Home » » Amalan diet terbaik

Amalan diet terbaik

Amalan diet dan pemakanan yang baik

Pemakanan yang baik faktor terpenting mengekal dan mencapai tahap kesihatan sempurna. Masyarakat Jepun dan negara Mediteranean, umpamanya mampu hidup lama kerana mengamalkan pengambilan makanan berasaskan tumbuhan seperti sayur-sayuran, buah-buahan, bijirin penuh dan sederhana dalam protein tanpa lemak seperti ikan serta minyak sihat dalam unsur diet mereka.

Banyak penyakit termasuk yang kronik dialami lelaki atau wanita boleh dicegah dengan mengamalkan diet yang baik termasuk banyak mengambil bijirin penuh, buah-buahan, sayur-sayuran, protein tanpa lemak dan minyak yang sihat.

Pakar Perunding Pemakanan dan Dietetik, Indra Balaratnam, berkata malangnya, ramai kompromi terhadap kebaikan mengambil makanan segar, sebaliknya mengisi perut mereka dengan makanan diproses atau makanan segera yang biasanya dipenuhi dengan lemak tepu, garam dan bahan pengawet.

Katanya, tabiat ini wajar dihindar kerana kebanyakan makanan itu juga kehilangan vitamin semula jadi dan mineral ketika pemprosesannya.

"Mencapai kesihatan dan keseimbangan yang baik dianggap tugas mencabar. Menurut Kesihatan dan Morbiditi Kebangsaan ke3, 70 peratus daripada rakyat Malaysia dalam semua kumpulan umur mengamalkan diet tidak sihat dan kurang mengambil buah serta sayur.

"Hanya 30 peratus rakyat Malaysia bersenam. Sepatutnya sains dan teknologi menjadikan kehidupan lebih mudah dan banyak cara dapat meningkatkan kehidupan. Realitinya tidak begitu. Hari ini ramai orang menghidap penyakit dan pendek usia," katanya.

Tiada keajaiban

Indra berkata, tiada keajaiban untuk mendapatkan kesihatan yang baik dan segera, sebaliknya mereka perlu sedar mengenai keperluan tertentu untuk mencapainya.

Tegasnya, kesihatan baik adalah gabungan amalan gaya hidup sihat yang bebas dengan tidak mengamalkan tabiat merokok, alkohol dan menelan sebarang ubatubatan.

Selain itu, senaman perlu dilakukan untuk menguatkan jantung, paru-paru dan otot.

"Pemakanan baik dengan penekanan kepada keseimbangan, kesederhanaan dan pelbagai juga penting supaya dapat mengekalkan berat badan, iaitu tidak terlalu berat atau kurus. Mereka perlu cukup rehat dan tidur serta tahu menguruskan tekanan," katanya.

Indra yang juga penulis buku masakan sihat, Healthy Eating - Recipes for the Asian Palate turut menyarankan beberapa diet yang kaya dengan makanan berasaskan tumbuhan seperti buahbuahan, sayursayuran dan bijirin penuh bagi membantu mencegah penyakit serta masalah kesihatan.

Atasi kegemukan

Katanya, tidak ramai berfikir obesiti sebagai penyakit, sedangkan ia adalah salah.

Individu tidak menjangkakan obesiti sebagai mempunyai kesan langsung kepada kesihatan mereka.

"Obesiti bersangkut-paut penyakit lain seperti kemandulan, kencing manis, tekanan darah tinggi, sakit sendi dan penyakit jantung. Ubat terbaik memerangi obesiti ialah memastikan lemak rendah, diet serat seimbang dan melakukan aktiviti fizikal secara konsisten," katanya.

Beliau berkata, buah-buahan dan sayur-sayuran sangat baik kerana semula jadi rendah kalori, lemak dan penyumbang terbesar serat dalam diet, sekali gus membantu individu berasa kenyang tanpa makan terlalu banyak.

Katanya, memerah jus campuran buah-buahan dan sayur-sayuran adalah cara baik menurunkan berat badan tanpa perlu makan hidangan penuh.

"Pilih buah-buahan dan sayur-sayuran seperti tembikai, tomato, buah-buahan sitrus dan nanas kerana mengandungi air yang tinggi," katanya.

