Home » » Tabiat makan dan kurang bersenam faktor yang menyebabkan kanak-kanak obes

Tabiat makan dan kurang bersenam faktor yang menyebabkan kanak-kanak obes

Kajian Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) selama lapan tahun di negara maju seperti Amerika Syarikat, Jerman dan United Kingdom mendapati negara-negara tersebut mencatatkan jumlah penduduk yang obes.

Paling atas dalam senarai ialah American Samoa yang mencatatkan hampir 94 peratus penduduknya termasuk dalam kategori obes.

Ia dikatakan akibat perubahan mendadak pada corak pemakanan mereka.

Penduduk di American Samoa dikatakan tidak lagi makan makanan tradisional mereka. Sebaliknya, mereka memilih makanan yang diproses dari Amerika dan Eropah.

Makanan diproses ini lebih murah dan mudah didapati.

Penduduk obes di Republik Kiribati, yang terletak di Lautan Pasifik berada pada tahap hampir 82 peratus jumlah penduduknya. Masalah obes ini juga disebabkan mereka lebih cenderung memilih makanan yang sudah diproses.

Antara makanan yang diklasifikasikan sebagai penyebab kegemukan melampau ialah makanan diproses, makanan segera, minuman keras seperti bir, makanan berlemak dan mengandungi pemanis seperti sirap jagung yang tinggi fruktosa.

Faktor lain ialah penduduk di negara-negara ini semakin tidak aktif dan hilang minat dalam melakukan aktiviti tradisional mereka.

Sebagai contoh, penduduk di New Zealand dan United Kingdom semakin dihantui fenomena gaya hidup tidak aktif dan kurang beriadah.

"Seingat saya, generasi datuk nenek kita halus-halus dan kecil molek orangnya. Susah nak jumpa orang kampung yang berisi atau gemuk dan besar.

"Tapi hari ini kita sudah terlalu biasa dengan makanan segera dan berlemak serta berkolesterol tinggi seperti rendang ayam," kata Pengerusi Jawatankuasa Penasihat Persatuan Pengguna Islam Malaysia, (PPIM), Tengku Azwil Tengku Tengku Abdul Razak.

Tengku Azwil bagaimanapun tidak bersetuju makanan tradisional seperti nasi lemak dipersalah dan dianggap penyebab kegemukan sedangkan makanan itu wujud sejak zaman berzaman.

Bagaimanapun pada hari ini nasi lemak menjadi makanan berkolesterol tinggi apabila ditambah dengan lauk sampingan seperti rendang ayam dan rendang daging, sambal udang dan lain-lain.

Tengku Azwil juga berkata, kanak-kanak kini berkemampuan untuk berbelanja lebih kerana ibu bapa menyediakan wang saku yang lebih banyak di sekolah.

Beliau menggesa ibu bapa supaya tidak memberikan anak-anak mereka wang yang terlalu banyak sehinggakan boleh digunakan untuk perkara lain yang tidak berfaedah.

"Saya pernah melihat seorang pelajar membawa wang saku sebanyak RM10 sehari.

Wang lebih akan dikumpul dan digunakan untuk menghabiskan masa bersama kawan-kawan di kafe siber, bermain permainan maya di komputer, tanpa menggunakan tenaga fizikal," kata bapa kepada dua orang anak itu.

Tengku Azwil juga menggesa supaya menu makanan di kantin sekolah turut dipantau dan diselaraskan harganya di seluruh negara.

Ibu bapa juga katanya tidak harus berikan anak-anak wang saku yang banyak kerana mereka boleh menyediakan bekalan makanan yang berkualiti dan selamat dari rumah.

Disiplin pemakanan

Disiplin ketika makan dan memilih makanan perlu bermula dari rumah.

"Jauhkan makanan segera yang kurang berkhasiat kerana ia mengandungi bahan perasa, bahan pengawet dan perisa yang tidak asli dan boleh memudaratkan.

"Makanan ringan seperti snek dan makanan manis seperti ais krim, kek serta pencuci mulut juga harus dielak kerana ia boleh menyebabkan diabetes dan gigi sakit," katanya.

Senaman boleh membantu membakar lemak. Melalui aktiviti fizikal yang betul dan melebihkan pengambilan makanan berserat seperti sayur-sayuran, bijirin dan buah-buahan juga baik dapat mengawal berat badan.

Dari segi makanan, mengamalkan makan makanan yang dimasak di rumah kerana ia merupakan pilihan terbaik untuk anak-anak.



 
Chatroom