Home » » » Obes punca kanser prostat berulang?

Obes punca kanser prostat berulang?

Obes punca kanser prostat?

Satu kajian yang dijalankan di Amerika Syarikat (AS) mendapati, lelaki yang obes lebih cenderung mendapat penyakit kanser prostat berulang.
Seorang profesor madya dari Pusat Prostat, Pusat Perubatan Universiti Duke, AS, Dr. Stephen Freedland berkata, seramai 1,415 pesakit kanser prostat terlibat dalam kajian tersebut.

Rekod mereka yang telah menjalani prosedur prostektomi radikal itu turut dikaji. Hasilnya, faktor bangsa didapati tidak mempengaruhi sifat agresif sesuatu kanser, sebaliknya kadar indeks jisim tubuh (BMI).

"Kami mendapati kadar BMI yang lebih tinggi berkait rapat dengan peningkatan risiko penyakit kanser berulang. Lebih-lebih lagi dalam kalangan masyarakat kulit putih dan kulit hitam," jelas Dr. Jayakrishnan Jayachandran, seorang pakar urologi onkologi.

Biarpun begitu, punca utama peningkatan risiko kanser prostat dalam kalangan masyarakat obes masih tidak diketahui. Saintis turut percaya bahawa perubahan paras hormon mungkin menjadi punca.

"Obesiti ada kaitan dengan lebihan estrogen dan kandungan testosteron yang kurang. Boleh jadi, paras testosteron yang rendah mendorong penghasilan lebih banyak tumor kanser yang agresif," tambahnya. - HealthDay



1 Komen:

Tanpa Nama berkata...

i l0ve your song

Catat Ulasan

 
Chatroom