Home » » Koleksi Kata-Kata Hikmat (Hikmah)

Koleksi Kata-Kata Hikmat (Hikmah)

Kata-kata hikmah ini merupakan koleksi kata-kata mutiara indah yang sesuai dijadikan motivasi dan pengisian jiwa.

Jangan berputus-asa kerana biasanya anak kunci terakhirlah yang dapat membuka kunci.

Kemahuan yang tinggi akan mengubah persepsi seseorang terhadap sesuatu sehingga yang mustahil pun boleh terjadi.

Lebih baik berusaha menyalakan lilin dari menyumpah kepada kegelapan.

Jangan takut dan segan untuk setiap tindakan yang anda lakukan.Seluruh kehidupan adalah satu ujian.

Orang yang berjaya ialah orang yang melakukan tindakan yang tidak mampu diimaginasikan oleh orang lain, malah tidak mampu dilakukan oleh orang besar sekalipun.

Sebelum mencela pasangan hidupmu, bayangkan mereka yang masih menghiba untuk dikurnia jodoh.

Kata-kata Hikmah Pujangga

Manusia yang berjaya akan memperolehi keuntungan daripada kesilapannya, dan mencuba lagi dengan cara yang lain.

Berani Berkorban dan Berubah, Kejayaan adalah Ganjarannya

Setiap perkara ada gantinya. Setiap perlakuan ada ganjarannya. Setiap kejadian ada hikmah di sebalik kejadiannya.

Lawati : Koleksi Cinta

Tiada jalan singkat untuk kita sampai ke sesuatu destinasi yang sememangnya jauh. Perjalanan tetap melibatkan langkah demi langkah dan tingkat demi tingkat.

Nabi Muhammad pernah berkata, (Amal yang paling disukai Allah adalah amal yang dilakukan secara terus menerus sekalipun sedikit (HR Bukhari dan Muslim daripada Aisyah)
Kegagalan bermakna bahawa anda belum berjaya lagi.

Orang yang gagal adalah orang yang tidak mampu mengurus masalah.Hanya manusia yang mampu mengurus masalah sahaja yang boleh berjaya.

Orang yang berjaya juga mampu menimbulkan perasaan kagum serta takjub orang lain kerana kejayaan dan kehebatannya

Orang yang berjaya tidak hidup di pinggir peristiwa, bukan orang yang kosong tanpa nilai dan bukan orang yang hanya menjadi pelengkap

Belajar dari pengalaman adalah guru yang paling baik. Jatuh pada lubang yang sama adalah suatu kebodohan.

Sayidina Ali menyatakan “Kalau engkau ingin menjadi raja, maka pakailah sifat qona’ah (puas). Kalau engkau ingin syurga dunia sebelum syurga akhirat, pakailah budi pekerja yang mulia”.

Apabila anda kaya,fikirkanlah saat-saat anda pernah miskin dahulu.

Antara akhlak orang yang berjaya adalah optimis dan tidak berputus asa, mampu memperbaiki kesalahannya dan keluar daripada krisis serta mengubah kerugian menjadi keuntungan

Baik kaya adalah kaya hati, sebaik-baik bekal adalah takwa, seburuk-buruk buta adalah buta hati dan sebesar-besar dosa adalah berdusta

Kecantikan yang abadi terletak pada keelokkan adab dan ketinggian ilmu seseorang, bukan terletak pada wajah dan pakaiannya.( Hamka).

Orang yang takut menghadapi kesukaran selamanya tidak akan maju. (Home)

Yang dikatakan kawan bukanlah orang yang sentiasa memuji-muji kamu, tetapi adalah orang yang dapat menunjukkan kesalahan kamu.

"Dan berbuatlah kamu akan kebaikan supaya kamu mendapat kemenangan." (Surah al-Hajj:77)

"Maka sifat sabar itu adalah sikap yang baik, dan hanya Allah sahajalah tempat meminta pertolongan" (Surah Yusuf:18)

Berunding cerdik dengan pandai, faham dua menjadi satu.

Yang paling kita perlukan dalam kehidupan ialah adanya seseorang yang selalu memberi semangat untuk melaksanakan hal-hal yang dapat kita kerjakan. (Davey John Schwartz)

Sabar penghilang penat, tekun pembawa dekat.

Lebih berharga mutiara sebutir daripada pasir sepantai.

Terbang bangau sepanjang hari, ke tasik jua akhirnya dicari.

