Home » » Fungsi bola senaman dan manfaatnya

Fungsi bola senaman dan manfaatnya

Fungsi bola senaman dan manfaatnya

Penggunaan bola sebagai satu alatan senaman boleh menambah variasi kepada amalan penjagaan kesihatan fizikal dan mengelakkan rasa bosan ketika bersenam.

Dikenali sebagai 'Swiss Ball', sempena nama negara pengeluarnya, bola senaman juga mempunyai pelbagai nama lain termasuklah bola keseimbangan, bola kecergasan, bola badan, bola gimnasium, bola yoga dan sebagainya.

Fungsi bola senaman pada asalnya digunakan sebagai peralatan terapi anggota badan bagi kanakkanak yang menghadapi masalah lemah fizikal.

Melihatkan keberkesanannya, penggunaannya semakin berkembang dan diperluaskan dalam pelbagai jenis senaman yang berfungsi membantu mengempiskan perut, mengecilkan paha dan membuang lemak pada bahagian tertentu.

Selain membantu menguruskan badan, bola senaman juga sesuai untuk mengurangkan masalah sakit belakang.

Bola senaman diperbuat daripada PVC lembut dan elastik. Ia didatangkan dalam saiz diameter 35 sentimeter (sm) hingga 85 sm.

Senaman menggunakan bola ini boleh digunakan dengan cara berbaring dan meniarap di atas bola. Selain itu, anda boleh mengangkat bola menggunakan kaki dan meletakkan kaki di atas bola sambil melakukan tekan tubi dan duduk bangun.

Untuk menguatkan otot kaki, anda boleh berbaring sambil meletakkan bola di celah kaki dan angkat serta kedua-dua tangan lurus di sisi.

Penggunaan bola senaman menjadi pilihan memandangkan harganya mampu dimiliki, selain boleh dilakukan di rumah.

Setiap rutin pergerakan hendaklah diulang sebanyak lapan kali dan peruntukkan masa sekitar 30 minit hingga 45 minit bagi setiap sesi senaman untuk hasil terbaik.

Bagi yang suka melakukan tekan tubi, anda boleh berbuat demikian dengan meletakkan bola di lantai dan kedua-dua kaki di atas bola, tangan di kepala dan angkat kepala serta bahu ke paras dada.


Manfaat dan kaedah senaman

- Membuang lemak paha.

Baring di atas bola, tegakkan badan ke hadapan lalu angkat satu kaki di atas bola.

- Membuang lemak di perut.

Tolak badan ke hadapan, angkat dada, luruskan kaki dan angkat tangan ke paras telinga.

- Menguatkan otot kaki.

Baring di lantai, letakkan bola di celah kaki dan angkat manakala tangan lurus di sisi.

- Mengempiskan perut.

Letakkan bola di atas lantai. Letakkan kaki di atas bola, letakkan tangan di kepala dan angkat kepala dan bahu ke paras dada.

- Mengatasi masalah sakit belakang.

Masih dalam kedudukan sama, kaki diluruskan dan diletakkan di atas bola. Tangan letak di sisi, angkat dada dan badan lurus.

- Menguatkan otot paha, kaki, pinggang dan sisi badan.

Ulangi langkah sama tetapi kali ini angkat sebelah kaki dan bengkokkan. Tangan kanan angkat buat bentuk L manakala tangan kiri masih memegang bola.

Oleh Nasuha Badrul Huzaini



 
Chatroom