Home » » Tongking harum kembang malam

Tongking harum kembang malam

Bunga tongking menjadi ramuan pewangi bagi masyarakat desa dulu kala.

Bunga zaman dulu yang digunakan sebagai ramuan mandi, potpouri, pewangi bedak

Bunga tongking
Nama Botani: Telosma cordata
Famili: Asclepiadaceae
Nama Lain: Bunga siam

Kalau disebut namanya, tiada siapa yang kenal. Bunga tongking berasal dari selatan India dan China diperkenalkan ke alam Melayu sejak 1692.

Masyarakat desa dulu sering menjadikan bunga tongking sebagai ramuan pewangi dalam upacara pertunangan, perkahwinan atau hiasan rambut wanita. Bunganya yang cukup kembang dan wangi dijadikan ramuan mandi bunga, potpouri dan pewangi bedak asli.

Masyarakat India menggunakannya dalam upacara keagamaan, hiasan rambut wanita dan potpouri. Masyarakat Cina pula menjadikan bunga yang belum kembang dan pucuknya sebagai sayuran.

Pokoknya adalah syrab memanjat berkayu lembut yang mencapai ketinggian antara tiga hingga enam meter. Daunnya tersusun berhadapan, bentuk ovat yang lebar dan berbentuk jantung, berukuran lima hingga 11 sentimeter (sm) panjang, tiga hingga lapan 8 lebar. Tepi daun licin atau berombak sedikit serta berwarna hijau muda.

Petiolnya kira-kira dua hingga lima sm panjang. Bunganya dalam rasem terminal atau aksil daun dan setiap sekuntum berdiameter 1.3 sm. Berwarna kuning kehijauan, kembang di waktu malam dan berbau wangi. Bunga ini jarang menghasilkan buah dalam iklim Malaysia.

Pokok bunga tongking mudah dibiakkan menerusi keratan batang yang hampir tua. Keratan ini disemai ke dalam pasir, selepas berakar dan berpucuk dipindahkan ke dalam karung plastik berisi tanah campuran lima bahagian tanah bakar, tiga bahagian najis haiwan yang cukup reput dan dua bahagian pasir sungai.

Penanaman Bunga tongkingg memerlukan tanah yang subur dan bersaliran baik. Para-para yang kukuh disediakan untuk pokok ini memanjat. Selain para, ia boleh juga dibiarkan memanjat pagar.

Bunga tongkingg memerlukan penjagaan rapi, terutama awal pertumbuhannya yang memerlukan sedikit pelindung cahaya matahari. Cantasan juga perlu dilakukan bagi menggalakkannya bercabang banyak juga bagi mendapatkan bunga lebat.

Baja yang disyorkan ialah baja organik seperti najis haiwan yang cukup reput atau kompos. Baja kimia seperti sebatian kompleks 12:12:17:2 + T.E. boleh juga digunakan.

Sebaiknya baja ini dilarutkan terlebih dulu di dalam air. Sungkupan dengan daun reput amat digalakkan bagi mengekal kelembapan dan kesuburan tanah.

Oleh Ismail Saidin



0 Komen:

Catat Ulasan

 
Chatroom