Home » » Makanan halal: Pengguna perlu prihatin

Makanan halal: Pengguna perlu prihatin

Oleh DR. MOHD. MOHADIS YASIN

UMAT Islam dituntut mengikut syariat Islam yang telah mengatur kehidupan manusia ini dengan lengkap dan sempurna. Melengkapi segala aspek kehidupan manusia sehinggalah kepada pemilihan makanan untuk manusia itu sendiri juga perlu berlandaskan syariat al-Quran dan as-Sunnah.

Prinsip halal adalah salah satu perkara yang sangat dititik beratkan dalam pemilihan makanan mengikut syariat Islam. Prinsip halal ini secara umumnya melibatkan dua perkara.

Pertamanya, bagaimana sesuatu benda itu diperolehi. Kedua, adakah zat atau barangan itu sendiri halal atau sebaliknya dari segi syariat Islam. Syariat Islam telah menetapkan supaya setiap penghuninya memakan makanan halal sahaja. Firman Allah SWT yang bermaksud: Wahai Sekelian manusia makanlah dari apa yang ada di bumi yang halal lagi baik dan janganlah kamu ikut jejak langkah syaitan, kerana sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang terang nyata bagi kamu. (Al-Baqarah: 168)

Sehubungan itu, pemilihan makanan halal lagi baik perlu diambil berat oleh setiap umat Islam. Ini bertujuan memastikan makanan itu tidak memudaratkan manusia itu sendiri. Makanan yang suci dan bersih akan menjamin kesihatan yang baik.

Justeru , di samping kita memilih makanan yang berzat dan berkhasiat adalah lebih penting lagi pada masa yang sama, kita juga hendaklah perlu memastikan makanan tersebut dijamin bersih dan suci mengikut hukum syarak.

Umat Islam hari ini begitu terdedah kepada pelbagai jenis makanan dan minuman yang berada dipasaran khususnya produk makanan import yang rata-rata datangnya dari negara bukan Islam atau diusahakan oleh orang-orang bukan Islam yang pastinya menimbulkan banyak persoalan berkaitan masalah-masalah produk ini kerana diakui adalah bukan mudah untuk kita mengenali asal usul sumber bahan-bahan tersebut atau dengan kata lain tidak mudah untuk kita menentukan masalah bahan tersebut.

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud, “Setiap daging yang tumbuh daripada makanan yang haram, maka api nerakalah yang layak baginya”. (riwayat At-Tirmizi).

Allah memerintahkan umat Islam supaya makan makanan yang halal lagi baik sahaja kerana banyak hikmah tersendiri di sebalik perintahnya ini. Makanan merupakan ciri utama dalam pembentukan fizikal yang sihat bagi manusia. Seseorang mukmin yang sentiasa prihatin terhadap pemilihan makanan halal, suci dan bersih dalam pemakanan hariannya setiap hari pasti akan lahir dalam dirinya keimanan dan Nur yang dapat memandu jiwanya ke arah ketakwaan dan peningkatan ibadahnya kepada Allah. Pemilihan makanan yang bersih dan halal menjadi keutamaan dalam ajaran Islam.

Makanan yang haram sama ada daripada bahan yang dicampur najis atau benda bersumberkan punca yang tidak halal akan mendatangkan tiga bahaya besar kepada pemakanannya.

Pertama, makanan itu akan mempengaruhi jiwa pemakanannya sehingga dia lebih gemar membuat kejahatan dan maksiat serta benci kepada kerja-kerja kebajikan dan ketaatan. Kedua, doanya tidak akan dimakbulkan oleh Allah dan yang terakhir, dia akan mendapat keseksaan di neraka Allah pada hari kiamat kelak.

Firman Allah SWT yang bermaksud: Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan kepada kamu memakan bangkai, darah, daging babi dan binatang-binatang yang disembelih tidak kerana Allah. (al-Baqarah: 173)

Rahsia di sebalik pengharaman atau larangan Allah dalam al-Quran terhadap makanan-makanan yang jelas haram di makan juga telah berjaya dibongkar melalui kajian sains para saintis masa kini. Misalnya, Allah mengharamkan daging babi kerana kajian sains membuktikan bahawa terdapat cacing pita dan virus JE (Japanese encephalitis) dalam babi. Kedua-duanya dikatakan sukar untuk dibunuh.

