Home » » Doa Pilihan : Doa Ziarah Kubur, Hindar Syirik, Tolak Keburukan, Usir Syaitan

Doa Pilihan : Doa Ziarah Kubur, Hindar Syirik, Tolak Keburukan, Usir Syaitan

Doa ziarah kubur

"Semoga kesejahteraan untukmu, wahai penduduk kampung (barzakh) daripada orang-orang Mukmin dan Muslim.

"Sesungguhnya kami insya-Allah akan menyusul. Kami mohon kepada Allah untuk kami dan kamu, agar diberi keselamatan (dari apa yang tidak diinginkan)."

Doa agar terhindar daripada syirik

"Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu, agar tidak menyekutukan kepada-Mu, sedang aku mengetahuinya dan aku memohon ampun kepada-Mu terhadap apa yang tidak aku ketahui."



Doa menolak keburukan

"Ya Allah! Tidak ada kesialan kecuali yang Engkau tentukan dan tiada kebaikan melainkan kebaikan-Mu serta tiada tuhan yang berhak disembah melainkan Engkau."

Doa kepada orang yang menawarkan harta kepada kita

"Semoga Allah memberkatimu dalam keluarga dan hartamu."

Doa terhadap orang yang melakukan kebaikan kepada kita

"Semoga Allah memberikan ganjaran kebaikan kepadamu."

Doa orang yang ditimpa musibah
"Sesungguhnya kami milik Allah dan kepada-Nya kami akan kembali (pada hari kiamat). Ya Allah! Berilah pahala kepadaku dan gantilah untukku dengan yang lebih baik (daripada musibahku)."

Doa untuk mengusir syaitan

"Aku berlindung dengan Allah daripada syaitan yang direjam." Kemudian disusuli membaca azan dan membaca zikir tertentu yang sudah diterangkan dalam hadis dan membaca al-Quran.

Rasulullah SAW bersabda, maksudnya: "Jangan jadikan rumah-rumahmu sebagai kuburan. Sesungguhnya syaitan lari dari rumah yang dibacakan surah al-Baqarah di dalamnya." (Riwayat Muslim)

Sebahagian hal yang dapat mengusir syaitan adalah bacaan dan zikir pada waktu pagi dan petang (yang dilakukan Rasulullah SAW), bacaan ketika mahu tidur dan bangun, masuk dan keluar rumah serta masuk dan keluar masjid.

Di samping itu, membaca ayat Kursi ketika mahu tidur dan dua ayat terakhir daripada surah al-Baqarah.

Bacaan di waktu pagi dan petang

"Aku berlindung kepada Allah daripada godaan syaitan terkutuk. Allah tidak ada tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia yang hidup kekal lagi terus menerus mengurus (makhluk-Nya), tidak mengantuk dan tidak tidur.

Kepunyaan-Nya apa di langit dan di bumi. Siapalah yang dapat memberi syafaat di sisi Allah tanpa izin-Nya. Allah mengetahui apa-apa yang di hadapan mereka dan di belakang mereka dan mereka tidak mengetahui apa-apa dari ilmu Allah melainkan yang dikehendaki-Nya.

Kursi Allah meliputi langit dan bumi. Allah tidak berasa berat memelihara keduanya, dan Allah Maha Tinggi lagi Maha Besar.

Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Katakanlah: Dialah Allah, Yang Maha Esa. Allah adalah Tuhan yang bergantung kepada-Nya segala urusan. Dia tidak beranak dan tiada pula diperanakkan. Dan tidak ada seorang pun yang setara dengan-Nya.

Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Katakanlah: Aku berlindung kepada Rabb yang menguasai Subuh, daripada kejahatan makhluk-Nya serta dari kejahatan malam apabila gelap gelita dan daripada kejahatan wanita tukang sihir yang menghembus pada simpulan serta daripada kejahatan orang yang dengki apabila dia dengki.

Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Katakanlah: Aku berlindung kepada Rabb manusia. Raja manusia. Sembahan manusia, daripada kejahatan (bisikan) syaitan yang biasa bersembunyi, yang membisikkan (kejahatan) ke dalam dada manusia, daripada jin dan manusia."



 
Chatroom