Biar kamu tidak cantik di mata penduduk bumi tetapi namamu menjadi perbualan penduduk langit.

Siapa yang banyak bicara, banyak pula salahnya; siapa yang banyak salah, hilanglah harga dirinya; siapa yang hilang harga dirinya, bererti dia tidak warak; sedangkan orang yang tidak warak itu bererti hatinya mati. (Saidina Ali Abu Talib)

Sabda Rasulullah s.a.w: "Akhlak yang buruk merosakkan amal seperti cuka merosakkan madu."

Kita sering mengimbas kembali kenangan lalu tetapi jarang sekali berusaha untuk mengejar impian hari esok.

Manusia yang berbuat baik dengan mengharapkan sesuatu balasan bukanlah manusia yang jujur. Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat, asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh dengan agama Allah. (Surah Al-Baqarah:214)

Kekitaan yang erat tiada yang berat.

Jika pada awalnya anda tidak berjaya,cubalah cari kembali arah haluan yang pernah anda lemparkan ke dalam tong sampah.

Tunjuk menjadi telaga budi, ajar menjadi suluh hati

Belajarlah berdiri dahulu sebelum cuba untuk berlari.

Kekayaan yang hilang boleh dikejar dengan usaha yang bersungguh-sungguh.

Kesihatan yang hilang boleh diperoleh dengan ubat-ubatan yang baik tetapi masa yang hilang sekali hilang akan terus hilang.

Jadilah seperti pohon kayu yang berbuah lebat, dibaling dengan batu dibalas dengan buah.

Follow me : http://twitter.com/luvhaniey



382 Komen:

Awanama berkata...

ISI-ISI YANG PADAT DAN RINGKAS.

Putera5507 berkata...

i like pink also..hihh

Awanama berkata...

hmm...sya sedih la

Awanama berkata...

=)..i like it..

Awanama berkata...

nice...

Awanama berkata...

bagus.. menarik

Awanama berkata...

Belajarlah berdiri dahulu sebelum cuba untuk berlari......hahahaha

Awanama berkata...

stiap apa yg berlaku smua ada sebabnya,,,,mngkin pada hari ini kta ditimpa dgn plbagai masalah....tp kta xtau pe yg akan kta dpt pd sok ari sbg ganjaran diatas kesbran kta...

Awanama berkata...

minta izin pemilik blog ntuk copy paste.

Kak Mahh berkata...

Minta izin ...salin..

Awanama berkata...

cun....
have a nice day

Awanama berkata...

bagus...

Awanama berkata...

izin share

Awanama berkata...

ma'nyozzz

Awanama berkata...

minta izin untuk berkongsi kata kata hikmah di perhimpunan pagi di jabatan kami. t.kasih. semoga di Rahmati Allah.

Awanama berkata...

tahniah, teruskan usaha murni. mohon untuk dishare...

Awanama berkata...

pdat..

cikGu aMin berkata...

minta izin copy yer

cg nang berkata...

sangat baik penulisan anda....

Awanama berkata...

ana nk amek satu yew..

Awanama berkata...

menarik..thnx 4sharing..^^

Awanama berkata...

Jarak antara lidah dan hati hanya sejengkal.. tapi sering berbeza pendapat. - acoi

Awanama berkata...

fikirlah yang terbaik kerana ia tidak sia-sia bahkan membawa hati mu ke suatu tmpt bernama kedamaian

Awanama berkata...

minta izin salin ye......

Awanama berkata...

mohon izin share...bleh kan..

Awanama berkata...

Banyak yang boleh jadikan panduan dalam kehidupan...minta izin share....

Awanama berkata...

minta izin share.....

Awanama berkata...

..ckgu sye soh cri kte2 hikmah tok stdy ..mx izin ..sye nk copy .. (:

Awanama berkata...

minta izin untuk dikongsi ye..tq

Awanama berkata...

camne nak tulis kata hikmat sendiri. ape2 pun bleh ke.........

Awanama berkata...

intk izin share

semanis bicaraku berkata...

mintak izin shre yea....

Awanama berkata...

minta izin copy yek terima kasih

Awanama berkata...

minta izin utk copy..

~alish~

Awanama berkata...

minta izin copy

Awanama berkata...

sy mtk izin tk copy ye..

Awanama berkata...

minta izin copy untuk dibuat penanda buku..

gopa berkata...

kethui lha ape2 yg kite rase, lau adew rase suke, terus trg lh ckp yg kite mmg suke

Awanama berkata...

minte izin utk copy ye..trima kasih

Awanama berkata...

minta izin tuk copy ye...tq

Awanama berkata...

