Home » » Bakteria Baik - Probiotik

Bakteria Baik - Probiotik

Setiap kali anda menikmati hidangan selepas ini, jangan lupa untuk mengucapkan terima kasih kepada bakteria baik di dalam sistem pencernaan anda.

Sistem gastrousus kita bukan sahaja mengandungi bakteria baik tetapi juga bakteria jahat (berbahaya dan membawa mudarat).

Kita memerlukan bakteria baik untuk menghalang atau mengehadkan pertumbuhan bakteria jahat yang tidak dikehendaki yang hidup di dalam tubuh kita.

Kewujudan bakteria jahat boleh menyebabkan kita mengalami masalah kembung perut, sendawa, sindrom usus rengsa (IBS), sakit perut, cirit-birit, sembelit, alahan makanan dan melemahkan sistem imun badan.

Merck Consumer Health Care (CHC) baru-baru ini melancarkan BION®3, makanan tambahan tiga dalam satu serba lengkap yang pertama di Malaysia – menggabungkan jenis 12 vitamin, 12 jenis zat mineral dan tiga probiotik secara unik dalam satu tablet.

Berbeza daripada multivitamin dan mineral tambahan lain yang boleh didapati di pasaran tempatan, BION®3 mengandungi kultur probiotik semula jadi Lactobacillus gasseri, Bifidobacterium bifidum dan Bifodobacterium longum yang merupakan bakteria baik untuk sistem penghadaman dan memastikan badan kita cergas dan sihat.

Bakteria ini bukan sahaja telah dibuktikan secara saintifik dapat membantu menggalakkan keseimbangan semula jadi antara bakteria baik dan jahat serta menyokong sistem penghadaman, malahan dapat meningkatkan kandungan khasiat dan bioketersediaan nutrien.

Menurut Pengarah Penyelidikan Pembangunan Antarabangsa/Kebangsaan bagi Merck CHC di Jerman, Dr. Stefan Henke, probiotik dalam BION®3 dipelihara secara hidup dan dilindungi dalam proses pengeluaran untuk memastikan kestabilan dan aktiviti probiotiknya.

Rumusan unik ini kemudian disediakan dalam bentuk tablet yang inovatif.

“Tiga lapisan perlindungan yang menyelaputi tablet memastikan probiotik dalam BION®3 dapat hidup dalam asid kuat perut dan terus berkesan sepanjang perjalanan dari mulut ke usus, di mana ia paling bermanfaat.

“Apabila sampai ke usus, BION®3 akan membebaskan 10 milimeter nutrien probiotik yang akan melekap pada dinding dalam usus dan mula ‘menakluki’ kawasan tersebut, sekali gus membina benteng pertahanan menentang bakteria jahat,” ujar beliau.

Kajian menunjukkan bahawa probiotik memberikan perlindungan terhadap penyakit gastrousus seperti sindrom usus terganggu, penyakit Crohn, ulser kolitis, dan alahan makanan.

Satu kajian yang dijalankan khusus ke atas BION®3 juga menunjukkan bahawa BION®3 dapat menguatkan sistem imun badan dan memendekkan tempoh selesema sebanyak dua hari.

Sementara itu, pakar pemakanan merangkap Setiausaha Kehormat Persatuan Kajian Kegemukan Malaysia (MASO), Dr. Norimah A. Karim menyifatkan penuaan, gaya hidup yang sibuk, tekanan dan diet kurang sihat adalah antara punca utama penyakit gastrousus.

“Ramai orang sedar tentang faktor ini dan implikasinya terhadap kesejahteraan badan tetapi malangnya, mereka sukar untuk membuat perubahan dalam dunia serba kompetitif hari ini.

“Orang ramai tidak sempat lagi untuk berehat seketika dan menikmati keindahan hidup,” kata beliau.

Dalam pada itu, Dr. Henke juga yakin BION®3 dalam bentuk tablet yang mudah dimakan dapat membekalkan semua nutrien penting kepada badan dan menjaga kesejahteraan badan.

“BION®3 sedia dijual di lebih 30 negara dan kami percaya BION®3 juga akan mendapat sambutan menggalakkan di Malaysia di mana penggunanya lebih arif dan prihatin tentang kesihatan,” jelasnya.

BION®3 ialah makanan tambahan kesihatan seimbang yang selamat dan berkesan dalam membekalkan multivitamin dan mineral dengan probiotik, tiga dalam satu yang pertama.

Kehadiran probiotik meningkatkan penyerapan vitamin dan mineral sambil melindungi sistem penghadaman dan menguatkan sistem imun badan.

Khasiat pemakanan tambahan ini dibekalkan dalam tablet tiga lapis yang melindunginya di dalam perut untuk memastikan probiotik yang berguna hanya dibebaskan apabila sampai ke usus.

BION®3 boleh didapati di semua farmasi utama di seluruh negara dalam botol 30 dan 90 tablet. Untuk maklumat lanjut, sila layari http://www.merck.com.my.

Apa itu probiotik?


Probiotik ialah bakteria baik yang terdapat di dinding usus untuk menjadikan kita kuat dan sihat. Ia menggalakkan kesihatan yang baik, menghasilkan keseimbangan dan membantu sistem penghadaman berfungsi dengan baik.

Fakta yang anda perlu tahu mengenai sistem gastrousus anda:

* Ekosistem yang kompleks terdiri daripada lebih 400 spesies bakteria

* Terdiri daripada bakteria baik dan bakteria jahat

* Bakteria baik ialah penghuni normal di dalam usus dan tidak membawa mudarat kepada badan. Ia membantu menggalakkan penghadaman dan penyerapan nutrien yang lebih berkesan ke dalam tubuh

* Bakteria baik membantu menghalang atau mengawal pembiakan bakteria jahat yang tidak diingini atau patogen yang turut hidup di sana. Disebabkan wujudnya bakteria baik dan bakteria jahat di dalam perut kita, maka kita mestilah memastikan keseimbangan populasi mereka.

