan baik bagi neuropati kencing manis, lazimnya pada dos yang mengandungi 100 hingga 400 mg. setiap hari. Dua kajian rawak plasibo terkawal terhadap Acetyl-L-carnitine mengesahkan bahawa ia melegakan kesakitan, mewujudkan pertumbuhan semula saraf, dan persepsi getaran pada para pesakit yang menderita neuropati kencing manis yang kronik.

~ Dos Vitamin C yang tinggi (antara dua gram hingga lima gram setiap hari) dan L-Lysine (lima gram) mungkin dapat memperbaiki aliran darah, bahkan memundurkan penimbunan plak. Ini juga membantu dalam jangka panjang dan bagi mereka yang menderita libido lemah dan kepincangan fungsi erektil mungkin bermanfaat mengambil dos yang lebih tinggi.

~ Astragalus mungkin boleh membantu nefropati kencing manis dan mencegah kegagalan jantung.

~ Whey Protein - Bagi mereka yang menghidap kencing manis jenis kedua, menambah whey kepada makanan yang mengandungi karbohidrat tinggi akan merangsang pelepasan insulin dan mengurangkan kenaikan mendadak paras glukosa darah setiap kali lepas makan.

~ Bilberi, Lutin dan Zeaxanthin mungkin dapat mencegah katarak dan perkembangan retinopati.

~ Suplemen Magnesium juga sangat baik untuk mengurangkan tekanan darah tinggi akibat komplikasi kencing manis.

~ Salah satu bidang yang paling menarik dalam rawatan holistik ialah Resveratrol, sejenis antioksidan polifenol yang didapati dalam wain merah dan tumbuhan herba Japanese Knotweed. Resveratrol membantu menurunkan paras “amyloid beta peptides” yang menyebabkan pembentukan plak dalam otak yang akan membawa kepada penyakit Alzheimer. Resveratrol juga mencegah osteoporosis, melindungi jantung serta mempunyai ciri antikanser. Daripada meminum lebih banyak wain merah, sebaliknya ramai pesakit rawatan holistik di Malaysia mengambil formula yang menggabungkan resveratrol yang diperoleh daripada sumber tumbuhan semulajadi dengan quercetin dalam satu kapsul cecair. Tambahan pula, mereka juga akan dapat menikmati manfaat anti penuaan daripadanya.

~ Terapi lain yang digunakan untuk memperbaiki komplikasi berkaitan kencing manis termasuklah terapi “chelation” (menerusi saluran darah atau rektum), “Far Infra-Red Hothouse Dome”, pemproses Air Alkali dan Bio-Ionizer yang dikenali sebagai “E-Power.”

Oleh itu, ambillah langkah pertama dan kawal masalah gula yang anda hadapi dengan mengamalkan gaya hidup sihat (disertai dengan pemakanan dan senaman yang wajar), ubah cara hidup dan mengambil suplemen nutrisi yang bersesuaian.



0 Komen:

Catat Ulasan

 
Chatroom