Home » » Teknik Atasi Tekanan Perasaan / Stress

Teknik Atasi Tekanan Perasaan / Stress

Tekanan perasaan atau stress boleh dihindari jika anda berupaya meningkatkan kemampuan dan keyakinan diri untuk mengatasinya.

Cara termudah mengatasi stress ialah dengan mencari puncanya.Sekiranya beban kerja merupakan punca, berilah perhatian lebih terhadapnya dan cubalah menyelesaikan setiap masalah yang timbul dengan sebaik mungkin.

Punca stress amat penting diketahui jika tidak anda akan teraba-raba dan gagal mengatasi masalahnya.

Buat beberapa garis panduan yang menjadi keutamaan dalam menyelesaikan masalah anda. Cuba selesaikan satu persatu.

Teknik Melegakan Stress

Walaupun tidak dapat menyelesaikan keseluruhan stress anda, teknik berikut mampu mengurangkan kekusutan fikiran dan melegakan ketegangan anda.

1. Rehat seketika antara waktu kerja boleh melegakan ketegangan emosi, kekusutan fikiran dan ketegangan fizikal.

2. Merangka jadual kerja seharian anda. Berikan keutamaan kepada yang paling penting.Selesaikan satu persatu.

3. Bersikap realistik. Jangan bebankan diri anda jka tidak mampu melakukan sesuatu pekerjaan. Atau, lakukan secara beransur-ansur tetapi tetap.

4. Banyakkan pergaulan, jangan abaikan teman-teman atau keluarga sendiri semata-mata kerana terikat dengan jadual kerja yang ketat. Mereka adalah pembantu kita di dalam kesusahan.

5. Kerap bersenam dengan melakukan aktiviti-aktiviti fizikal yang boleh mengurangkan ketegangan. Ia juga mampu menyenyakkan tidur dan mengelakkan kerisauan yang tidak menentu.

6. Luahkan masalah anda kepada orang lain seperti pasangan anda, keluarga dan teman-teman yang mungkin boleh membantu. Hasilnya anda akan berasa lega.

7. Bercuti sambil berehat untuk merehatkan fikiran anda. Tidak perlu melancong ke luar negara, dalam negara sendiri sudah mencukupi.

8. Jangan memendam rasa. Kesilapan lepas dijadikan pengajaran bukannya dikesali untuk sepanjang hayat. Ingat, semua orang melakukan kesilapan dan kita tidak terkecuali.

9. Jumpa doktor atau pakar jika masalah tidak juga dapat diatasi; jangan segan berjumpa doktor atau pakar untuk mendapatkan khidmat kaunseling.



16 Komen:

Anonymous said...

saya sdg mengalami tekanan perasaan yang amat mendalam skrg ni...sy harap saya dapat mengatasinya.. kadang sy cuba untuk bertenang dan mengawal emosi, tapi saya xdapat...

KenderaPuspa said...

saya pun mengalami tekanan perasaan. kadang2 rasa nk bunuh diri pun ada.
"Cara termudah mengatasi stress ialah dengan mencari puncanya.Sekiranya beban kerja merupakan punca, berilah perhatian lebih terhadapnya dan cubalah menyelesaikan setiap masalah yang timbul dengan sebaik mungkin."
Kalau punca masalah adalah diluar kawalan kita, cmne kita nak selesaikannya....?

cik maz said...

mintak izin share yer (^_^)

Anonymous said...

saya juga mengalami pelbagai tekanan ..secara jujur nya saya dah tak tahan dengan semua tekanan in..sejak dari kecil hingga la umur saya 30an pelbagai perkara menimpa. hingga kan perasaan marah terhadap tuhan menjelmabegitu kuat..hari hari memikir apa la salah aku..dan apa yang tuhan nak pada aku..tah laa..iman ku dah tak sekuat dulu...(tennoterang@hotmail.com)

Anonymous said...

saya mengalami dari kecil hingga kini ..dugaan tidak pernah berhenti saya bukannya seorang yg mementingkan diri tetapi selalu dibuli dan ada yg mengambil kesempatan pd diri saya.saya sedang mengambil rawatan modan dan tradisional...mencari ilmu..tetapi saya sentiasa tidak terlepas dari tekanan ...jiwa saya makin tertekan dengan keadaan sekeliling..ya allah berilah hambamu ini kekuatan...

