Home » » 10 ciri menarik wanita Malaysia - Kajian Universal Networks International

10 ciri menarik wanita Malaysia - Kajian Universal Networks International

Kajian yang dilakukan oleh Universal Networks International bersama rakan penyelidik Synovate terhadap wanita Malaysia mendapati terdapat 10 ciri menarik yang dimiliki oleh mereka.

Kajian unik psikografik yang dinamakan High Heeled Warriors mengenai wanita di Asia Tenggara ini mendapati, wanita Malaysia berpendidikan tinggi, bercita-cita besar, ingin berjaya , berkerjaya dan berdikari daripada segi kewangan.

Selain itu mereka juga berani melakukan apa sahaja bagi mencapai cita-cita, ingin dilihat sebagai wanita berkebolehan, inginkan perlindungan dan keselesaan, bertanggungjawab terhadap keluarga serta masyarakat dan masih berpegang kepada tradisi namun dalam masa yang sama adalah pembuat keputusan yang aktif.

Wanita Malaysia didapati sanggup melabur dalam pendidikan kerana menganggap kejayaan akademik bermakna kejayaan dalam karier dan dihormati oleh semua orang.

Golongan ini juga optimistik dan pada masa yang sama bercita-cita tinggi, ingin kehidupan yang lebih baik dan masa depan yang lebih cerah.

Pengarah Urusan Asia Pacific of Universal Network International, Christine Fellowes berkata, wanita High Heeled Warrior Malaysia berusaha untuk berjaya dalam semua aspek kehidupan, iaitu berjaya dalam karier dan mempunyai kestabilan kewangan.

''Dia juga berusaha untuk berjaya dalam kehidupan berkeluarga seperti mencari suami yang sesuai, mendidik anak dengan baik dan memberikan mereka pendidikan yang baik.

''Wanita ini akan memperoleh kepuasan dengan menjadi wanita berkerjaya moden yang berjaya juga sebagai ibu dan ingin menyumbang kepada keluarga.

''Mereka bekerja keras untuk berdikari daripada segi kewangan dan merancang masa depan. Mereka tidak mahu terlalu bergantung kepada suami kerana yakin mereka mampu,'' ujarnya.

Tambah Fellowes, wanita itu ingin dilihat sebagai wanita berkerjaya yang berjaya dan pada masa tertentu ingin menonjolkan gaya peribadi dengan memiliki jenama digemari. Kemewahan baginya adalah prestij, status dan eksklusif.

Beliau menjelaskan, selain Malaysia, tiga buah negara lain yang turut terlibat dalam kajian ini ialah Filipina, Singapura dan Indonesia.

Tiga perkara yang diberikan perhatian dalam kajian berkenaan ialah mengenai tabiat gaya hidup, motivasi psikografik dan identiti peribadi wanita urban kontemporari.

Beliau berkata, hasil kajian mendapati lapan kunci motivasi yang mempengaruhi keputusan yang diambil oleh wanita-wanita ini ialah riang, dimiliki, jaminan keselamatan, kawalan, pengiktirafan, kuasa, ketahanan dan kegembiraan.

Wanita Asia ujarnya, didapati memiliki semuanya, iaitu berpendidikan, berdikari dan berjaya, mempunyai jangkaan yang tinggi terhadap diri mereka dan karier namun dalam masa sama masih berpegang pada ciri-ciri keluarga tradisional.

''Di Malaysia sahaja, sebanyak 47 peratus wanita negara ini bekerjaya. Manakala di Filipina dan Singapura masing-masing sebanyak 51 peratus dan Indonesia 53 peratus,'' katanya pada majlis pelancaran High Heeled Warriors, kajian psikografik unik mengenai wanita Asia Tenggara di The Gardens, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Sementara itu, terdapat satu bilion wanita High Heeled Warriors di seluruh dunia dengan memperoleh pendapatan AS$12 trilion (RM37.2 trilion) .

Mereka turut membuat atau mempengaruhi keputusan terhadap sesuatu pembelian. Selain itu mereka juga mengawal perbelanjaan untuk seluruh dunia berjumlah AS$ 20 trilion (RM 62 trilion).


Universal Networks yang mempunyai beberapa saluran hiburan termasuk DIVA Universal, Universal Channel, E! Entertainment dan Style, melabur dalam kajian psikografik terhadap penonton-penonton wanita bagi mengukuhkan saluran tersebut sebagai media unik kepada para pengiklan dan pemasaran.

Fellowes berkata, dengan pelbagai rancangan khusus untuk wanita di Universal Network, pihaknya komited untuk lebih mendalami pasaran rancangan untuk wanita. High Heeled Warriors akan memberi lebih kefahaman mengenai penonton-penonton wanita kepada para pengiklan dan pemasaran.

Oleh MERAN ABU BAKAR



 
Chatroom