Home » Tip Menjadi Pekerja Yang Profesional

Tip Menjadi Pekerja Yang Profesional

JADILAH PEKERJA YANG PROFESIONAL

Profesional itu tidak hanya disandang oleh mereka yang bekerja di gedung pejabat besar atau para bos yang memakai blazer dan bertali leher sahaja. Profesional boleh diterapkan sejak usia 20-an. Dengan bersikap professional maka orang lain akan lebih menghormati kita. Namun kebanyakan dari kita ada yang bingung, bagaimana cara bersikap profesional itu.

Berikut ini beberapa cara bersikap profesional:



1. Melaksanakan tugasan walau tiada mood
Mood. itu sangat wajar, namanya juga manusia. Yang tidak baik, apabila mengganggu ritma kerja. Apalagi mengganggu keseluruhan sistem. Kecenderungan moody biasanya dialami oleh perempuan. Meskipun demikian, tidak tertutup kemungkinan boleh juga terjadi kepada lelaki. Jadi bagaimana? Ia melibatkan psikologi. Yakinlah saja bahawa kita yang mengendalikan mood, bukan sebaliknya.

2. Marahlah pada tempatnya
Marah itu juga semula jadi. Menjadi tidak baik, jika marah kita berantai alias tidak selesai-selesai. Dan menjadi tidak baik juga jika marah kita pada satu hal, dilampiaskan pada hal lain. Atau pada satu orang, lalu dilampiaskan pada semua orang. Posisi menentukan kadar kemarahan. Bukan kerana posisi lebih tinggi, lalu bebas marah-marah ke posisi yang lebih rendah? Atau merasa terseksa kerana tidak boleh marah ke posisi yang lebih tinggi dari kita? Segera dinginkan kepala dan hati kita. Buang tenaga kemarahan itu sejenak dengan cara yang lebih baik.


3. Cepat faham
Jika anda tergolong orang yang lambat faham sesuatu, anda perlu berubah. Orang akan malas dan benci berurusan dengan kelembapan. Apalagi di zaman internet dan teknologi ini. Siapa yang leka dia yang tersingkir.


4. Melakukan yang terbaik
Meski yang kita terima kurang atau tidak sebanding dengan yang kita kerjakan, kita perlu terus melakukan yang terbaik. Berani membuat keputusan bererti berani terima risiko Jika sejak awal tidak mampu atau tidak suka dengan tanggungjawab yang diberikan mengapa menerima kerja tersebut. Jika mahu menjadi profesional, jadilah orang yang bertanggungjawab.


5. Menepati janji
Man in honour, keeps his words. Berhati-hatilah dalam menjanjikan sesuatu. Jangan amalkan suka membuat janji-janji palsu.



Affiliates

 
Chatroom