Walau bagaimanapun, terdapat beberapa faktor dan keadaan yang boleh mengganggu populasi bakteria baik ini iaitu penuaan, stres, pengambilan antibiotik, pil pencegah kehamilan, gaya hidup yang tidak sihat dan diet tidak seimbang.

Gangguan keseimbangan di dalam sistem gastrousus boleh menggalakkan pembiakan bakteria jahat dan meningkatkan risiko penyakit keradangan, penyakit berjangkit dan bermacam penyakit lain lagi.

Apakah yang terjadi apabila keseimbangan mikroflora usus terganggu?

Gejala yang perlu diperhatikan ialah kembung perut, senak perut, sakit perut, cirit-birit dan sembelit. Hilang selera makan, jangkitan dan alahan kulit juga menjadi petanda masalah keseimbangan mikroflora usus.

Konsep inovatif BION®3: Apakah keistimewaannya?

* Suplemen tiga lapisan (probiotik, multivatamin dan mineral) dengan saluran pelindung gastrousus. Saluran pelindung ini melindungi probiotik daripada asid gastrik perut dan asid hempedu serta membolehkan ia sampai ke bahagian duodenum usus dalam kuantiti yang mencukupi untuk bertindak balas dengan berkesan

* Suplemen multivitamin dan mineral lengkap yang mengandungi probiotik yang diawet secara hidup dan dilindungi semasa proses pembuatan. Kestabilan dan aktiviti kultur probiotik ini adalah dijamin. Jangka hayat Bion®3 adalah selama 2.5 tahun

* Gabungan tiga jenis probiotik boleh memberikan perlindungan sepenuhnya kepada saluran gastrousus. Laktobasilus gasseri aktif di sepanjang usus kecil manakala Bifidobakterium bifidum dan Bifidobakterium longum aktif di bahagian bawah usus kecil hingga ke kolon.

Gabungan unik ini memberikan perlindungan sepenuhnya daripada bakteria jahat yang mungkin ada di sepanjang saluran gastrousus.

Kebaikan probiotik untuk kesihatan yang terbukti secara klinikal:

* Meringankan serta mengurangkan gejala alahan terhadap laktosa (susu)

Enzim laktase menukarkan laktosa (di dalam produk tenusu) kepada glukosa dan galaktosa yang boleh digunakan oleh tubuh kita. Mereka yang menghidap alahan terhadap laktosa mempunyai tahap enzim laktase yang tidak mencukupi.

Ini bermakna laktosa tidak boleh dihadamkan dan diserap, mengakibatkan cirit-birit, senak perut, kembung perut dan sakit di bahagian abdomen. Probiotik seperti Laktobasilus gasseri menghasilkan laktase, oleh itu ia dapat membantu meningkatkan tahap enzim yang rendah sekali gus mengurangkan gejala alahan ini.

* Meningkatkan penghadaman

Mikroflora usus yang seimbang mempunyai kesan positif ketara terhadap penghadaman. Ia membantu mengawal ketidakhadaman dan senak perut selepas makan.

* Meningkatkan penyerapan mineral

Probiotik juga membantu meningkatkan penyerapan mineral seperti kalsium, magnesium dan fosforus di dalam badan.

* Menghasilkan vitamin
Probiotik berkeupayaan menghasilkan vitamin seperti dan vitamin C dan beberapa jenis vitamin B.

* Melegakan gejala cirit-birit

Probiotik telah terbukti secara klinikal dapat melegakan gejala cirit-birit dan memendekkan tempoh serta kekerapan cirit-birit. Probiotik memulihkan keseimbangan mikroflora, yang menjadi tidak seimbang akibat sesetengah ubat seperti antibiotik yang membunuh semua jenis bakteria termasuk bakteria baik.

* Menguatkan sistem ketahanan badan

Sistem gastrousus ialah organ ketahanan badan yang terbesar bagi tubuh. Keadaannya yang menentang bakteria dan merupakan sistem yang seimbang dapat melegakan tekanan imunologi yang dikaitkan dengan sistem badan yang tidak sihat.

Telah terbukti bahawa probiotik mempunyai kesan anti-kolonial ke atas bakteria yang memudaratkan. Kesan positif lain seperti menghalang penghasilan bahan toksik (kesan sampingan daripada metabolisme badan atau dari bakteria jahat) juga telah dibuktikan.

Probiotik juga didapati memberi kesan positif ke atas beberapa penyakit gastrousus seperti IBS dan penyakit radang usus. Kajian terkini menunjukkan bahawa dengan pengambilan probiotik yang teratur, selesema biasa dan gejala yang teruk dapat dikurangkan.

* Hidup sihat dengan vitamin dan mineral

Vitamin ialah faktor bersama bagi mekanisme enzim dan hormon, mempengaruhi perkembangan dan fungsi organ yang berlainan, menjadikannya faktor pelindung penting bagi sel.

Mineral ialah komponen struktur bagi makro-molekul (tulang hormon) dan merupakan sebahagian daripada cecair tubuh. Ia juga adalah sebahagian daripada enzim dan tindak balas berenzim, iaitu sebagai penghubung serta membantu memindahkan dan membebaskan oksigen (seperti unsur besi dalam eritrosit dan sel otot).

Oleh: SHAFINAZ SHEIKH MAZNAN



0 Komen:

Catat Ulasan

 
Chatroom