Home » » Tip menu sihat makan di restoran

Tip menu sihat makan di restoran

Tip makan di restoran dengan sihat

Pilih menu secara berhati-hati

Berikan tumpuan kepada senarai maklumat menu itu. Label-label seperti goreng, rangup, penuh keju, Alfredo, au gratin atau sos krim biasanya tinggi jumlah kalori dan sodium serta lemak tepu.

Pilih hidangan yang mempunyai banyak sayur-sayuran dan ambil ayam atau daging yang kurang bahagian lemak.


Minum banyak air

Minuman berkarbonat memang sesuai dinikmati bersama makanan ringan tetapi ia mengandungi kalori tersembunyi. Saiz minuman berkarbonat biasa 32 auns mempunyai 425 kalori, jumlah yang amat tinggi dalam pengambilan kalori seharian.

Jika tidak gemar minum air kosong, cuba tambahkan dengan titisan lemon
atau menukarkannya dengan teh kurang atau tanpa gula.

‘Ubah’ makanan anda

Apabila memilih menu, berhati-hati dengan kuah salad, mentega, keju dan krim masam yang kaya dengan kalori dan lemak. Ketika memesan burger ayam, mintalah tanpa mayonis dan tukarkannya dengan sos mustard (jika ada).

Makan secara berhemah

Berikan perhatian terhadap makanan anda dan nikmati satu demi satu. Kunyah perlahan-lahan dan jangan makan secara tergesa-gesa. Makan secara berhemah juga bermaksud berhenti sebelum kenyang.

Tubuh kita memerlukan masa untuk mengenalpasti apa yang kita makan. Makan secara tenang dapat memudahkan penghadaman dan membuatkan kita rasa lebih kenyang.

Saiz besar

Satu hidangan biasa makanan segera secara puratanya mengandungi lebih 1,000 kalori, jadi pilihlah hidangan kecil dan pilih salad berbanding kentang goreng.

Andainya masih ingin menikmati kentang goreng, kurangkan kandungan garamnya dan jangan minta saiz besar. Satu saiz hidangan biasa sebenarnya boleh dijadikan dua hidangan. Makan separuh dan sebahagian lagi dibawa pulang atau dikongsi bersama pasangan.



 
Chatroom