Home » » Bahaya Obesiti dan Pemulihan Hormon

Bahaya Obesiti dan Pemulihan Hormon

Maafkan saya kerana tidak menyokong obesiti. Bagi saya obesiti adalah satu masalah fizikal yang melanda menyebabkan seorang yang cantik hilang kecantikannya.

Meski pun kata-kata saya ini menghiris hati golongan gemuk namun anggaplah ia cabaran untuk menguruskan badan. Kata pepatah melayu `sayang anak tangan-tangankan’. Sayang seorang doktor kepada pesakit adalah untuk merubah keadaan agar menjadi kurus cantik dan sihat.

Kecantikan bagi seorang wanita merupakan aset yang sangat penting. Setiap wanita mahu mengekalkan kejelitaannya untuk sepanjang hayat namun ramai tidak dapat berbuat demikian kerana dilanda obesiti.


Seseorang yang terlalu gemuk sudah tentu tidak dapat menggayakan pakaian yang cantik. Apa sahaja yang dipakainya akan tampak kurang menarik kerana faktor tubuh badan yang besar. Mereka juga sering kecewa bila melakukan aktiviti membeli-belah kerana tidak banyak pakaian yang dijual bersaiz besar. Ini menyebabkan mereka tidak berminat untuk membeli-belah dan lebih suka memakai baju besar serta longgar bagi menutupi kekurangan.

Wajah orang yang gemuk juga kurang cantik kerana bentuk muka dilitupi oleh lapisan lemak yang menutup kecantikan sebenar mereka. Sudah tentu apabila mereka sudah berjaya menjadi kurus mereka akan kelihatan sangat berbeza dan bertambah cantik.

Begitulah realiti kehidupan, yang cantik dan lebih baik lebih disenangi justeru itu marilah kita mengubah penampilan diri menjadi lebih baik lagi. Lagi pun tidak rugi jika menjadi bertambah langsing cantik dan sihat.

Tidak salah jika saya katakan bahawa obesiti adalah raja segala penyakit seperti sakit jantung, darah tinggi, kencing manis dan sebagainya. Apabila obesiti melanda muncullah kencing manis yang kemudiannya merosakkan sistem tubuh. Lalu ramai yang mengeluh kesal kerana nasi sudah pun menjadi bubur. Potongan tubuh yang lansing dan wajah yang cantik kini hanya tinggal kenangan belaka. Ini berlaku akibat kerosakan sistem hormon tubuh. Bolehkah ia dipulihkan semula? Sudah tentu boleh jika anda memulakan langkah yang betul.

Apakah BMR

BMR adalah Basal Metabolic Rate. Ertinya penggunaan tenaga bagi tubuh semasa kita berehat. Tenaga tetap diguna meski pun kita berehat atau tidur kerana pergerakan jantung usus dan lain lain tetap mengguna tenaga. Namun BMR yang rendah membuatkan banyak tenaga dikumpul menjadi lemak.

Mereka yang mempunyai kadar BMR yang rendah perlu menyedari hakikat ini dan mengambil langkah-langkah meningkatkannya.

Punca BMR rendah

1) Tidak cukup senaman. Senaman yang dimaksudkan ialah senaman ringkas yang merenggangkan tubuh badan. Ia disebut sebagai core muscle exersixe. Senaman seperti ini akan menjadikan metabolik meningkat.

2) Hipertiroid. Fenomena ini melanda hampir separuh penduduk dunia. Apabila hipertiroid menyerang seseorang akan mengalami peningkatan berat badan, berasa malas, keletihan, berat badan tidak turun meskipun berdiet, setiap pergerakan menjadi lambat, rmbut juga mudah berkelemumur dan fungus mula menyerang.

3)Insulin insufficiency. Insulin merupakan hormon paling penting dalam penukaran gula kepada tenaga. Dalam kes ini lemak yang terhasil cenderung berkumpul pada perut dan belakang badan.

4) Kesilapan memilih makanan. Kesilapan memilih makanan dengan indeks glycemic tinggi menyebabkan kadar metabolik menjadi rendah.

Apabila makan banyak makanan berkarbohidrat dan bergula tinggi, paras gula dalam tubuh meningkat. Insulin iaitu suatu hormon yang mengawal kestabilan paras gula dalam tubuh kita akan meningkat. Apabila terdapat terlalu banyak insulin maka paras gula dalam darah akan menjadi rendah. Lama kelamaan tubuh kita tidak lagi sensitif kepada insulin.

Maka insulin mula terhasil dengan semakin banyaknya dan kehadiran insulin yang terlalu banyak mula memberikan kesan kesan yang negatif .

Paras Insulin yang tidak menentu menyebabkan paras gula menjadi tidak stabil. Bila gula terlalu rendah seseorang mula berasa gelisah, resah, berdebar dan moodnya tertekan. Dia akan sering kelesuan.

Kitaran berbahaya

Tubuh yang lemah akan memberi signal berterusan kepada otak bahawa ia kurang tenaga dan akibatnya mereka akan mengambil makanan manis bagi meningkatkan paras tenaga. Keletihan dan kurang tenaga di salah tafsir sebagai lapar oleh otak. Fenomena ini menjadi suatu kitaran berbahaya kerana lama kelamaan tubuh akan menjadi bertambah gemuk serta mengundang pelbagai penyakit kronik.

Apabila tubuh tidak lagi sensitif terhadap insulin maka kitaran hormon dalam tubuh akan menjadi kelam kabut. Hormon adrenal seperti ACTH akan keluar dengan banyak menyebabkan lemak berkumpul pada belakang tengkuk dan belakang badan. Badan akan mengembang menjadi bertambah lebar dan semakin besar. Bahagian dari pinggang ke atas tampak besar longgar dan menggeleber. Usaha membuat senaman dan berdiet adalah sia sia sahaja kerana lemak seperti ini tidak boleh dipulihkan dengan diet dan senaman sebaliknya hanya boleh dipulihkan dengan pemulihan sistem hormon tubuh.

Pemulihan semula memerlukan komitmen yang tinggi kerana ia melibatkan perubahan cara makan, pemilihan makanan dan aktiviti seharian.

~ Utusan



 
Chatroom