Darah tinggi

Mengenai hipertensi atau tekanan darah tinggi, Indra berkata, lelaki dan perempuan, kedua-duanya mudah terdedah kepada penyakit itu. Hipertensi salah satu faktor risiko morbiditi bersama untuk serangan jantung dan strok.



"Persatuan Jantung Amerika mengesyorkan Diet DASH (Pendekatan Pemakanan untuk Hentikan Hipertensi) iaitu makanan tertumpu kepada buahbuahan dan sayursayuran segar, bijirin, tenusu rendah lemak. Jika anda tidak mempunyai hipertensi, Diet DASH boleh membantu anda untuk mengelakkannya.

"Tetapi jika anda sudah mempunyai hipertensi, Diet DASH mengesyorkan empat hidangan setiap buahbuahan dan sayursayuran setiap hari untuk orang yang makan 1,800 hingga 2,200 kalori bagi melihat hasil positif dalam pengurangan hipertensi.

"Buah-buahan dan sayursayuran mengandungi jumlah nutrien seperti kalium yang membantu mengawal dan mengimbangi kandungan natrium dalam darah, seterusnya menstabilkan tekanan darah tinggi dengan lebih berkesan," katanya.

Bagaimanapun, tujuh hingga sembilan hidangan buah-buahan dan sayur-sayuran dianggap sukar oleh sesetengah individu.

Justeru, mereka disarankan minum jus bagi membantu memasukkan lebih banyak buahbuahan dan sayursayuran ke dalam diet.

Gout

Gout berlaku apabila asid urik berkumpul dalam sendi dan ia suatu keadaan menyakitkan apabila sendi mendapat radang dan bengkak asid urik juga boleh berkumpul dalam buah pinggang dan tisu lembut organ menyebabkan kerosakan akhirnya kepada fungsi normal organ mereka.

"Perubahan pemakanan perlu untuk mengawal gout. Menguruskan penyakit ini sangat mudah iaitu menjauhi makanan yang memburukkan lagi keadaan.

Selain itu, asid folik secara meluas buah-buahan dan sayur-sayuran bermanfaat mengurangkan gout.

Asid folik menghalang enzim menghasilkan asid urik," jelasnya.

Beri hawthorn, beri biru dan buah berwarna gelap merahungu adalah sumber yang sangat baik anthocyanidins dan procyanidins.

Sebatian berkenaan seolaholah membantu melindungi tisu penghubung daripada diserang dalam insiden serangan keradangan. Ini boleh membantu mengurangkan gejala gout.

Kolesterol

Kolesterol tinggi memberi kesan kepada sebilangan besar rakyat Malaysia ia ada kaitan dengan genetik, gaya hidup dan amalan pemakanan.

Katanya, diet tinggi lemak tepu boleh menyebabkan pengumpulan tambahan kolesterol dalam arteri darah, seterusnya merapat dan menyebabkan aliran darah dihadkan.

Apabila aliran darah ke jantung terputus, serangan jantung akan berlaku.

"Untuk mengurangkan kolesterol, seseorang itu perlu mula makan lemak yang lebih rendah, pilihan makanan yang tinggi serat dalam bentuk buahbuahan, sayursayuran dan bijirin penuh.

Pilih daging tanpa lemak, ikan, kacang, kacang dan tenusu rendah lemak. Selain itu, mereka harus mengurangkan penggunaan minyak masak lemak tepu, dan menggantikan ia dengan minyak yang mempunyai peratusan yang lebih tinggi lemak tak tepu," katanya.

Pilihan makanan yang tinggi serat dalam bentuk buah-buahan, sayur-sayuran dan bijirin penuh.

Pilih daging tanpa lemak, ikan, kacang, kacang dan tenusu rendah lemak, selain kurangkan minyak masak lemak tepu, sebaliknya gantikan dengan minyak lemak tak tepu," katanya.

Indra berkata, campuran oat dalam jus amat baik wajar dijadikan pelan merendahkan kolesterol makanan anda.

INFO

Jus campuran sayur-sayuran dan buah-buahan untuk kawal penyakit

- Kolesterol tinggi Avakado + nanas + jus susu.

- Gout Oren + timun + saderi

- Obesiti Oren + lemon + saderi atau Oren + mangga + pear

- Darah tinggi Epal + timun + saderi atau jambu batu + saderi + buah naga

- Jantung Lobak + epal + pear + mangga



 
Chatroom