Hidup utk bkrja..dan bdoa utk mdapat redho nyaa..(^^;)

Awanama berkata...

minta izin copy ye..utk ltak dlm buletin hehe..thanks

Miera berkata...

nx copy leh x???thanxs...huhu

Awanama berkata...

nice..
mntk izin nk copy yer..

Awanama berkata...

mntk izin copy..

Awanama berkata...

ok jgk nie....

Awanama berkata...

kata-kata yg baik...

Awanama berkata...

nice.....
kadang2 kata yang simple tu buat
kita menginsafi dri :-)

Awanama berkata...

Sye pn nk mntk izin copy ya? Tima kasih..

Awanama berkata...

terima kasih....kata2 dlm blog ni sgt memberi kesan yang mendalam dlm hati saya..thks a lot..nk share ye...to make my friends realize about it..

Awanama berkata...

SIMPLE N BEST..GUD WORK
KEEP IT UP

zul hafiz berkata...

maksud yang mendalam....

siti noorain mohd hashim berkata...

nice!!

eisya berkata...

wow!!! cantik lah....

Awanama berkata...

Wah!!! Deeppp..

zul hafiz berkata...

usaha lif kejayaan..teruskan............

zul ashraff berkata...

kalau makan nasi biar sampai habis.........

Awanama berkata...

thanx...

Awanama berkata...

nk mtk share boleh kn??

Awanama berkata...

Thanks for the words. :)

Awanama berkata...

mx izin nk c0py ...

emoesea berkata...

izinkan dikongsi :)

firdaus berkata...

Kata-kata mempunyai maksud yang tersendiri...time kasih....

zul hafiz berkata...

do the best,you will get the best...........

Awanama berkata...

bgus .. ak suka ne . add ak Prince Inda' House d facebook . okei .

zarina berkata...

bagus la blog ni...nk copy blh x?hehehe

Awanama berkata...

MINTE IZIN NK COPY YEP..
:)

mimik berkata...

saya suka kata2 hikmah yg tdpat di dlm blog si pemilik......sungguh indah setiap kata yang d lakarkan.....kalau boleh update sllu eh..... suka ssgggtttt

Awanama berkata...

minta izin utk saya baca dan tenangkan hati dengan damai dan penuh pengamatan

Awanama berkata...

pengisian yg amat bermakna..minta izin copy ea. :)

Awanama berkata...

Maksud Ayat Al-Qur'an Surah Al BAqarah 214?

Awanama berkata...

terima kasih..mintak izin copy

jah berkata...

salam singgah..minta izin copy ye..tq

Awanama berkata...

minta izin copy ekk..

Awanama berkata...

mnx izin copy ea....

Awanama berkata...

mnta izin mengcopy yea..:)

Awanama berkata...

saya pun

Awanama berkata...

mintak izin share dlm fb

Awanama berkata...

terbaekk la ayat2 kt dalam blog ni...pinjam ayat2 ni yer tuk buat pedoman diri...

sheree amri anuar berkata...

minta izin copy yer.. hehhee

Awanama berkata...

mintak izin copy 1 2 ayat.. :)

Awanama berkata...

nk mtk izin copy....;)

Awanama berkata...

minta izin copy dan share. TQ

Awanama berkata...

minta izin nak copy..thanks

Awanama berkata...

minta izin nak copy ya.....terima kasih.....mau baca utk assmbly next month

Awanama berkata...

minta izin nk copy ye......terime kasih bnyk2.....

Awanama berkata...

sgt bermanfaat utk dijadikan sbg kata-kata semangat dikala mghadapi cabaran dan dugaan..mohon dikongsi...

Awanama berkata...

harap ramai manfaatkan kata2 hikmah ni..
dan sebarkan kpd org d sekeliling kta..
wlpn sudah era modenisasi..usahakn kta2 kita dpt d sampaikn dan d fahami.
krna kita thu kebiasaanya akn d katakn kolot..jadi sma2 lah berjuang..Allahuakhbar
(harap d fahami)

Awanama berkata...

terima kasih..nk mntk izin copy ye..

Awanama berkata...

terbaik...

Awanama berkata...

mntx izin copy

Awanama berkata...

kata2 y best...
izinkn sy mengambil sedikit kata-kata diatas..

