Home » » Pradiabetes dan diabetes

Pradiabetes dan diabetes

Pradiabetes permulaan penyakit kronik

Tahukah anda satu daripada tujuh orang dewasa di Malaysia menderita penyakit diabetes? Selain itu, 60 hingga 70 peratus penghidap diabetes mengalami pelbagai bentuk kerosakan saraf? Ini diburukkan lagi oleh fakta ini: Adakah anda menyedari risiko pemotongan anggota adalah 27.7 kali ganda lebih besar bagi mereka yang menghidap diabetes dan 50 peratus daripada semua kes pemotongan anggota berlaku pada mereka yang berpenyakit diabetes?

Paling menakutkan ialah ramai tidak mengetahui mereka menghidapi pradiabetes. Pradiabetes berlaku apabila paras gula darah meningkat lebih tinggi daripada biasa tetapi tidak cukup tinggi untuk diklasifikasikan sebagai diabetes. Mereka yang mengalami pradiabetes bukan sahaja menghadapi risiko tinggi untuk menderita diabetes, bahkan berhadapan risiko serangan jantung, strok, kegagalan buah pinggang, kebutaan dan kerosakan saraf.

Pradiabetes dan diabetesPradiabetes dan diabetes jenis II lazimnya bermula dengan penentangan insulin. Para penyelidik kini mengetahui diabetes bukan tiba-tiba muncul tanpa sebarang sebab. Sebelum didiagnosis menghidap diabetes, anda lazimnya mengalami pradiabetes. Cara terbaik memerangi diabetes di peringkat pradiabetes adalah dengan melakukan kegiatan fizikal selama 30 minit setiap hari, makan makanan sihat serta mengambil suplemen kesihatan tertentu, yang boleh mengurangkan secara mendadak risiko menghidapi diabetes jenis II.

Paras gula darah (glukosa) dalam badan kita dikawal oleh insulin - sejenis hormon yang diolah di dalam organ pankreas. Insulin membantu mengangkut glukosa daripada darah melalui membran sel dan memasukkannya ke dalam sel badan. Selagi membran sel terus sensitif terhadap insulin, pengangkutan berulang-alik glukosa ke dalam sel akan berlaku dengan cepat dan licin. Sebaliknya, apabila membran sel ini menjadi tidak sensitif terhadap insulin (penentangan insulin), maka pankreas terpaksa mengepam keluar lebih banyak insulin untuk memaksa glukosa memasuki sel. Apabila usaha ini tidak begitu berkesan, akibatnya terdapat paras gula yang tinggi beredar dalam darah (pradiabetes). Lama-kelamaan, pankreas tidak berupaya lagi mengeluarkan insulin yang mencukupi untuk mengawal gula darah; maka diabetes jenis II akan menular.

Kerosakan sarafJika anda mempunyai paras gula darah yang tinggi seperti dalam keadaan pradiabetes atau diabetes, kemungkinan besar anda sudah mengalami beberapa bentuk kesakitan atau kerosakan saraf yang dikenali sebagai neuropati diabetes yang akan menjejaskan saraf di jari kaki, kaki, paha, tangan dan lengan. Denyutan, kekebasan, rasa kepanasan dan kehilangan deria rasa, antara tanda-tanda biasa neuropati diabetes atau kerosakan saraf.

Pemeriksaan berkalaWalaupun anda menganggap diri tidak berisiko, pakar menasihatkan mereka yang berumur lebih 35 tahun supaya menjalani pemeriksaan paras gula darah setiap tahun.

Mecobalamin - Vitamin B12 Walaupun pemeriksaan berkala dan ujian gula darah itu penting, anda juga wajar mengambil mecobalamin, bentuk Vitamin B12 yang aktif, bagi membantu mewujudkan saraf yang sihat serta melindungi daripada proses kemerosotan sistem saraf.



 
Chatroom