Home » » Tip Penjagaan Rambut Wanita Bertudung

Tip Penjagaan Rambut Wanita Bertudung

Tip Penjagaan Rambut Wanita Bertudung

Pakai tudung kebiasaannya sinonim dikaitkan dengan rambut mudah berbau memandangkan ia terperap di bawah tudung. Tidak terdedah kepada udara dan matahari menyebabkan rambut itu cepat busuk.

Tapi itu semua hanya satu permasalahan kepada mereka yang langsung tidak menjaganya. Sebaliknya gadis dan golongan wanita yang bertudung kini sudah bijak menjaga rambut walaupun ia tersembunyi di bawah tudung yang dipakai.
Wanita Bertudung

Antara cara penjagaan termasuk rambut haruslah dicuci secara teratur iaitu dicuci selang dua atau tiga kali sehari. Syampu yang digunakan hendaklah bersesuaian dengan jenis rambut anda.

Selepas rambut dicuci, pastikan rambut anda dikeringkan dulu sebelum anda memakai tudung. Pemakaian tudung ketika rambut masih dalam keadaan basah akan menyebabkan rambut gagal bernafas dengan baik dan juga ia boleh mengakibatkan sakit kepala.

Memakai tudung menyebabkan rambut tertutup dan menimbulkan bau yang tidak enak kerana faktor kelembapannya. Oleh itu rawat rambut anda dengan ramuan rempah ratus sebulan sekali agar ia dapat mengekalkan keharuman rambut anda.

Pemilihan tudung daripada material kapas adalah sangat disarankan kerana ia mampu memberi pengaliran udara yang baik agar kulit kepala dapat bernafas dengan baik. Hendaklah juga sentiasa memastikan tudung sentiasa berada dalam keadaan bersih.

Elakkan memakai tudung yang berlapis-lapis ketika sedang beriadah kerana semakin tebal tudung yang dipakai semakin sukar kulit kepala untuk bernafas.



 
Chatroom