Home » » » Penjagaan kecantikan dan kesihatan Noniswara

Penjagaan kecantikan dan kesihatan Noniswara

Penjagaan kecantikan dan kesihatan Noniswara

Kecantikan dan kaum hawa sememangnya tidak boleh dipisahkan. Kerana mengejar kecantikan luaran, ramai yang sanggup berbelanja besar untuk memastikan diri mereka nampak cantik seperti yang diimpikan.

Justeru ada yang sanggup melakukan pembedahan untuk kelihatan lebih cantik biarpun terpaksa melalui kesakitan dalam tempoh masa yang lama.

Bagi sesetengah orang pula, suntikan menjadi pilihan untuk memastikan kulit sentiasa cantik dan wajah sentiasa tegang.

Bagaimanapun, bagi mereka yang kurang bernasib baik, pembedahan dan suntikan yang di buat akan memakan diri dan kadang kala rupa paras akan kelihatan lebih teruk berbanding yang asli.

Namun bagi sesetengah wanita, mereka lebih gemar menggunakan cara yang lebih semula jadi bagi menggelakkan kesan jangka panjang yang akan dialami selepas ini.

Antara selebriti yang mengamalkan cara hidup yang sihat adalah aktres cantik, Noniswara Baharuddin, 44 tahun.
Noniswara

Pelakon berasal dari Pasir Mas, Kelantan ini mempunyai tiga anak hasil perkahwinan pertamanya ini mengakui tidak lagi mengambil suntikan dan mengamalkan pengambilan suplemen untuk penjagaan kulit dan tubuh.

Ikuti cerita lanjut mengenai penjagaan kecantikan dan kesihatan Noniswara.

Apa pengertian cantik dan sihat bagi anda?

Bagi saya cantik dan sihat itu adalah perkara yang saling berkaitan, kalau kita tidak sihat, secara tidak langsung kita tidak akan kelihatan cantik. Kecantikan ini juga meliputi disiplin diri, kebersihan diri. Disiplin ini pula bukan pada luaran sahaja tetapi meliputi dalaman juga.

Peribadi juga memainkan peranan yang penting dan bagi saya perempuan zaman kini, biarpun terdedah bagaimanapun kita dalam zaman teknologi ini, jangan hilang kelembutan dan tatasusila.

Dalam usia 44 tahun, anda masih kelihatan cantik dan langsing, apa rahsianya?

Tiada apa rahsia yang saya amalkan dan macam saya kata tadi, disiplin menjadi kunci yang penting. Contoh jika kita mahu berdiet, tidak ada istilah esok, minggu depan atau bulan depan. Macam kita nak ada peperiksaan penting, bukan bermakna kita ada peperiksaan bulan November, bulan November baru nak belajar. Ia kena bermula dari awal.

Macam saya, saya tidaklah terlalu prihatin soal kecantikan dan kelangsingan cuma bila dah 'rosak' susah untuk kita jaga. Jadi baik kita jaga dari awal.

Ada sesetengah selebriti gemar mengambil suntikan untuk kelihatan cantik, anda bagaimana?

Saya pernah juga mencuba mengambil suntikan tetapi itu kira-kira lima tahun lalu. Tetapi doktor nasihatkan saya tidak terus ambil suntikan kerana ia tidak elok untuk urat kita. Jadi saya beralih kepada penjagaan yang lebih sihat dan mengamalkan penjagaan dengan cara natural. Saya amalkan pengambilan buah-buahan dan sayur-sayuran. Saya percaya kecantikan bukan semata-mata pada kulit yang putih atau tegang sahaja.

Adakah anda membuat perawatan seperti facial dan sebagainya?

Biasanya saya akan buat facial sebulan sekali atau jika tiada masa lapang dua atau tiga bulan sekali. Tapi apa yang penting adalah penjagaan asas iaitu kita perlu pastikan muka sentiasa bersih. Selain itu saya juga suka berurut kerana berurut elok untuk pelancaran darah dalam badan dan ia mungkin menjadi salah satu sebab saya berjaya menjaga berat badan. Jika ada masa terluang juga, saya gemar membuat refleksologi kerana ia baik untuk saraf di bahagian kaki.

Selain penjagaan asas, adakah anda mengambil suplemen?

Ya ada. Tetapi tidaklah banyak, ia hanya vitamin C untuk penjagaan dalaman dan luaran.

Bagaimana rutin harian anda?

Macam biasa, bangun tidur dan seterusnya solat subuh tetapi biasanya lepas terjaga, saya tidak terus bangun, sebaliknya rasa bertenang, duduk dan lakukan sedikit regangan, kemudian saya akan minum air mineral dan seterusnya baru mandi serta solat. Selepas itu barulah menggerakkan aktiviti seterusnya seperti masak, mengemas dan keluar untuk kerja atau penggambaran. Saya juga akan pastikan tidak mandi air yang sejuk kerana ia tidak sihat untuk jantung.

Pernahkah anda mengalami masalah berat badan?

Alhamdulillah saya tidak pernah mengalami masalah berat badan dan pada pandangan saya, bila ada yang kata gemuk kerana keturunan, saya rasa kurang setuju. Saya pun ada juga salasilah keluarga berbadan besar, tetapi macam yang saya kata tadi disiplin itu penting. Cara pemakanan kita juga sebenarnya memainkan peranan yang sangat penting dalam menjaga berat badan.

Bagaimana rutin pemakanan anda?


Ada orang kata, nasi menggemukkan, tapi jika kita ambil dengan kuantiti yang sedikit, ia tidak akan menggemukkan kerana macam kita orang Melayu, nasi sudah sebati dalam diri kita. Biasanya saya hadkan pengambilan nasi secawan atau dua senduk sehari.

Tekanan sering dikaitkan dengan kesihatan dan kecantikan, bagaimana cara anda mengatasi tekanan?

Saya akui tekanan sememangnya tidak elok untuk kesihatan dan ada yang pernah mengatakan kepada saya, kanser sebenarnya berpunca dari tekanan. Jadi jika saya tertekan, saya pastikan akan buat perkara yang saya suka, keluar dengan anak dan kawan-kawan. Saya juga tidak akan terlalu memikirkan sesuatu tekanan dan pada wanita di luar sana, pastikan ada sentiasa berasa tenang dan cool serta elakkan sikap panas baran.

Perkembangan terkini anda?

Buat masa ini saya tidak terlibat dengan apa-apa penggambaran kerana memberi tumpuan terhadap anak saya yang mengambil peperiksaan baru-baru ini. Namun sebelum itu saya baru sahaja menyelesaikan penggambaran telefilem Ibu, Mummy dan Mama terbitan Suhan Movie.  Dalam masa yang sama, saya juga menjadi Penasihat Kewangan kepada beberapa pihak.

Nasihat untuk gadis/wanita lain?

Sebagai wanita, yang mempunyai suami dan anak, pastikan akan ada tekanan yang datang. Jadi cuba elakkan hidup dalam keadaan tekanan dan hadapi dengan tenang. Selain itu, sebagai kaum hawa, amatlah penting untuk kita menjaga kecantikan dan kesihatan kita.

~ SH



 
Chatroom