Home » » Ketawa dan senyuman satu senaman wajah

Ketawa dan senyuman satu senaman wajah

Ada orang bila marah, tetap tersenyum, cuma mungkin agak kelat dan ketat kerana tidak mahu keadaan menjadi semakin keruh. Sesetengah pihak pula, tanpa sebab dan alasan munasabah, tiba-tiba saja melontarkan kemanisan gerakan bibir mereka saat mata saling berpandangan sebagai tanda sapaan.


Menatap wajah yang sering terukir senyuman pastinya membuatkan hati gusar terasa tenang. Lirikan bibir juga mampu melembutkan hati hingga cair jadinya. Kecantikan wajah empunya diri juga dilihat semakin manis tatkala memperlihatkan barisan gigi hadapan tanpa mengambil kira ia tersusun rapi mahupun sebaliknya, pastinya tetap indah.

Senyuman diibaratkan seakan kelopak bunga yang mula berkembang dan keindahannya tidak dapat diceritakan kerana ia bagaikan magnet.

Di samping memberi pelbagai kebaikan kepada tubuh, dalam ajaran Islam sendiri mengatakan senyum itu satu sedekah. Senyum mampu menjadi penawar penyakit rohani yang kronik. Senyum tidak perlu modal, cukup sekadar ikhlas untuk menjadikannya manis.

Keindahan senyuman yang dilemparkan mampu menyerikan hari insan lain. Mungkin juga mampu menyejukkan hati mereka yang sedang marah atau mampu memulakan sesebuah ikatan.

Kajian dilakukan sekumpulan saintis dari Universiti Pusat Perubatan California menjelaskan bahawa tekanan terbahagi kepada kepada dua kategori iaitu yang baik dan tidak baik. Senyum dan ketawa dikategorikan sebagai tekanan positif, manakala tekanan kurang elok akan menyebabkan tekanan kepada sistem ketahanan badan.

Kanak-kanak lebih banyak ketawa daripada orang dewasa. Si comel berumur antara empat hingga enam tahun ketawa kira-kira 400 kali sehari berbanding hanya 15 kali sehari bagi orang dewasa. Justeru, tidak hairan jika orang dewasa lebih mudah diserang penyakit atau mengalami masalah tekanan dan kemurungan dalam kehidupan harian.

Saintis mendapati senyum dan ketawa ibarat larian yang mampu merangsang seluruh sistem anggota tubuh sekali gus baik untuk mengembangkan saraf otak, termasuk hormon. Senyuman juga bukan sekadar reaksi gerak muka, tetapi turut mempunyai berkaitan dengan penghasilan endorphin dalam otak bagi mengurangkan kesakitan fizikal yang sering dirasai dewasa.

Kajian juga menunjukkan individu yang ketawa 100 kali dalam tempoh 24 jam menerima manfaat kardiovaskular sama seperti bersenam selama 10 minit. Hal ini terjadi kerana apabila kita ketawa, tekanan darah dan kadar degupan jantung meningkat. Lantas kedua-dua kadar ini menurun dengan lebih rendah daripada paras sebelum anda ketawa.

Sementara itu, pengkaji dan pengamal Barat percaya dengan memulakan hari dengan senyuman bukan saja berupaya menceriakan hidup anda, tetapi memberi banyak kebaikan kepada kesihatan. Apabila kita tersenyum, badan turut `tersenyum' dan menganggap kita gembira. Kajian menunjukkan senyuman memperlahankan aliran darah yang melalui sinus ke otak.

Kemanisan senyuman juga memberikan banyak manfaat kepada kesihatan antaranya ia mampu merendahkan tekanan darah, menambah kemasukan oksigen dalam darah dan ini secara tidak langsung merangsang proses penyembuhan. Banyak kajian membuktikan tekanan emosi seperti kemurungan, kemarahan atau keresahan mempunyai kaitan dengan sakit jantung.

Ketika kita ketawa, sel pembunuh tumor dan virus semula jadi dalam badan turut akan bertambah selaras dengan pertambahan protein yang bertindak melawan penyakit. Selain itu, senyuman juga membuatkan kita hanya menggunakan 17 otot muka berbanding 43 otot ketika mengerutkan dahi. Mungkin inilah jawapannya mengapa sesetengah individu kelihatan jauh lebih tua daripada usia sebenar mereka.

Ketawa atau senyum juga menjadi aktiviti senaman ringkas untuk wajah kerana hasilnya mampu mengurut organ dalaman tubuh, menguatkan otot dan melancarkan sistem pernafasan. Ia melegakan ketegangan otot dan tekanan psikologi, membuatkan otak lebih peka serta bersedia menerima maklumat baru.




 
Chatroom