Home » » Manfaat Tidur Bagi Perkembangan Otak

Manfaat Tidur Bagi Perkembangan Otak

Satu kajian yang dibuat oleh saintis dari University of California, San Francisco menunjukkan bahawa tidur memainkan peranan penting dalam mengaktifkan otak.

Walaupun kajian ini dibuat keatas kucing namun ianya juga memberi implikasi kepada pelajar yang mahu meningkatkan kemampuan mereka dalam belajar dan mengingat.

Menurut Prof Michael Stryker, (ketua pengkaji) pelajar yang mengulang pelajaran lalu tidur, lebih efektif hasilnya daripada memaksakan diri untuk mentelaah esehingga larut malam.

Hasil kajian itu menunjukkan otak kucing yang tertidur selama enam jam lebih pintar beradaptasi dan lebih cepat menerima perubahan, daripada kucing yang otaknya tidak diberi kesempatan untuk tidur.

Kajian tersebut juga menunjukkan bahwa perubahan di dalam otak mempunyai kaitan dengan tidur yang nyenyak dan tidur yang bermimpi.

Hubungannya paling ketara adalah dalam perkara kecepatan pergerakan mata (rapid eye movement = REM)

Tidur penting untuk meningkatkan daya ingatan, Ini kerana otak meneruskan proses informasi ketika seseorang itu tidur. Pengkaji percaya bahwa mereka telah menemui jawapan mengapa penting untuk kita tidur dengan nyenyak pada malam hari. Mereka percaya otak tetap efektif memproses maklumat baru yang disimpan ketika sesaorang itu tidur. Ketika tidur otak berpeluang menyimpan maklumat baru dalam memori untuk digunakan di masa depan.

Jadi pastikan anda tidur lebih nyenyak, cukup waktu dan ia sama sekali tidak merugikan.



0 Komen:

Catat Komen

 
Chatroom