Anonymous said...

saya ada maslah rumah tngga yg agak serius,sy tak bolh nak bertenang bila suami ada dgn sy...saya jd mrh,benci,sampai tahap untuk bunuh diri..

Anonymous said...

sy juga sdg mengalami tekanan perasaan.sentiasa rasa xyakin pd diri..resah..sedih tiba2..malas..asik nk tdo....atau lebih kpd masalah kemurungan.sy mempunyai anak berumur 13 bln..kdg2 apabila terlalu tertekan..sy marah pd anak sy.especially bila dia mengganggu urusan kerja dan buat sepah. sy dan suami juga xseerat dulu.kami spt strangers yg duduk dibwh satu bumbung.klu berckp hanya sepatah kata..sy pn xmempunyai keinginan utk bersama.sy spt tiada erti dlm kehidpn..

Anonymous said...

saya saat ini punya masalah yg begitu berat sampai2 saya diperiksa k dokter karna saya terlalu cape n banyak tekanan pikiran, saya bingung memikirkan sesuatu hal yg harus saya pilih dalam kehidupan ini
yaitu masalh perasaan, di sisi lain saya berniat untuk mencintai sesama wanita dr pd mncintai pria tapi tdk dapat dimiliki n bisa menyakiti sesama wanita

Anonymous said...

saya ingin marah,ingin pergi jauh, sampai2 sudah tk semangat lgi untuk hidup
aku hanya bisa terdiam memendam rasa sakit n rasa stres ku ini
aku benar2 tak ada tempat curhat n belum menemukan jalan keluarnya
ibuku sudah tk ada,bapak ku tk peduli pdku
ya Alloh aku harus bagai mana

Anonymous said...

Anda ada masalah...?share dengan saya kt email saya {ayippy.cool77@gmail.com}

Anonymous said...

Aku nk mati.sppu,mk ck,pk ck,fmly aku sisih kn aku.aku nk mati.smua slh bg aku.knpa aku yg kna tnggung?

Anonymous said...

aku bosan la lau aku je y mengalah ape je mslh mst ak yg kne mengalah.aku pn plik la dr owg sekeliling aku baik pun jz nk ambl ksmptan je kan.ala nk lepas sesak.fmly plak tgk ak byk duit ske r xda duit skt aku pn buat xtw je.ak xtw mane ag mane y pergi..pening!!!!

BPositive said...

Bila saya stress saya dengar lagu ini,,,automatic stress saya hilang..

http://www.youtube.com/watch?v=uc_nVlfrqKQ

Anonymous said...

aq pon stress j rasa hari ny.ntahla kdg2 rasa cm nk menangis j skang ny.tp airmata xnk kuo jgak.rasa xhepy j.nk wt ape sumenye xd mud.aq xd tmpt nk luah ape yg terpendam dlm hati aq ny.tp aq cuba jgak utk tenangkan hati.aq cuba jgak utk senyum n ketawa.hrp kekusutan yg aq alami skang ny akan dpt jln penyesaiannya.

Anonymous said...

Saya jackd , ingin tahu bagaimana cara yg terbaik untuk menolong kawan saya yg mengalami tekanan perasaan yg agak serius. Dia seorang yg susah berkawan. Berbagai usaha dgn menasihati dan menyakinkan dia, dan juga rawatan dari doctor pakar.tetapi tetap degil dan sering membuat kacau apabila datang kerumah saya. Apakah cara lg yg terbaik untk membantu kawan saya. Jackd. From Kuala Lumpur.

Anonymous said...

Sy pn mengalami tekanan yg agk trk tp sy terpaksa pndm sorg2 je
x th gn sape nk luahkn...

Post a Comment

Affiliates

 
Chatroom