Home » » Kawal kalori elak gemuk

Kawal kalori elak gemuk

Kawal kalori elak gemuk

Jangan salahkan pengambilan makanan berkalori, tetapi bagaimana anda mengawal kalori yang merujuk unit tenaga. Apabila sejenis makanan itu mengandungi 100 kalori, ia sebenarnya menggambarkan berapa banyak tenaga yang boleh diperoleh tubuh apabila menikmati makanan itu.

Hakikatnya, tubuh memerlukan kalori. Namun pengambilan terlalu banyak kalori tetapi tidak membakarnya menerusi aktiviti fizikal, hanya menyumbang kepada pertambahan berat badan. Jika anda mengambil terlalu banyak makanan berkalori yang tidak sepadan dengan keperluan tubuh, ia akan bertukar menjadi lemak. Seperti yang diketahui lemak berlebihan memudaratkan kesihatan.

Tubuh memerlukan kalori untuk berfungsi - mengekalkan retak jantung, mengepam darah dan menyempurnakan sistem pernafasan.

Begitupun, setiap individu itu unik. Justeru, setiap orang memiliki keupayaan membakar kalori yang berbeza. Namun, sesuatu yang pasti kalori tidak banyak terbakar ketika anda menonton televisyen atau bermain permainan video. Menonton televisyen hanya membakar satu kalori untuk satu minit, jumlah sama yang boleh anda peroleh jika tidur.

Bagi sesetengah orang, mereka tidak peduli dengan berapa banyak kalori yang diambil. Pada mereka, mengira kalori dalam pemakanan sesuatu yang meremehkan. Namun, tidak kiralah kalori atau lemak tetapi dalam jumlah yang terlalu banyak ia mampu menjejaskan kesihatan.

Selepas genetik, pengambilan makanan juga mempengaruhi kesihatan anda. Contoh mudah, lemak boleh menyebabkan masalah jantung.

Jika anda mengetahui fakta nutrisi setiap pemakanan yang anda nikmati, ia memastikan anda memperoleh diet yang sihat. Sebagai contoh, dalam satu gram karbohidrat dan protein, masing-masing terdapat empat kalori. Manakala dalam satu gram lemak terdapat sembilan kalori.

Jadi berapa banyak kalori yang perlu anda ambil? Oleh kerana setiap individu itu unik, keperluan kalori seseorang itu juga berbeza. Namun secara umum setiap orang memerlukan 2,000 kalori setiap hari. Namun, tubuh anda mungkin memerlukan jumlah yang kurang dari itu atau mungkin lebih.

Ketinggian, berat badan, jantina dan umur selain tahap aktiviti anda menjadi asas keperluan kalori. Ada tiga faktor utama dalam mengira jumlah keperluan harian kalori anda; kadar asas metabolik, aktiviti fizikal dan kesan ‘thermic’ makanan yang dipilih (jumlah tenaga yang tubuh gunakan untuk mencerna makanan yang diambil)

Paling utama, dalam mengawal berat badan adalah melakukan aktiviti fizikal. Bersenam membantu membakar kalori.

Oleh Hafizah Iszahanid



0 Komen:

Catat Ulasan

 
Chatroom