Awanama berkata...

mintak izin nak copy yer..tq

Awanama berkata...

kata2 yg sgt membina..saya sgt suka...mtk izin utk copy paste..utk kegunaan harian.

aFiz TypewRiTer berkata...

copy paste dalam buku ! haha , kje skola beb

Awanama berkata...

SAYA MINTAK IZIN NAK COPY YE..AYAT2NYE BAGUS.TERIMA KASIH

♥ MiMi ShAliZa ♥ berkata...

mintak izin copy paste yer...

Awanama berkata...

SLM.. MINTA IZIN COPY YE..

Penjana Minda Strategik berkata...

Minta Izin Untuk Share yerr

Awanama berkata...

Wahh , sangat bagus ! Saya nak buat mural dengan kata2 hikmah . Saya mahu copy :) TerimaKasih :)

Awanama berkata...

minta share yer...tq

Awanama berkata...

kelmarin dan malam tadi sudah berlalu, hanya tinggal hari ini dan esok, esok pun belum tentu.....

Awanama berkata...

menarik... minta izin copy & paste

Awanama berkata...

tq. terima kasih, mohon izin saya guna dan sebar kata-kata indah ini

Awanama berkata...

mohon izin untuk salin & dikongsi bersama rakan2 yg lain ye..terima kasih..

Awanama berkata...

mohon share

Awanama berkata...

minx copy juge...halal

shidah berkata...

minta izin copy paste ya.. tk bnyk2!!!

Awanama berkata...

terima kasih, memang saya cari-cari kata-kata yang amat indah ini.minta dikongsikan bersama terima kasih.

whiteroses91 berkata...

mohon copy and share ea..=))

Awanama berkata...

bgus...

Awanama berkata...

suka baca pnulisan ni.ia mberi smgat kpda sya.. mnta izin salin yea...

Awanama berkata...

izin share ea...

Awanama berkata...

minta izin utk copy ye.

^_^.
thanx..

Awanama berkata...

nice... mntk izin copy eykk .:)

Awanama berkata...

Mohon share..t.ksh

Awanama berkata...

Mohon izin share/copy..t.ksh<>

ummiiza berkata...

Mekasih... nk minta izin tuk copy...

Awanama berkata...

mtak izin copy tau...hehe..terima kasih have a nice day ya

4TH FLOOR TEAM berkata...

Salam....
Kata2 yg mberangsangkn...
selamat berpuasa semua...

miey chan berkata...

mohon dishared ya,...

Awanama berkata...

minta izin share

Awanama berkata...

minta izin share ya... hehehe

Awanama berkata...

mohon izin.. xerox serangkap dua..

Awanama berkata...

w0w

Awanama berkata...

Minta izin copy ye...

Awanama berkata...

sungguh bermakna,dan baik utk direnungi..

Awanama berkata...

sgt bgus....mintk copy ye...

nOr aIsHa bT tOaSinG berkata...

assalam..smat lh..nk mnta izin tuk copy paste ek utk djadikn kata motivasi..i also like pink n purple..nice blog..

Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine berkata...

nak amek satu quote tu leh :)

Awanama berkata...

mintak izin

Awanama berkata...

boleh buat banyak lagi tak???????????

Awanama berkata...

copy yer....thankss....

Awanama berkata...

.Sahabatku………
seberat apapun masalahmu
sekelam apapun beban hidupmu
jangan pernah berlari darinya
ataupun bersembunyi.............................?????

Awanama berkata...

Be The Best, Beat The Rest.....
Jangan jadi macam Raksaksa yang selalu menyusahkan orang,jadilah macam Ultraman yang selalu menolong orang....hehehe...

Awanama berkata...

Be The Best, Beat The Rest.....
Jangan jadi macam Raksaksa yang selalu menyusahkan orang,jadilah macam Ultraman yang selalu menolong orang....hehehe...

Awanama berkata...

bagus utk renungan bersama..

IBNU ZAFRI berkata...

mohon di copy..

Awanama berkata...

sangat bagus.. minta copy ye.. trimakasih

Awanama berkata...

Terbaik yang pernah saya baca

imtisal_sholehahtobe berkata...

salamunalyk...minta izin copy ya...

Awanama berkata...

Minta izin baca & share pada yg lain2...

Awanama berkata...

nak copy paste gak ,minta izin

A.Z.M.A.H berkata...

izin copy

Awanama berkata...

mintak izin share

Awanama berkata...

nk copy ye,,,mtk izin..

Awanama berkata...

can i copy this?

