Home » » Sinopsis filem Lagenda Budak Hostel (LBH) lakonan Along Cham

Sinopsis filem Lagenda Budak Hostel (LBH) lakonan Along Cham

Sinopsis Lagenda Budak Hostel (LBH)
Lagenda Budak Hostel (LBH)  mengisahkan gelagat pelajar hostel atau asrama iaitu Along Cham sebagai Kodan dan Along Eyzendy (Put) yang melakonkan watak pelajar tingkatan enam dan senior di sekolah berasrama penuh yang terpencil di sebuah pekan. Gelagat mereka cukup mencuit hati.

Apatah lagi, kedua-duanya cukup disegani dan digeruni pelajar lain di asrama itu yang berhadapan kes buli setiap hari. Bahkan, yang bagusnya setiap aktiviti nakal dilakukan Put dan Kodan tidak pernah ditangkap warden asrama, Cikgu Angah (Angah Raja Lawak). Malah, mereka juga bersaing merebut hati Seroja.

Seroja (Nora Danish) adalah anak gadis Cikgu Angah yang jelita. Justeru, dia menjadi pujaan ramai di asrama itu. Jadi, bagi mendapatkan perhatian Seroja, maka Put dan Kodan yang bersahabat baik sentiasa bersaing. Hinggalah, suatu hari muncul pelajar baru, Kicap (Epy Raja Lawak) yang sedia membatu.

Kicap mengingatkan mereka supaya bersaing dengan cara betul untuk tonjol kehebatan masing-masing yang akhirnya mampu menambat hati Seroja. Bahkan, Kicap mencabar Put dan Kodan supaya bertanding memenangi kerusi pelajar dan sekali gus berjaya memikat Seroja seperti yang diimpikan.

Lagenda Budak Hostel (LBH)
Masalah, hanya seorang saja yang akan berjaya memegang gelaran ketua pelajar itu. Maka, bermulalah 'peperangan' antara dua sahabat itu dalam usaha menarik undi siapa paling banyak. Malah, pelbagai taktik sanggup dilakukan mereka yang tidak mahu mengaku kalah demi mendapatkan cinta daripada Seroja.

Apakah usaha Put dan Kodan akan menemui kejayaan? Bagaimana pula dengan hubungan persahabatan mereka yang barangkali tergugat dengan persaingan itu? LBH pasti akan membuatkan penonton tidak kering gusi, apatah lagi Ismail sedaya upaya memberi yang terbaik pada filem ke-12 arahannya.

Lokasi penggambaran filem LBH: Sekolah Menengah Sains, Ulu Yam, Selangor

LBH mengimbau kenangan pelajar yang menetap di asrama sekitar tahun 90-an hingga 2000. Ujarnya mengambil kira kesesuaian lokasi, pada era itu pun penggunaan telefon bimbit masih tak banyak. Namun, kebanyakan pelajar asrama pula dikenali menerusi kenakalan mereka dan sikap membuli.



Pelakon Lagenda Budak Hostel (LBH): Along Cham sebagai Kodan, Along Eyzendy (Put), Nora Danish (Seroja), Angah Raja Lawak (Cikgu Angah), Pekin Ibrahim (Aeron), Epy Raja Lawak (Kicap), Eddy Rauf (Ballon), Atikah Suhaime (Mila), Siti Aziz (Zakiah) dan Mikael Andre (Tobek)

FILEM: Lagenda Budah Hostel

TERBITAN: Metrowealth (MIG)

PENERBIT: David Teo

PENGARAH: Ismail Bob Hasim

PENOLONG PENGARAH 1: Ahmad Rusli Mohd Khadri

PENOLONG PENGARAH 2: Mohd Azromi Ghozali

PENGARAH SENI: Anuar Paharuddin

PENYELARAS PRODUKSI: Azahari Abdul Hamid

SKRIP: Muhamad Razif Abdul Rashid

THE MAKING OF: Khairul Afiq Sani

STILL PHOTO: Tan Shier

KOORDINATOR: Najiyah A Rahim

PENOLONG KOORDINATOR: Irda Kartini Irwan Helmi Jame

SOLEKAN: Shahrul Nisa Mat Rus

WARDROBE: Nurdiana Arshad

PENOLONG PRODUKSI 1: Raja Mohd Zahid Raja Zainal

PENOLONG PRODUKSI 2: Mohd Asif Shamsudin

PENOLONG PRODUKSI 3: Ilia Iryani Shuib



 
Chatroom