Home » » » Berpantang sendiri di rumah atau di kampung?

Berpantang sendiri di rumah atau di kampung?

Berpantang sendiri di rumah atau di kampung?

Berpantang sendiri atau di kampung? Itu antara persoalan sering membelenggu kebanyakan bakal ibu yang menanti saat melahirkan cahaya mata tersayang.

Baik ibu muda yang tidak mempunyai pengalaman berpantang atau yang sudah berpengalaman, kedua-duanya pasti mengidamkan waktu berpantang bukan saja selesa malah tidak mencetuskan sebarang masalah terutama pada emosi diri.

Ada pendapat menyatakan berpantang sendiri di rumah dengan jagaan suami dan bidan terlatih lebih baik dan tidak membebankan ibu bapa yang sudah uzur di kampung.


Namun, ada juga yang menyangkal pendapat itu dengan beranggapan berpantang adalah saat apabila si ibu yang baru melahirkan bayi perlu berada di sisi dan dijaga sepenuhnya oleh ibu atau ibu mentua bagi memastikan diri terjaga rapi.

Hakikatnya, kedua-dua situasi itu mempunyai kelebihan serta kekurangannya dan ia juga bergantung kepada keadaan si ibu serta keselesaan masing-masing.

Waktu berpantang sememangnya saat paling penting kepada wanita selepas melahirkan bayi.Ibu perlu memikirkan cara paling sesuai dan memberikan keselesaan kepada diri serta bayinya dengan mengambil kira semua aspek berkaitan. Perkara ini bukan suatu yang boleh dipandang remeh kerana ia memberikan kesan jangka panjang kepada si ibu sekiranya tersilap membuat keputusan. Tidak kira apa juga pilihan, ia mestilah yang terbaik buat si ibu.

Berpantang sendiri di rumah dengan jagaan suami sememangnya mempunyai kelebihannya kerana ia turut memastikan si suami bersama-sama dalam proses berpantang serta tidak lepas tangan dengan menyerahkan tugas itu kepada orang tua semata-mata.Namun, sekiranya memilih berpantang di rumah, paling penting si ibu dan bayi mendapat penjagaan daripada bidan terlatih sepanjang tempoh berpantang. Bidan terlatih yang diupah untuk menjaga sepanjang tempoh itu akan memastikan si ibu dan bayi berada dalam keadaan baik dan pada masa sama, membantu proses penyembuhan.

Kini terdapat pelbagai pakej disediakan untuk membantu ibu berpantang termasuk penjagaan diri selepas bersalin, berurut, menjaga bayi, memasak serta mengemas rumah, bergantung kepada pakej dipilih. Situasi ini juga baik untuk semua pihak kerana ia secara tidak langsung tidak membebankan kedua-dua orang tua di kampung selain memberikan keselesaan kepada si ibu kerana dapat berpantang di rumah sendiri, Tidak salah sekiranya pilihan dibuat untuk berpantang di rumah kedua-dua ibu bapa di kampung atau di rumah mentua. Apatah lagi apabila ibu bapa masih kuat dan dalam keadaan kesihatan yang baik namun perbincangan perlu dilakukan terlebih dulu bagi memastikan segalanya berjalan lancar. Berpantang di kampung halaman juga pada dasarnya sama kerana ibu perlu melakukan rutin sama iaitu berurut, bertungku, menjaga pemakanan serta perihal diri yang diuruskan bidan terlatih.

Peranan suami

Suami masa kini perlu lebih peka dan menambah ilmu mengenai penjagaan isteri selepas bersalin.

Kebanyakan lelaki kurang pengetahuan mengenai cara menjaga isteri selepas bersalin dan ini sedikit sebanyak memburukkan keadaan.Namun, jika tidak tahu caranya tidak mengapa, si suami perlulah membantu isteri dari segi lain terutama berkaitan emosi kerana ia amat penting dalam tempoh berpantang .Suami boleh membantu dengan melakukan tugas harian di rumah dan menjaga cahaya mata yang lain.Jangan sesekali membebankan isteri dengan menyuruhnya melakukan tugasan harian sama seperti sebelum berpantang dan berilah dia masa untuk berehat.

Waktu berpantang ini amat penting kerana selain proses penyembuhan, pada masa sama saat ini emosi si ibu amat sensitif.

Langkah terbaik bagi suami yang menjaga isteri berpantang di rumah, perlu mendapatkan bidan terlatih untuk sama-sama menjaga isteri dan anak yang baru dilahirkan.

Namun sekiranya memilih untuk menghantar isteri berpantang di kampung, seelok-eloknya ambil cuti panjang untuk berada bersama mereka di kampung sekurang-kurangnya seminggu selepas kelahiran. Jangan sesekali lepaskan tanggungjawab itu sepenuhnya kepada ibu bapa di kampung tanpa membantu sedikit pun kerana ia pasti memberi kesan emosi kepada isteri .

Sekiranya tidak dapat tinggal di kampung dalam tempoh lama, suami perlulah lebih prihatin dengan sering menghubungi isteri dan ibu bapa di kampung. Sifat prihatin itu pasti dapat mengurangkan tekanan si isteri yang sering kurang tidur menjaga bayi yang baru dilahirkan.

Apa juga pilihan dibuat, fikirlah mengenai keselesaan dan kesihatan ibu yang baru melahirkan dan si kecil tersayang bagi memastikan tiada masalah yang berlaku di kemudian hari terutama berkaitan kesihatan dan rumah tangga.

Panduan sekiranya memilih berpantang di rumah sendiri:


- Menempah bidan terlatih atau tukang urut lebih awal bagi mengelak masalah tidak dapat bidan ketika waktu berpantang. Bincanglah antara suami dan isteri mengenai tempoh penjagaan mengikut keselesaan dan bajet anda.

- Mengambil pembantu sementara sekiranya mampu untuk membantu pengurusan rumah seperti mencuci pakaian dan mengemas rumah, ini mungkin penting bagi satu hingga dua minggu pertama selepas kelahiran kerana anda belum cukup kuat untuk melakukan tugasan rumah.

Namun sekiranya si suami mahu melakukan semua tugasan itu, pasti ia lebih menjimatkan dan menggembirakan.

- Menghantar anak lain ke taska atau pengasuh jika perlu. Sekiranya anda mempunyai anak lain terutama yang masih kecil, lebih elok dihantar ke taska atau pengasuh pada waktu siang. Ini bagi mengelak berlakunya tekanan sekiranya mereka meragam kerana kanak-kanak kecil masih tidak dapat memahami keadaan.

- Membeli barang dapur secara berkala (mingguan atau bulanan) atau mengikut keperluan. Untuk tujuan ini, pastikan senarai barang yang hendak dibeli disediakan kerana ia memudahkan suami. Kini segalanya di hujung jari dan anda boleh membuat tempahan secara dalam talian saja



 
Chatroom