Awanama berkata...

mohon share

is91 berkata...

terbaik!.. Tambah lagi.. :)

Awanama berkata...

boleh copy x?

Awanama berkata...

nak copy bole??

zs berkata...

salam, izinkan sy share, nak buat bahan utk LDP(Lajnah Dakwah & Penerangan kolej kediaman),
-student (n_n)

fiqa comey berkata...

minta izin ae? nak copy? hehehe

Awanama berkata...

sy nk minta izin... nak copy boleh????????

Awanama berkata...

mintak copy ye

Awanama berkata...

Sy nk mntk kbnaran utk copy ya...

Awanama berkata...

mintak copy ye...apapun ianya hebat

Awanama berkata...

ALHAMDULILAH...KATA-KATA HIKMAH..COPY YE

Awanama berkata...

TERIMA KASIH..YANG BAIK..SAMA2 KITA SEBARKAN..SEMOGA SEMUA MENDAPAT KEBERKATAN..

Awanama berkata...

minta izin copy. terima kasih.

Awanama berkata...

Nk copy...Nk copy..Terima kasih

Awanama berkata...

sungguh menarik..

Awanama berkata...

mohon share..

Cutegirl =) berkata...

wei tanpa nama!!!apsal asyik kau je yg komen ha!!??serabutla....tau x???!!! =P

nJ berkata...

kata2 yg mmbwa mksud mndalam..

Awanama berkata...

cutegirl,tanpa nama tu bknnya sorang je yg komen tpi rmai...diorang tulis tanpa nama sbb diorang xnk gtau nma diorang...fhm?sory klau sy keterlaluan.. :)

Awanama berkata...

ooopppssssss.sudah copy baru mntk ijin..mf..mntk ijin di copyin yaa pak

Awanama berkata...

smart gilerw , nk c0py leyh erk , thanx =P

Awanama berkata...

mintak copy ye, thanks

Awanama berkata...

minta copy paste ye....thanx

Awanama berkata...

byk yg indah dan boleh dijdkan renungan bersama..

Awanama berkata...

minta izin copy yer...thankx

Noktah Iman berkata...

nk copy bole tak... semua yg terpapar kat sini...best sangat...

Awanama berkata...

MINTA IZIN COPY YER

Finah berkata...

mohon share :)

zharif_ world berkata...

MINTA IZIN COPY JUGK YER... HEHE

nurul hidayah berkata...

nk C&P ! tq ~ ^^

Awanama berkata...

lawak betol cutegirl 2

Hang Lekir berkata...

mtk izin ye copy :D

roodey berkata...

minta copy..

Awanama berkata...

boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pulak kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.

Awanama berkata...

like... mohon share yer..:)

ashraf_asiah berkata...

salam minta izin utk copy...

Awanama berkata...

mita izin buat olahan ye :)

Awanama berkata...

salam....sya minta izin copy yup..;)

Awanama berkata...

mintak dikongsi sebaris dua :)

Awanama berkata...

salam minta izin copy :)

Awanama berkata...

mohon share yea.. smoga smua dpt manfaat nya.. =)

Mohamad Hairul berkata...

mintak izin copy ea =)

Awanama berkata...

kta2 y amt mmbangun

Awanama berkata...

mohon copy n paste

yena hea berkata...

salam, mohon copy ea :)

Awanama berkata...

Mudah-mudahan kata2 hikmah ne dapat memotivasikan diri...

Awanama berkata...

Ana mohon share ya...mudah-mudahan memberi manfaat kpd semua..

Awanama berkata...

saya nk copy ye. cun2 lah kate2 hikmah kat blog ni. Puji eh bkan bodek!Jgn slah faham ! ;)

Awanama berkata...

minta izin copy ye tq

Awanama berkata...

assalamualaikum..
mohon copy ya..

Awanama berkata...

MOHON SHARE YE

Awanama berkata...

Assalamaualaikum. Mohon izin untuk ambil sedikit: kongsi dengan pelajar saya. Moga kita dalam keadaan sentiasa ingat-mengingatkan tentang kebaikan, insyaAllah. Terima kasih

GURL'Z from kundasang berkata...

woah...best o..suka nie..kata-kata hikmat la paling sa suuuuuukaaaaaa sangat sb dr skolah rendah sa da pandai bt cm nie...teruskan ky...sentiasa disokong! DO THE BEST! IF U FEEL TIRED DO IT SLOWLY, BUT DON'T GIVE UP!

Catat Komen

 
Chatroom