Home » » Tip Pemakanan Untuk Si Kurus

Tip Pemakanan Untuk Si Kurus

Tip Pemakanan Untuk Si Kurus

Adakah anda dalam kategori terlalu kurus? Dengan menggunakan kaedah BMI (Body Mass Index), BMI yang kurang daripada 19 untuk wanita dan 20 untuk lelaki boleh diklasifikasikan sebagai kurang berat badan atau terlalu kurus.

Jadi apa perkara yang boleh anda lakukan untuk menaikkan berat badan kepada berat yang lebih normal? Sebagai ‘pembakar tenaga’ (menghadapi kadar metabolism yang tinggi), pemakanan dan senaman adalah cara terbaik untuk anda memperoleh berat badan unggul. Selain itu lakukan perkara ini:

1. Tambahkan jumlah kalori tetapi elakkan makan secara berlebihan. Anda boleh makan dalam kuantiti yang sederhana, tetapi kerap. Pastikan setiap pemakanan anda diambil pada waktu yang sepatutnya.

2. Pilihlah makanan yang padat dengan khasiat , berbanding makanan yang tinggi khasiat. Antara makanan yang disyorkan ialah susu dan putih telur.

3. Biasakan bersenam. Anda akan mempunyai lebih tenaga dan darah berjalan dengan lancer. Anda juga mesti cukup tidur.

4. Untuk menambahkan sedikit berat badan, anda perlu mengambil makanan yang kaya kalori yang dating daripada tambahan karbohidrat dan bukannya lemak (30% kalori atau kurang). Seimbangkan dengan senaman dan latihan kekuatan.

5. Makan secara kerap dan tambahkan saiz hidangan apabila anda mampu melakukannya.

6.Campurkan serbuk colat atau susu segera bersama bersama segelas susu. Bagi buah-buahan. Pilihlah yang kaya kalori seperti pisang dan nanas. Elakkan buah-buahan yang kaya dengan air seperti tembikai dan anggur.

Sumber: Mingguan Wanita



 
Chatroom