Home » » Kurang tidur punca gemuk

Kurang tidur punca gemuk

Kurang tidur punca gemuk

Para saintis berkata, kanak-kanak yang kurang tidur lebih berisiko untuk menjadi gemuk.

Mengikut kajian terhadap 250 kanak-kanak, mereka yang tidak cukup tidur berisiko untuk menambah indeks jisim badan (BMI).

Kajian lepas menunjukkan kekurangan tidur menghalang badan dari menghasilkan kuantiti hormon yang mencukupi dan seterusnya memberi tekanan terhadap selera makan.

Kurang tidur akan meningkatkan selera makan selain menganggu kadar metabolisme serta mengubah tindak balas badan terhadap insulin, hormon yang dikaitkan dengan kebolehan badan untuk menyimpan lemak.

Menurut Profesor Taylor dan rakan-rakan sekerjanya dari Unit Nutrisi Manusia di Dunedin, New Zealand, mengurangkan masa tidur berkemungkinan akan meningkatkan selera makan seperti memakan makanan ringan kerana banyak masa yang terluang digunakan untuk aktiviti tersebut.

"Masalah tidur juga akan mempengaruhi pengeluaran tenaga, dan apabila berasa letih, kanak-kanak akan kurang melakukan senaman dan itu menyebabkan mereka makan dengan lebih kerap," kata Profesor Taylor.

Sementara itu, faktor lain seperti berat ketika lahir, tahap pendidikan ibu, pendapatan, BMI, tabiat merokok ketika hamil dan etnik turut direkodkan berkaitan dengan BMI kanak-kanak.

Berikutan itu, sekumpulan pengkaji mencadangkan tabiat tidur yang betul perlu didedahkan kepada semua peringkat umur kanak-kanak untuk tujuan kesihatan.

"Cadangan tersebut (tabiat tidur yang betul) secara tidak langsung menjadi titik permulaan kepada ibu bapa untuk berinteraksi dengan anak-anak mereka," kata kumpulan pengkaji tersebut. - Agensi



 
Chatroom