Home » » Terapi Yoga tingkat sistem imun badan

Terapi Yoga tingkat sistem imun badan

Oleh Siti Nur Almizan Aripin

LENGKUNGKAN badan dapat membantumelegakan ketegangan otot serta menyingkirKan lemak.

Teknik senaman dari India boleh diamalkan ketika Ramadan, perbaiki kesihatan tubuh


MELIHAT liuk lentuk dan pergerakan guru yoga yang lembut serta berseni membuatkan hati tertanya-tanya apakah rahsia yang tersembunyi di sebalik keindahan senaman itu. Malah, tiada lemak mengelebir, yang kelihatan hanya otot pejal dengan wajah ceria dan bersinar menguatkan lagi keinginan untuk mata terus memerhati setiap gerak langkah senaman yang dikatakan berasal dari India ini.

Satu saja halangannya, yoga atau apa saja senaman memerlukan komitmen yang tinggi. Namun, percayalah setiap kejayaan bermula dengan satu langkah pertama. Justeru, bagi yang ingin kekal sihat, terapi yoga adalah jawapannya.

Ketua Unit Yoga di Pusat Kecergasan True Fitness, Diptom Bose, berkata terapi yoga adalah sejenis senaman bersifat terapeutik (untuk tujuan rawatan) dan sesuai diamalkan pelbagai peringkat umur termasuk kanak-kanak dan warga emas.

"Ia juga adalah jenis yoga yang sememangnya disarankan untuk individu yang berada pada awal peringkat mendalami teknik yoga selain soft yoga, ananda, hatha, asana dan pranayama.

"Mungkin ada yang keliru melihat pelbagai jenis yoga termasuk yang diajar untuk kumpulan yang sudah mahir tetapi teknik yoga berkenaan berbeza dan mempunyai kelebihan tersendiri," katanya.

Keistimewaan terapi yoga dicipta khusus untuk mereka yang mengalami kecederaan akibat bersukan atau masalah kesihatan seperti tekanan, darah tinggi, sakit tengkuk dan belakang, asma, gastrik dan sembelit.

Selain itu, dalam kesibukan seharian di tempat kerja, duduk dalam posisi yang sama berjam-jam, mengadap komputer atau terperangkap dalam kesesakan jalan raya menyebabkan individu mengalami ketegangan otot pada belakang dan tengkuk serta stres.

"Justeru, teknik tertentu dalam terapi yoga dapat membantu untuk melegakan ketegangan otot, melancarkan perjalanan darah dan meningkatkan sistem imun badan.

"Terapi yoga juga dapat memperbaiki kesihatan dalaman wanita seperti perjalanan haid yang tidak normal dan senggugut," katanya.

Diptom berkata, terapi yoga sesuai dijadikan aktiviti riadah dan senaman ringan yang boleh diamalkan ketika Ramadan kerana sifatnya yang tidak terlalu lasak dan agresif.

"Mungkin ramai yang beranggapan ketika bulan puasa, dengan tenaga yang terhad dan perut kosong, kita tidak digalakkan bersenam tetapi ia sebenarnya tidak betul sama sekali.

"Malah, dalam ajaran Islam sendiri, puasa adalah untuk kesihatan dan jika diperhalusi sebaiknya, ada beberapa jenis teknik yoga dengan pergerakan tertentu yang tidak mengeluarkan peluh boleh membantu meningkatkan kecergasan ketika sedang berpuasa," katanya.

Bagaimanapun, Diptom menegaskan bahawa tindakan segelintir individu yang membuat yoga secara melulu misalnya berdasarkan pemerhatian daripada video atau buku adalah tindakan yang tidak betul.

"Guru adalah individu yang terbaik untuk dijadikan rujukan apabila membuat apa jua jenis yoga termasuk terapi yoga kerana mereka sememangnya terlatih dan kebanyakannya mempunyai sijil khas untuk mengajar teknik yoga," katanya.

Jangan sangsi atau bimbang kerana teknik yoga tidak mempunyai hubung kait dengan amalan spiritual, Diptom berkata, terapi yoga adalah teknik untuk individu mencari ketenangan dan keharmonian yang selari dengan sistem anatomi tubuh sekali gus mendapatkan tahap kesihatan seimbang.

Diptom berkata, teknik yoga menjadi satu amalan kesihatan yang semakin diterima dalam masyarakat negara ini terutama wanita bekerjaya. Malah, kelas yoga di True Fitnes yang terletak di Desa Sri Hartamas, Subang Jaya dan Petaling Jaya sentiasa padat.

"Mereka sangat teruja untuk terus mempelajari teknik yoga dan sanggup datang ke kelas seawal 6.15 pagi sebelum ke tempat kerja setelah mendapati badan semakin ringan dan sihat selepas mengamalkannya," katanya.

INFO: Yoga

Jangan lakukan senaman yoga ketika perut kenyang atau selepas makan.


Amalkan teknik yoga untuk 20 hingga 30 minit setiap sesi sekurang-kurangnya tiga kali seminggu.



1 Komen:

wafa berkata...

tolong siarkan mengenai punca remaja mengambil syabu dari sudut psikologi biologi dan cara atasinya...susahla nak jumpa dalam tenet..

Catat Ulasan

 
Chatroom