Home » » Merawat wajah cara tradisional

Merawat wajah cara tradisional

Merawat wajah cara tradisional

Melihat kepada jenama produk penjagaan kecantikan memang kadangkala boleh membuatkan kita keliru. Tidak tahu yang mana satu perlu dipilih kerana banyak yang lebih kurang sama. Persaingannya memang sengit, malah ada pengusaha menggunakan cara yang sedikit keterlaluan untuk menarik perhatian pembeli.

Memang kemunculan produk ini memudahkan cara. Tetapi tidak kurang yang masih setia mengamalkan kaedah penjagaan secara tradisional walaupun ada sesetengah menganggap ia lambat menunjukkan kesan. Ya, kaedah tradisional yang menggunakan sumber semula jadi memang mengambil masa yang lebih lama untuk dilihat kesannya, tetapi ia ternyata lebih selamat dan terjamin kebersihannya.

Penggunaan sumber semula jadi sama ada sayur-sayuran, buah-buahan atau tumbuhan penghias laman yang ada manfaat kesihatan dan kecantikan juga akan menjimatkan belanja kerana anda tidak perlu ke salun atau ke kedai untuk mendapatkan sesuatu produk.

Cara tradisional ini akan menjadikan kulit anda semakin gebu dan bersih setiap masa. Jika diamalkan selalu, anda akan mendapat kesan seperti yang diinginkan. Antara rawatan tradisional yang boleh dilakukan ialah.

* Wajah bersih dan cerah

Gunakan daun lidah buaya dan susu untuk mendapatkan wajah bersih dan cerah. Caranya amat mudah dengan mengambil lendir lidah buaya dan dicampurkan dengan susu. Ramuan ini kemudian disapu ke wajah, biarkan hingga kering dan dibilas dengan air suam supaya kotoran atau cela keluar.

* Melembapkan wajah

Untuk melembapkan kulit wajah, ambil buah pisang dan oleskan ke wajah seperti krim. Biarkan ia kering kemudian bilas dengan air bersih. Untuk kesan yang lebih baik, lakukan sekerap mungkin kerana bahan ini amat elok untuk kecantikan kulit supaya kelihatan lebih gebu.

* Menyegar dan memutihkan wajah

Limau nipis dan telur dapat dimanfaatkan dan dijadikan ramuan tradisional untuk membuat kulit wajah putih dan segar.

Caranya dengan memerah air limau nipis dan dicampurkan dengan kuning atau putih telur (pilih salah satu), kemudian sapukan ke keseluruhan wajah selama beberapa minit hingga ia kering. Sebaik kering, bilas dengan air suam. Lakukan sekerap mungkin untuk kesan yang ketara.

* Wajah berminyak

Untuk menangani masalah ini, ambil potongan limau nipis dan tomato. Racik tomato hingga halus dan perahkan sedikit limau nipis. Sapukan secara lembut pada muka. Lakukan berulang kali pada seluruh wajah dan bilas.

~ Metro



 
Chatroom