Home » » 7 Khasiat Durian, Raja Segala Buah

7 Khasiat Durian, Raja Segala Buah

7 Khasiat Durian, Raja Segala Buah

Awet Muda
Durian mempunyai sumber vitamin C. Fungsi Vitamin C dapat mencantikkan malah melambatkan proses penuaan kulit serta wajah seseorang.

Pembekal Tenaga
Durian tinggi dengan karbohidrat. 100 gram durian bersamaan 21% karbohidrat. Badan kita memerlukan karbohidrat untuk memberi dan menambahkan tenaga.

Mencerdaskan Otak
Tahukah anda 200 pelajar di Twickenham ( Middlesex) school diuji kecerdasan dengan makan durian ketika sarapan, tengahari dan juga waktu istirehat? Hasil kajian menunjukkan kalsium buah durian tinggi dan berjaya membantu pelajar untuk fokus kepada pelajaran.

Cegah Masalah Tekanan
Durian mengandungi vitamin B6 dimana mambantu untuk kurangkan masalah tekanan. Durian mempunyai tryptophan dimana ianya sejenis asam amino yang dpt mengubah tubuh jadi serotonin iaitu mampu membuat badan lebih tenang, mood lebih gembira dan lebih baik.

Nutrisi Untuk Tulang Serta Gigi
Durian mengandungi kalsium, kaliu serta vitamin B1, B2. Kesemua ini dapat mempertahankan kesihatan tulang dan gigi anda.

Pencernaan Yang Sihat
Serat yang cukup tinggi dan membantu organ pencernaan berjalan dengan lebih lancar. Bagi mereka yang sentiasa sembelit dan sukar buang air besar, boleh cuba makan buah durian.

Cegah Masalah Kurang Darah (Anemia)

Buah durian mengandung folat serta zat besi yang memainkan peranan penting dalam mengatasi gejala anemia atau kurang darah.

Sumber vitdaily



 
Chatroom