Home » » Mengapa buah pinggang gagal

Mengapa buah pinggang gagal

PENYAKIT buah pinggang sering berpunca daripada amalan gaya hidup kurang sihat yang boleh diubah untuk mengurangkan kadar kejadian dan melengahkan perkembangan penyakit.

Penyakit buah pinggang berpunca daripada pelbagai faktor, sama ada masalah yang diwarisi sejak lahir atau sesuatu yang dihidapi kemudian.

Namun begitu, punca penyakit buah pinggang tidak selalunya dapat ditentukan. Tetapi sebarang bentuk penyakit yang menjejaskan salur darah atau struktur buah pinggang yang lain boleh menyebabkan kerosakan buah pinggang.

Faktor-faktor tertentu juga mungkin menyebabkan seseorang individu menghadapi risiko lebih tinggi menghidap penyakit buah pinggang.

Secara khususnya, mereka yang mengalami diabetes, tekanan darah tinggi, warga tua dan golongan yang mempunyai sejarah penyakit buah pinggang dalam keluarga perlu mengambil langkah berjaga-jaga tambahan kerana kebarangkalian mereka juga mengalami penyakit buah pinggang jauh lebih tinggi.

Sesetengah orang menghidap penyakit buah pinggang akibat faktor yang diwarisi, seperti dalam kes sakit buah pinggang polisistik (PKD).

Seseorang yang menghidap PKD mengalami ketumbuhan sista dalam buah pinggang.

Secara beransur-ansur, sista ini akan mengambil alih jisim buah pinggang, lantas menjejaskan fungsi buah pinggang dan akhirnya menyebabkan kegagalan buah pinggang berfungsi.

Walaupun kerosakan kepada buah pinggang umumnya hanya dapat dikesan selepas satu tempoh yang panjang, penyakit buah pinggang akibat faktor genetik boleh muncul pada peringkat yang lebih awal.

Dalam sesetengah kes, masalah fungsi buah pinggang dapat dikesan sebelum bayi dilahirkan lagi.

Ini sering diperhatikan di kalangan pesakit buah pinggang polisistik resesif autosom (RAPKD) yang jarang-jarang didapati.

Mereka yang mengalami masalah tumbesaran yang menghalang pembentukan buah pinggang secara normal juga mungkin tampil dengan masalah buah pinggang pada usia muda.

Walaupun sukar untuk menentukan ciri- ciri semulajadi seseorang, penyakit seperti diabetes dan tekanan darah tinggi boleh dielakkan dengan mengamalkan gaya hidup yang sihat.

Ini penting kerana diabetes dan tekanan darah tinggi merupakan dua punca utama penyakit buah pinggang yang menyebabkan kegagalan buah pinggang berfungsi.

Data daripada Laporan Ke-14 Daftar Dialisis dan Pemindahan Malaysia 2006 mengesahkan hakikat ini di mana 57 peratus daripada kes penyakit buah pinggang didapati berpunca daripada diabetes, diikuti oleh tekanan darah tinggi yang merangkumi enam peratus daripada semua kes yang direkodkan.

Kadar gula yang berlebihan dalam darah dan tekanan darah yang terlalu tinggi bertindak sebagai racun yang menyerang dan menjejaskan salur darah di dalam buah pinggang.

Penyakit berkenaan bukan sahaja menjejaskan buah pinggang dari peringkat awal, malah memburukkan keadaan dengan mempercepatkan penularan penyakit buah pinggang.

Pesakit yang mengambil terlalu banyak ubat pelega kesakitan juga seharusnya diberi amaran tentang risiko menghidap penyakit buah pinggang.

Soal selidik yang teliti sering mendapati pesakit lazimnya mempunyai sejarah sakit kepala kronik, sakit belakang, kelesuan dan kelemahan dalam jangka panjang yang mungkin menyebabkan penggunaan ubat pelega ini secara berterusan.

Di Australia, kejadian penyakit renal akibat ubat pelega kesakitan telah jatuh secara mendadak selepas pengharaman jualan ubat tersebut menerusi kaunter (tanpa preskripsi doktor).

Ia perlu ditekankan bahawa hanya menerusi penggunaan berterusan dan dalam tempoh yang lama ubat pelega barulah masalah buah pinggang mula timbul.

Kerosakan kepada buah pinggang mungkin berlaku dengan penggunaan jangka panjang ubat antiradang bukan steroid (NSAID) seperti aspirin dan ibuprofen.

Oleh kerana terdapat pelbagai faktor yang menimbulkan masalah buah pinggang, seseorang perlu sedar perbezaan antara faktor yang boleh dikawal dan faktor yang tidak boleh dikawal yang mempengaruhi kesihatan buah pinggang.

Walaupun keadaan genetik seseorang tidak boleh diubah, perubahan dalam tabiat pemakanan dan gaya hidup boleh membawa manfaat dalam usaha mencegah dan melambatkan penularan penyakit buah pinggang.



0 Komen:

Catat Ulasan

 
Chatroom