Home » » Cara cegah 'jet lag'

Cara cegah 'jet lag'

Ramai menganggap, 'jet lag' masalah yang disebabkan terlalu lama dalam penerbangan. Bagaimanapun, masalah itu terjadi ketika kita banyak menyeberangi zon waktu sehingga mengganggu 'ritme natural' tubuh (circadian rhythm).

Berdasarkan kajian dilakukan, setiap kali melalui satu zon waktu, seseorang itu memerlukan waktu satu jam untuk memulihkan kembali ritme tubuh dan tahap tenaganya.

Akibat daripada jet lag, seseorang itu akan berasa mual, pening, terus berjaga walaupun hari larut malam, sangat lemah dan mengantuk pada pagi hari selain tidak dapat memberi tumpuan pada sesuatu hal.

Ada beberapa panduan yang mungkin boleh membantu mencegah jet lag sekali gus membantu tubuh menyesuaikan diri dengan zon waktu yang baru.

1. Atur waktu tidur beberapa hari sebelum melakukan perjalanan dan sesuaikan dengan pola yang akan dihadapi di destinasi yang dituju.

2. Mengubah jam mengikut destinasi dituju pada awal penerbangan akan membantu anda menyesuaikan diri dengan waktu tempatan di sana.

3. Banyak minum air putih sebelum, ketika dan sesudah terbang. Udara dalam kabin amat kering dan dehidrasi salah satu penyebab jet lag.

4. Hindari mengambil alkohol dan kafein pada malam sebelum terbang. Kesan alkohol menjadi berganda atau dua kali ganda ketika dalam penerbangan. Sedikit apa pun alkohol, kesannya akan terasa dalam perjalanan.

5. Tidurlah dalam pesawat jika waktu di destinasi anda sudah malam. Gunakan alat bantu tidur yang biasa digunakan untuk mengelak cahaya atau keriuhan di dalam pesawat seperti 'earphone' dan penutup mata.

6. Jika waktu di destinasi pula masih siang, tetaplah terjaga. Perkara itu boleh dilakukan dengan cara berbual, menonton wayang, membaca buku atau novel dan sekadar berjalan di dalam pesawat. Pada masa sama, dengan berjalan di dalam pesawat ia dapat melancarkan peredaran darah.

7. Rileks ketika hari pertama kunjungan anda di tempat destinasi. Jika anda ada dua atau tiga hari waktu terluang sebelum melakukan aktiviti fizikal atau pekerjaan yang memerlukan fokus di tempat tujuan, waktu itu boleh dimanfaatkan untuk bersantai dan mengembalikan 'circadian rhythm' anda. Selain itu, menjelajahi tempat menarik dan taman yang cantik dengan berjalan kaki.



 
Chatroom