Dalam kajian yang lain juga saintis membuktikan bahawa daging babi mengandungi kuman dan virus yang amat berbahaya kepada manusia. Kajian ini juga mendapati pada kerongkong haiwan tersebut terdapat sel-sel tertentu yang mampu mengubah pelbagai kuman dan virus ini kepada bentuk yang lebih berbahaya kepada manusia.

Maka jelaslah bahawa, perintah Allah supaya kita memilih makanan yang halal dan baik adalah untuk kebaikan manusia itu sendiri dan bukannya untuk memudaratkan kesihatan manusia.

Selain itu, pemilihan makanan yang halal akan menjamin kesejahteraan hidup seseorang didunia dan di akhirat.

Kerajaan melalui Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dan Jabatan Agama Islam Negeri (JAIN) dengan kerjasama pihak berkuasa yang lain sentiasa membuat pemantauan dan pemeriksaan ke atas produk makanan, barang gunaan serta premis makanan di pasaran bagi memastikan ia benar-benar halal. Walaubagaimanapun, kerjasama yang berterusan daripada masyarakat juga sentiasa diharapkan dalam usaha membantu kerajaan dengan menjadi mata, telinga dalam memberi maklumat dan menyalurkan sebarang keraguan terhadap bahan makanan atau produk gunaan serta penyalahgunaan logo halal atau perbahasan halal.

Justeru, sebarang penyelewengan, penipuan dan penyalahgunaan logo halal dapat dicegah dan diambil tindakan segera bagi mengelakkan umat Islam daripada terus ditipu.

Statistik permohonan Sijil Pengesahan Halal (SPH) menunjukkan kebanyakan pemohon atau pemegang adalah terdiri daripada pengusaha makanan yang bukan beragama Islam. Amat menyedihkan apabila didapati golongan pengusaha makanan Islam yang memohon SPH adalah kecil jumlahnya berbanding pengusaha bukan Islam.

Pengusaha-pengusaha bukan Islam dilihat bersungguh-sungguh serta komited untuk mendapatkan pengiktirafan SPH bagi produk-produk keluaran syarikat mereka. Sedangkan pengusaha kita yang beragama Islam tidak memandang keperluan pengiktirafan halal ini sebagai satu peluang serta daya tarikan untuk melariskan produk-produk keluaran mereka kerana beranggapan pengguna sudah yakin dengan produk yang diusahakan oleh orang Islam.

Justeru, golongan pengusaha makanan muslim diseru memohon mendapatkan pengiktirafan SPH bagi produk keluaran syarikat mereka. Ini dalam usaha meningkatkan lagi pasaran serta dapat bersaing dengan para pengusaha bukan Islam yang nyata tidak dapat memahami secara menyeluruh tentang konsep halal haram yang perlu dipraktikkan dalam perusahaan mereka berlandaskan syariat Islam yang sebenar.

Prinsip asas dalam pengeluaran SPH oleh Jakim dan JAIN adalah cukup jelas. Sesuatu makanan itu bukan sahaja perlu halal tetapi juga baik (halalan tayyiba), iaitu tidak memudaratkan pengguna. Segala aspek kesihatan, kebersihan dan keselamatan turut diambil perhatian dalam meluluskan permohonan sijil ini selain menitik beratkan aspek berkaitan bahan-bahan ramuan yang digunapakai dalam penghasilan produk atau barang gunaan.

Justeru, apakah pula peranan kita sebagai ahli masyarakat yang prihatin terhadap amalan pemakanan halal ini? Dengan wujudnya logo halal yang dikeluarkan kepada pengusaha makanan ini, maka kita perlu menggunakan kuasa yang ada pada kita sebagai pengguna untuk memilih premis atau produk yang telah di sahkan halal oleh pihak berkuasa agama sahaja.

Pengguna dinasihatkan tidak sewenang-wenangnya membeli atau mendapatkan makanan di premis-premis makanan tanpa ada rasa syak atau bertanya adakah makanan yang disajikan kepada kita benar-benar halal dan adakah dapur atau tempat penyediaan makanan tersebut bersih dan diselia oleh tukang masak beragama Islam.

Oleh itu, kita sebagai umat Islam hendaklah sentiasa berhati-hati memilih makanan bagi memastikan apa yang kita makan benar-benar halal. Mudah-mudahan dengan demikian kita terhindar daripada azab Allah dan tidak termasuk ke dalam golongan orang-orang yang melanggar ketentuan hukum Allah.



1 Komen:

Tanpa Nama berkata...

adakah shampoo sunsilk dan perfurm izzi tu halal?

Catat Ulasan

 
Chatroom